دانستنی‌هایی درباره ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از بزرگ‌ترین اختراعات بشر در صنعت لوازم خانگی برشمرده می‌شود. از زمانی که بشر پوشیدن لباس را بر خود ضروری دید؛ به لزوم تمیز نگه داشتن لباس هم برای حفظ بهداشت و هم برای نگهداری و استفاده مجدد پی برد. انسان از ابتدا تاکنون تحولات زیادی در مسیر شستن لباس‌های خود طی کرده است. نگاهی گذرا به صنعت شست‌وشوی ماشین‌آلات امروزی نشان می‌دهد که اکنون از بسیاری از فناوری‌ها برای بهبود فرآیند شست‌وشوی لباس‌ها بهره می‌بریم‌. در این یادداشت دانستنی‌هایی مربوط به ماشین لباسشویی از جمله ویژگی‌ها، تاریخچه این اختراع شگفت‌انگیز و ترفندهای استفاده از این دستگاه را با به شما می‌گوییم.

 ابزارهای لباسشویی ابتدایی و ماشین‌آلات ساده

 ابزارهای لباسشویی ابتدایی

برخی از اولین ابزارهای مورد استفاده برای شستن لباس شامل تخته‌های راه راه، حوضچه‌ها و ظروف مهر و موم شده بود. با ورود این وسایل، لباس‌ها از طریق عبور از تخته‌های راه راه یا با دست و انگشت در حوضچه‌ها و یا در ظروف محضور با پاروهایی در کناره ظرف شست‌وشو داده می‌شدند.

با اختراع اولین قایق‌ها و بوجود آمدن اولین مسافرت‌های دریایی، انسان‌ها لباس‌های خود را درون کیسه‌هایی که به قایق‌ متصل می‌کردند قرار می‌دادند تا در دریا کشیده و شسته شوند.

اولین ماشین‌های لباسشویی

79074ef8ae883a42cd654f5ad84f3b23

اولین ماشین لباسشویی در دهه ۱۷۶۰ در انگلستان اختراع شد. یک جعبه چوبی که لباس‌ها درون آن قرار می‌گرفت و بوسیله دست چرخانده می‌شد تا لباس‌ها شسته شوند. دومین ماشین لباسشویی ساخته شده در سال ۱۸۷۴ در خانه مخترعی به نام ویلیام بلک‌استون در ایالات متحده آمریکا ظاهر شد که آن را برای هدیه تولد همسرش ساخته بود. بلک استون بعدها اولین کارخانه خود را افتتاح کرد و به تولید انبوه مشغول شد؛ که تا به امروز نیز ادامه دارد.

انقلاب صنعتی و ماشین لباسشویی

انقلاب صنعتی و ماشین لباسشویی

در اوایل دهه ۱۹۰۰ تلاش‌های زیادی برای بهبود طراحی و کارایی ماشین‌های لباسشویی اولیه انجام گرفت. هم‌زمان با انقلاب صنعتی در آمریکا و رواج موتورهای بخار در صنعت، مخترعان و مبتکران تصمیم گرفتند ماشین لباسشویی را به نیروی بخار متصل کرده تا در ازای کار انسانی کمتر، کارایی دستگاه را نیز افزایش دهند. نتیجه این تلاش‌ها اولین ماشین لباسشویی صنعتی در سال ۱۹۰۸ بود که طرح کلی آن تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. جالب است بدانید اولین مواد شوینده برای ماشین‌های لباسشویی، ۸سال بعد، و در سال بعد در سال ۱۹۱۶ اختراع شد.

پیش به سوی حذف انسان

ماشین لباسشویی

با شروع صنعت لباسشویی، طراحان و تولیدکنندگان از فناوری‌های جدید برای تقویت ماشین استفاده کردند و در نهایت آن را کاملا خودکار ساختند. در این مسیر شروع جنگ‌های جهانی اول و دوم بسیاری از صنایع از جمله صنعت لباسشویی را به تعطیلی کشاند. این وقفه‌ها باعث شد توسعه‌دهندگان فرصتی برای بهبود ماشین‌های لباسشویی پیدا کنند. در دهه ۱۹۴۰ اولین ماشین لباسشویی برقی کاملا خودکار ساخته شد.

با ادامه پیشرفت فناوری‌های الکتریکی، طراحان ماشین‌های لباسشویی راهکارهایی برای استفاه از فناوری‌های جدید در این وسیله پیدا کردند. در دهه ۱۹۷۰، اندکی بعد از اختراع اولین ریزپردازنده‌ها، اولین ماشین لباسشویی کنترل‌شده با ریزپردازنده متولد شد. این امر کارایی و عملکرد ماشین‌های لباسشویی را به شدت بالا برد.

