ترفندهای خرید بهترین میوه خشک کن برای استفاده در خانه

خرید میوه خشک کن

میوه‌ی خشک شده از روزگاران قدیم در بین تنقلات ایرانیان محبوب و مورد توجه بوده است. در قدیم این خوراکی خوشمزه را با نام برگه‌ی میوه می‌شناختند و با میوه‌هایی مثل زردآلو، هلو و آلو تهیه می‌شد. همچنین در فصل بهار آلبالوهای ترش و تازه را با نمک فراوان خشک می‌کردند تا در زمستان مصرف کنند. اما روش خشک شدن این میوه‌ها معمولا بهداشتی نبود. میوه‌ها باید روزهای زیادی در فضای باز زیر نور آفتاب قرار می‌گرفتند تا خشک شوند. در این مدت احتمال لانه کردن حشرات در میوه و فاسد شدن میوه‌ها بسیار زیاد بود. اما این موضوع با ساخت دستگاه میوه خشک کن برطرف شد. البته در سال‌های ابتدایی فقط میوه خشک کن‌های بزرگ مخصوص کارخانه‌ها ساخته می‌شد اما پس از گذشت چند سال دستگاه‌های کوچک خانگی هم ساخته شد تا افراد بتوانند هر میوه‌ای که دوست دارند را با خیال راحت به میزان مورد نیازشان خشک کرده و نگه دارند. 

در این مطلب از مطالب آموزشی المارکت می‌خواهیم ترفندهایی برای خرید یک دستگاه میوه خشک کن مناسب برای استفاده در خانه را به شما آموزش دهیم.

چرا میوه خشک کن بخریم

میوه خشک کن با حرارتی که به کمک المنت‌ها و فن خود ایجاد می‌کند بین ۲ تا ۹۶ درصد از آب میان بافتی میوه‌ها را خارج کرده و میوه را بدون تغییر رنگ محسوسی خشک می‌کند. با خارج شدن این میزان آب از میوه جلوی فاسد شدن آن گرفته شده و امکان نگهداری از آن به مدت طولانی ایجاد می‌شود. 

 شاید برایتان سوال باشد که چرا از فر استفاده نکنیم؟ باید بدانید که فر نمی‌تواند به خوبی میوه‌ها را خشک کند. معمولا میوه در آن بخار پز شده یا می‌سوزد. اگر هم کاملا خشک شود دیگر بافت میوه‌ی خشک را ندارد و با فشار کمی خرد می‌شود. 

البته باید بدانید که با دستگاه میوه خشک کن فقط میوه خشک نمی‌کنند. شما می‌توانید هر چیزی را مثل سبزی یا گوشت را هم با کمک این دستگاه کاربردی خشک کنید.

میوه خشک

انواع میوه خشک کن

دستگاه‌های میوه خشک کن خانگی به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: میوه خشک کن با جریان عمودی – میوه خشک کن با جریان افقی

جریان عمودی

گرما در این دسته از کف تولید می‌شود و با کمک فن، حرارت بین تمام طبقاتی که روی هم و در قسمت بالایی منبع گرما چیده شده‌اند به جریان می‌افتد. تمام طبقات باید روی هم قرار بگیرند تا بتوانید در دستگاه را بسته و آن را روشن کنید. وقتی هم که می‌خواهید میوه‌ها را خارج کنید برای دسترسی به پایین‌ترین طبقه باید تمام طبقات بالایی را خارج کنید. این مدل قیمت کمتری دارد و فضای کمتری هم اشغال می‌کند. به دلیل روش انتشار گرما در این مدل، خشک کردن چیزهایی غیر از میوه کمی سخت است.

میوه خشک کن جریان عمودی

جریان افقی

منبع تولید گرما در این مدل پشت دستگاه قرار دارد و طبقات به صورت افقی روبه‌روی منبع گرما چیده می‌شوند. حرارت هم با کمک فن به شکل مساوی و یکنواخت بین تمام طبقات جریان پیدا می‌کند. شما در هر زمان از فرآیند خشک کردن که نیاز به خارج کردن یک طبقه داشته باشید می‌توانید به راحتی این کار را انجام داده و طبقه‌ی مورد نظرتان را خارج کنید. این مدل شبیه به میوه خشک کن‌های صنعتی است که در اندازه‌ی کوچک و رومیزی ساخته شده است؛ البته اندازه‌ی آن کمی از مدل عمودی بزرگتر است.

میوه خشک کن جریان افقی

نکاتی که باید در زمان خرید میوه خشک کن به آن‌ها دقت کنید

در ادامه نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم که باید در زمان خرید یک دستگاه میوه خشک کن برای خانه به آن‌ها دقت کنید. با کمک همین نکات می‌توانید بهترین دستگاهی که در بازار وجود دارد را به راحتی پیدا کرده و خریداری کنید.

خرید میوه خشک کن

۱- توزیع و گردش گرما

حتما بررسی کنید که توزیع گرما در بین طبقات یکنواخت باشد. اگر این جریان یکنواخت نباشد ممکن است قسمتی از میوه‌های شما خشک و قسمتی دیگر هنوز آبدار باشند. فراموش نکنید که توزیع گرمای مدل افقی خیلی بهتر از نوع عمودی است.

۲- استفاده‌ی آسان

هر دستگاه قابلیت‌های متفاوتی به مشتری ارائه می‌دهد تا استفاده از آن راحت‌تر باشد. مثلا بعضی از آن‌ها تایمر دارند و شما می‌توانید به راحتی مدت زمان مورد نظر را تنظیم کرده و دائم میوه‌ها را بررسی نکنید. قابلیت شست‌وشوی قسمت‌های مختلف میوه خشک کن با ماشین ظرفشویی یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که استفاده از آن را راحت می‌کند. 

۳- تایمر

معمولا خشک شدن میوه‌ها چند ساعتی طول می‌کشد و طبیعی است که گاهی آن را فراموش کنید. پس بهتر است به سراغ مدل‌های تایمر دار بروید.

۴- ظرفیت دستگاه میوه خشک کن

با توجه به نیازتان باید ظرفیت دستگاه را بررسی کنید. اگر برای مصرف خانگی می‌خواهید میوه خشک کنید نیازی به خرید یک دستگاه با ظرفیت بالا نیست. اما اگر قصد فروش میوه‌ی خشک شده دارید باید دستگاهی با ظرفیت بالا انتخاب کنید تا بتوانید در تعداد دفعات کمتر مقدار میوه‌ی بیشتری خشک کنید.

ظرفیت دستگاه میوه خشک کن
a

۵- توان مصرفی

میزان برق مصرفی توسط دستگاه از نکات مهمی است که باید به آن دقت کنید. پس به سراغ میوه خشک کن‌هایی بروید که کم مصرف هستند و در رده‌ی انرژی A قرار دارند.

۶- صدا

وجود فن در میوه خشک کن باعث تولید صدا می‌شود و این موضوع دور از انتظار هم نیست. اما بعضی از برندها کم‌صداتر هستند. پس بهتر است به سراغ آن‌ها بروید.

۷- میزان دما

هرچه گستره‌ی دمایی دستگاه بیشتر باشد یعنی شما می‌توانید محصولات متنوع‌تری را خشک کنید. مثلا برای سبزی ۳۲ درجه سانتیگراد دما لازم است و برای گوشت ۷۱ درجه. پس اگر دستگاه امکان تولید دما از ۳۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد را داشته باشد کاربردی‌تر است.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*