ترفندهایی که خانه را بدون کولر خنک نگه می‌دارند

ترفندهایی که خانه را بدون کولر خنک نگه می‌دارند

همیشه در روزهای گرم سال برای خنک نگه داشتن فضای داخلی کولر را روشن می‌کنیم. اما تا به حال فکر کرده‌اید که در نبود کولر چطور می‌توان خانه را خنک کرد؟ تصور کنید کولر خراب شده و قرار است چند روزی را بدون کولر بگذرانید. شما نمی‌توانید برای خنک کردن فضای داخلی پنجره‌ها را باز بگذارید. پس چه کاری باید انجام داد؟

در این مطلب از المارکت می‌خواهیم ترفندهایی برای چیدمان خانه و همچنین استفاده از وسایل مختلف را به شما آموزش دهیم تا با کمک آن‌ها بتوانید فضای داخل خانه را حسابی خنک نگه دارید.

ترفندهای ساده و کاربری خنک نگه‌داشتن خانه

۱استفادهی هوشمندانه از پرده

پرده‌ها به غیر از جلوگیری از دیده شدن فضای داخل خانه و ایجاد زیبایی، می‌توانند جلوی جابه‌جایی هوای داخل و خارج خانه را بگیرند. باور کردنی نیست اما با کشیدن پرده‌ها در طول روز، و زمان تابش آفتاب، می‌توانید حدود ۳۰٪ از دمای خانه کم کنید.

پرده‌های ضخیم توانایی بیشتری در حفظ دمای داخلی دارند و می‌توانند در روزهای گرم جلوی هدر رفت هوای خنک داخل خانه و در روزهای سرد جلوی هدر رفت هوای گرم داخل خانه را بگیرند. فقط به خاطر داشته باشید پرده‌ها نباید از پارچه‌ی تیره تهیه شده باشند چون در تابستان با جذب نور خورشید باعث هرچه گرم‌تر شدن فضای داخلی می‌شوند.

نقش پرده در خنک نگه‌داشتن خانه

۲درها را ببندید تا خانه کوچک شود

با بستن در اتاق‌هایی که در طول روز به آن‌ها نیازی ندارید، مثل اتاق خواب، فضای خانه را کوچک کنید. با این کار هوایی که باید دمای آن را پایین بیاورید کمتر می‌شود و خنک کردن خانه هم راحت‌تر است. مزیت دیگرِ بستن در اتاق‌های اضافه جلوگیری از جریان هوای گرمی است که از طریق پنجره‌ها به خانه وارد می‌شود.

۳از پنکه استفاده کنید

با خرید پنکه‌ کوچک می‌تواند به راحتی هوای داخل یک اتاق را جابه‌جا کند و گرما را از بین ببرد. البته اندازه‌ی پنکه به اندازه‌ی اتاق بستگی دارد. اگر قرار است اتاق نشیمن را خنک کنید بهتر است یک پنکه‌ سقفی یا دو پنکه‌ ایستاده بخرید تا بتواند حجم هوای موجود را به راحتی جابه‌جا کند. شما می‌توانید رنگ پنکه را هماهنگ با دکوراسیون خانه‌تان انتخاب کنید علاوه بر خنک کردن هوا، ظاهر خانه را هم زیباتر کند.

خنک کردن با پنکه

۴از فن سرویس بهداشتی و آشپزخانه کمک بگیرید

اگر به خاطر داشته باشید در درس علوم دوران دبستان خوانده‌ایم که هوای سرد پایین‌تر از هوای گرم حرکت می‌کند. از همین نکته می‌توانید برای خنک کردن خانه استفاده کنید. به این صورت که فن هواکش آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام را روشن کندی. با این کار هوای گرم که در قسمت بالا قرار دارد از خانه خارج می‌شود و هوای سردی که نزدیک به سطح زمین است در خانه به جریان می‌افتد.

۵برای نورپردازی از لامپهای کممصرف استفاده کنید

لامپ‌های رشته‌ای و قدیمی همانقدر که نور تولید می‌کنند گرما هم تولید می‌کنند. پس بهتر است برای نورپردازی خانه به سراغ لامپ‌های کم مصرف بروید. با خرید این لامپ‌ها هم در هزینه‌های برق مصرفی صرفه‌جویی می‌کنید و هم خانه‌ای خنک‌تر خواهید داشت.

۶ملافهها را عوض کنید

تغییر دکوراسیون خانه اتفاقی است که معمولا دو بار در سال پیش می‌آید. یکی با آمدن  فصل گرما و یکی با آمدن پاییز. بهتر است در تغییر دکوراسیون فصل گرما حتما ملافه‌ها و رو بالشی‌ها را هم عوض کنید. پارچه‌های پنبه‌ای به رنگ روشن بهترین انتخاب برای فصل گرماست. با استفاده از این پارچه‌ها در زمان خواب کمتر احساس گرما می‌کنید و صبح‌ها سرحال‌تر بیدار می‌شوید.

۶ ملافه‌ها را عوض کنید

۷از کیسه یخ استفاده کنید

ممکن است این روش به نظرتان کمی عجیب باشد اما همانطور که در زمستان برای گرم شدن تخت خواب از کیسه‌ی آب گرم استفاده می‌کنید، در تابستان هم می‌توانید چند کیسه حاوی قطعات یخ را چند ساعت قبل از خواب زیر ملافه‌ها بگذارید تا فضای خواب شما کاملا خنک شود.

۸از هوای خنک شبانه استفاده کنید

باز هم به درس‌های دوران ابتدایی بازمی‌گردیم. در جغرافیای مدرسه خوانده بودیم که در فصل گرما در مناطق گرمسیری روزها هوای گرم در جریان است و شب‌ها، با جابه‌جایی توده‌های هوای گرم و سرد که روی هم قرار دارند، هوای خنک به جریان می‌افتد. پس برای خنک کردن خانه بهتر است شب‌ها تمام در و پنجره‌ها را باز بگذارید و اجازه دهید هوای خنک در خانه جریان داشته باشد. صبح‌ها هم در زمان طلوع خورشید در و پنجره‌ها را ببندید و پرده‌ها را بکشید تا هوای خنکی که شب وارد خانه شده است باقی بماند.

۹دمای بدنتان را پایین بیاورید

با نوشیدن سردنوش‌، شربت و نوشیدنی‌های خنک مختلف دمای داخلی بدنتان را کم کنید تا کمتر احساس گرما کنید. دوش گرفتن با آب ولرم هم می‌تواند دمای بدن را پایین بیاورد.

۹ دمای بدنتان را پایین بیاورید
.

مرور کلی

هوای گرم می‌تواند کلافه‌کننده باشد، مخصوصا اگر به کولر دسترسی نداشته باشیم. در این مطلب ترفندهایی برای خنک کردن خانه بدون استفاده از کولر آموزش داده شده است. شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها مطمئن باشید که خانه‌تان در فصل گرما خنک باقی خواهد ماند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*

نظرات کاربران

  • رحمتی
    هزینه کولر زیاد هست واقعا. باید از همین کارها کرد
    پاسخ دهید
  • رهزادی
    تو ایران به نظر شدنی نباشد. اما برای مصرف کمتر خوب است
    پاسخ دهید