امروزه همه ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار توسط ریزپردازنده‌ها کنترل می‌شوند و از حسگرها و مکانیزم‌های مختلف برای اتوماسیون کل فرآیند شست‌وشو بهره می‌برند.

مراکز لباسشویی در سطح شهر

مراکز لباسشویی در سطح شهر

در ابتدای شروع صنعت لباسشویی، به دلیل سر و صدای زیاد، قیمت فراوان دستگاه‌های لباسشویی صنعتی و همچنین فضای زیادی که اشغال می‌کردند استفاده از آن‌ها درخانه‌ها ناممکن بود. به همین دلیل مکان‌های مخصوصی در شهرها بوجود آمدند که برای شست‌وشوی لباس‌ها، بوسیله ماشین‌های لباسشویی خودکار، به مردم خدمات می‌دادند. با بهینه‌سازی این ماشین‌ها در سال‌های بعد، امکان استفاده از آن‌ها در منازل ایجاد شد.

ماشین لباسشویی، مدافع حقوق زنان

ماشین لباسشویی، مدافع حقوق زنان

بیش از ۹۰٪ ماشین‌های لباسشویی در جهان توسط زنان استفاده می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از فعالین حقوق زنان و برابری‌خواهان ماشین لباسشویی را از مهم‌ترین الزامات برای آزادی زنان می‌دانند. آنان معتقدند لوازم خانگی برقی از جمله ماشین لباسشویی وقت زنان را آزاد می‌کند. این فراغت به آن‌ها اجازه می‌دهد وارد بازار کار و اجتماع شده، بدون نگرانی عقب ماندگی کار منزل، و نقش خود را در جامعه ایفا کنند.

موزه ماشین لباسشویی

موزه ماشین لباسشویی

در شهر ایتون ایالات متحده آمریکا «موزه ماشین لباسشویی» وجود دارد. صاحب این موزه، لی ماکسول، در طی سال‌ها بیش از ۶۰۰ نمونه از ماشین‌های لباسشویی را جمع آوری و مرمت کرده و به نمایش عموم گذاشته است. امروزه بازدیدکنندگان این موزه می‌توانند نحوه کارکرد ماشین‌های لباسشویی از ابتدایی‌ترین نمونه‌ها تا مدرن‌ترین آن‌ها را ببینند. آن‌چه باعث گردیده این موزه با اقبال عمومی روبه‌رو شود، آماده به کار بودن اکثریت نمونه‌های ماشین لباسشویی موجود در این موزه می‌باشد.

روز را با ماشین لباسشویی شروع و با آن به پایان می‌رسانیم

im 224354

استفاده از ماشین لباسشویی در زندگی ما آنقدر زیاد شده به گونه‌ای که عادت به این دستگاه باعث گردیده نقش و اهمیت وجود این دستگاه در زندگی روزمره‌مان کمتر به چشم بیاید. یعنی هرگز شما به این نکته دقت نکرده‌اید که خرید یک ماشین لباسشویی چقدر زندگی شما را راحت‌تر کرده است. این در حالی است که طبق آمار در کشورهای صنعتی به طور متوسط ۸ تا ۱۰ بار در هفته از ماشین لباسشویی استفاده می‌شود.

کم‌آبی و ماشین لباسشویی

کم‌آبی و ماشین لباسشویی

با در نظر گرفتن حجم مصرفی آب در هر بار استفاده از ماشین لباسشویی و میزان استفاده از این دستگاه در طول یک ماه، مشخص می‌گردد که یک چهارم از کل حجم مصرفی آب استفاده شده در خانه‌ها به ماشین لباسشویی اختصاص دارد. این مسائل در کنار بحران‌های کم‌آبی در اکثر نقاط جهان، محققین و توسعه‌دهندگان را به این سمت کشانده تا راهی برای کاهش حجم مصرفی آب در ماشین‌های لباسشویی پیدا کنند.

به عنوان مثال در ژاپن، جمعی از دانشگاهیان در حال کار بر روی نوعی ماشین لباسشویی هستند که لباس‌ها را تنها با حباب صابون تمیز می‌کند. این دستگاه که اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد، نسبت به نمونه‌های ماشین لباسشویی موجود در بازار به مراتب آب و انرژی کم‌تری مصرف می‌کند. محققان به دنبال این هستند تا به وسیله این دستگاه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد  آب مصرفی خانه‌ها را کاهش دهند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*

نظرات کاربران

  • daftari
    خیلی هم مفید. در خصوص ماشین لباسشویی نکات کاربردی هست
    پاسخ دهید