تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی: ریزه‌کاری‌ها و نکات

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی مانند تمامی لوازم‌خانگی برقی دیگر، نکات به خصوصی دارد که حتماً باید رعایت شوند تا پاکیزگی و عمر این محصول کاربردی تضمین شود. در این مطلب از وبلاگ المارکت به بررسی نحوه و نکات تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

ماشین ظرف‌شویی هم همانند وسایل دیگر منزل نیاز به تمیز و ضدعفونی کردن دارد؛ زیرا پس از مدتی در بدنه دستگاه قارچ‌ها و باکتری‌ها رشد می‌کنند. همچنین جرم‌ها و روغن‌هایی که در قسمت خروجی آب جمع می‌شوند، را باید از بین برد؛ بنابراین اگر متوجه شدید بعد از مدتی ظروف چندان تمیز نمی‌شوند و داخل ماشین ظرف‌شویی بوی نامطبوعی می‌دهد، وقت تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی رسیده است. ماشین‌های ظرف‌شویی به دو دسته بدنه فلزی و پلاستیکی تقسیم می‌شوند که هر دو در اثر شستشو ظروف و جمع شدن جرم و روغن در قسمت خروجی آب کثیف می‌شوند و باید قسمت‌های مختلف را با دقت تمیز کرد.

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرف‌شویی

سه فیلتر محافظ برای جلوگیری از ورود ذرات غذا به درون سیستم گردش آب در ماشین ظرف‌شویی تعبیه‌شده است. به‌منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در کارکرد ماشین ظرف‌شویی، بهتر است هرچند روز یک‌بار، فیلترها را به روش زیر تمیز کنید:

فیلتر لیوانی شکل را ۹۰ درجه برخلاف جهت گردش عقربه‌های ساعت بچرخانید و سپس به‌طرف بالا بکشید. فیلتر اصلی را نیز به‌طرف بالا کشیده و بیرون آورید. فیلتر صفحه‌ای نیز به‌راحتی از درون شیار خود بیرون می‌آید. فیلتر‌ها را پس از تمیز کردن، مجدداً در جای خود قرار دهید.

هنگام تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی برای جلوگیری از آسیب دیدن پمپ آب، پس از تمیز کردن فیلترها و پیش از قرار دادن آن‌ها درجایشان، دقت کنید که جسم خارجی در محفظه زیر فیلترها وجود نداشته باشد. هنگام جا زدن فیلتر صفحه‌ای دقت کنید که فیلتر کاملاً در جای خود قرار گیرد. همچنین از قفل شدن فیلتر لیوانی مطمئن شوید.

بهتر است که هرچند وقت یک‌بار داخل ماشین ظرف‌شویی را تمیز نمایید تا در صورت وجود چربی بیش‌ازحد و رسوب املاح در بعضی نقاط، این مواد پاک شوند. اگرچه بعضی از ماشین‌های ظرف‌شویی به دلیل استفاده از مواد مقاوم در ساخت و طراحی ویژه، نیازی به سرویس دوره‌ای خاصی ندارند، اما به‌منظور کمک به عملکرد هر چه‌بهتر ماشین ظرف‌شویی‌تان در بلندمدت، بهتر است ماهی یک‌بار داخل آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن سطوح خارجی ماشین ظرف‌شویی از ابر یا اسفنج نرم آغشته به مواد شوینده استفاده نمایید.

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

در ادامه، قفسه پایینی را بیرون بکشید تا به محل تخلیه آب در ماشین ظرف‌شویی کاملاً دسترسی داشته باشید. صافی را در پایین داخل ماشین ظرف‌شویی بررسی کنید. محل تخلیه آب معمولاً زیر یک قفسه آهنی، در ماشین ظرف‌شویی است. برای خارج کردن قفسه معمولاً باید آن را بیرون بکشید. در برخی از مدل‌ها قفسه‌ها به پیچ به بدنه ماشین وصل هستند که در این شرایط باید پیچی که آن‌ها را در محل نگه‌داشته باز کنید. این بستگی به مدل ماشین شما دارد. باقی‌مانده غذا، برچسب‌های کاغذی و یا آیتم‌های کوچکی را که ممکن است آن‌ها را مسدود کرده باشد بردارید.

برای پاک کردن هر چیزی که گیر کرده است، از برس زبر آغشته به سرکه استفاده کنید. یا با آب و صابون و یک مسواک کهنه داخل محل تخلیه و پوشش روی آن را تمیز کنید. درپوش محل تخلیه آب را پس از شستشو با آب تمیز را به‌جای خود بازگردانید.

برای تمیز کردن شلنگ تخلیه و توری آن، نیم پیمانه نمک، یک پیمانه جوش‌شیرین و دو پیمانه سرکه را در محل تخلیه آب بریزید. این محلول با ساختن حباب شلنگ تخلیه و توری آن را تمیز می‌کند. تا زمانی که محلول سرکه و جوش‌شیرین حباب می‌سازد، صبر کنید و بعد در ماشین ظرف‌شویی یک فنجان سفیدکننده بریزید و قفسه ظروف را در محل خود قرار داده و ماشین ظرف‌شویی را روشن کنید تا بدون هیچ ظرفی یک دور کامل کل ماشین شسته شود.

جرم‌گیری سبدهای ماشین ظرف‌شویی

در این مرحله از تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی، نوبت سبدهایی است که از قبل از دستگاه خارج کرده‌اید. جرم‌های موجود در این قسمت‌ها، تنها با کمک آب گرم قابل‌حل نیستند، بلکه به دلیل حالت شبکه‌ای سبدها می‌بایست آن‌ها را با کمک فرچه و یا برسی به‌صورت رفت‌وبرگشت‌های پیاپی از جرم و چربی پاک‌کنید. پس از آبکشی متوجه حجم زیاد جرم‌های پاک‌شده از سطح و براق شدن سبدها خواهید شد.

پس‌ازآن برای تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی دریچه‌ها را باز بگذارید و اجازه دهید هم محفظه داخلی دستگاه و هم قطعات شسته شده خشک شوند و تا حصول اطمینان از خشک شدن تمام اجزا، از روشن کردن آن خودداری کنید.

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

جرم‌گیری ماشین ظرف‌شویی با جوش‌شیرین و سرکه

قطعاً در خصوص کاربرد سرکه در تمیز نگه‌داشتن ظروف فلزی و یا دیگر وسایل مطالبی شنیده‌اید. بله، این موضوع صحت دارد! چراکه شما می‌توانید با ریختن مقداری سرکه و آب به ظرف‌شویی و شستشو با آب گرم، چربی، ذرات غذا و مواد شوینده‌ای را که به محفظه دستگاه چسبیده، از بین ببرید. همچنین از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه محلول قوی‌تری به دست می‌آید، که قادر است ضمن از بین بردن بوی نامطبوع دستگاه، باعث جرم‌گیری فوری ماشین ظرف‌شویی شود. تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی را بسته به میزان استفاده از دستگاه می‌توانید یک نوبت در طول ماه انجام دهید.

علت جرم‌گیری ماشین ظرف‌شویی

جرم‌گیری ماشین ظرف‌شویی چند علت دارد که دلیل آن این است که ظروف کثیف و چرب را شستشو می‌دهد و زمانی که چربی آن‌ها را گرفته چربی روی قطعات ماشین ظرف‌شویی مانده و باعث بروز بوی بد خواهند شد و پس از مدتی ظروف شما را تمیز شستشو نمی‌دهد. همچنین رسوب گرفتن لوله‌ها و یا فیلتر و … می‌تواند علت صدای زیاد ماشین ظرف‌شویی شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*