علت جمع شدن نخ زیر پارچه هنگام دوخت با چرخ خیاطی چیست؟

جمع شدن نخ زیر پارچه

در مطالب قبلی به مشکلات رایج چرخ خیاطی پرداختیم و دیدیم که یکی از این مشکلات رایج جمع شدن نخ زیر پارچه است. در این مطلب از وبلاگ المارکت علل این مشکل و نحوه برطرف کردن آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه شوید.

تقریباً همه با این مشکل مواجه شده‌ایم: هنگام جمع شدن نخ زیر پارچه، نخ زیر می‌ریزد، نخ زیر پارچه جمع می‌شود و یا نخ زیر شل دوخته می‌شود. چه عواملی در ایجاد مشکل دوخت و کشش نخ دخیل هستند؟

شما می‌توانید انواع چرخ خیاطی را با بهترین کیفیت و ارسال رایگان از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمایید.

یک دوخت خوب، دوختی است که بخیه‌ها یا مدل‌های دوخت بدون کشش پارچه، یا بدون شل بودن نخ، دقیق و یکنواخت در پی هم روی پارچه ایجاد شود. درنتیجه، نخ رو و نخ ماسوره و نحوه گره خوردن آن‌ها با هم زیر پارچه اهمیت بسیاری دارد. درواقع کشش نخ یا میزان شدت فشاری که نخ‌ها به یکدیگر می‌رسند، بسیار مهم است. درنتیجه، تمام مواردی که بر روی این کشش نخ تأثیر بگذارد، موجب می‌شود تا آن شدیدتر یا ضعیف‌تر خارج شده و درنتیجه نخ شل آمده و زیر پارچه جمع شود، یا نخ در زیر پارچه شل آمده و یا حتی چرخ خیاطی قفل شود و سوزن حرکت نکند.

این مشکلات عمومی بوده و برای تمام خیاط‌ها در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. تمام مسیری که نخ بالا یا نخ قرقره از آن می‌گذرد و یا نخ پایین یا نخ ماسوره خارج می‌شود و تنظیم کشش نخ چرخ خیاطی بر اساس درجه مناسب پارچه و نخ، بر روی کشش نخ تأثیر مستقیم دارد.

جمع شدن نخ زیر پارچه

علل جمع شدن نخ زیر پارچه

در هر چرخی امکان به وجود آمدن این اشکال ممکن است که علت‌های آن به شرح ذیل است:

۱- در اثر کار زیاد با چرخ خیاطی، پرزهای نخ در بین دیسک‌های کشش نخ (پولکی) جمع شده و باعث شل شدن نخ به زیر پارچه می‌شود، در مورد وقوع این مشکل معمولاً کاربرها گردونه کشش را هرچه سفت می‌کنند یا اینکه گردونه را روی شماره‌های بالا قرار می‌دهند ایراد برطرف نمی‌شود، فقط در صورت خارج کردن پرز و نخ‌های اضافی در بین دیسک‌ها یا (پولکی) این مشکل برطرف می‌گردد.

۲- درجه گردونه کشش بالا اگر روی شماره‌های پایین باشد نخ بالا آزاد و شل به زیر پارچه رفته و باعث جمع شدن نخ زیر پارچه می‌شود.

۳- سفتی بیش‌ازحد نخ ماسوره باعث جمع شدن نخ به زیر پارچه می‌شود. در این حالت نخ ماسوره روان و راحت خارج نمی‌شود و سفت است. (نکته: بخصوص اگر جنس نخ را تعویض می‌کند و ضخامت نخ تغییر می‌کند، حتماً کشش نخ ماسوره را به روش مخصوص آن کنترل کنید.)

۴- استفاده از نخ‌های نازک باعث جمع شدن نخ زیر پارچه می‌شود که می‌بایست در شروع دوخت ۱۰ سانتی‌متر دوخته که از سفتی و یا شلی کشش نخ اطمینان حاصل شود.

۵- خارج شدن کمپلتی از تنظیم که باعث جمع شدن نخ زیر پارچه می‌شود.

۶- کج بودن یا تنظیم نبودن اهرم بالابرنده میل پایه کفشک

۷- رعایت نکردن تناسب نخ، پارچه و سوزن

۸- استفاده از نخ‌های بی‌کیفیت که ضخامت یکنواختی ندارند و یا گره و پرز بسیار دارند.

(نکته: در چنین مواردی برای اطمینان می‌توان دوخت را با نخ نوع دیگری نیز آزمایش نمود.)

در این مورد برای مثال اگر پارچه ضخیمی را برای دوخت آماده کنیم و تنظیم کشش نخ همچنان برای پارچه‌های معمولی باشد و آن را تغییر ندهیم در حین دوخت نخ زیر پارچه جمع خواهد شد.

شما می‌توانید انواع چرخ خیاطی را با بهترین کیفیت و ارسال رایگان از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمایید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*