از خدمات پس از فروش کالاها چه می‌دانید؟

خدمات پس از فروش

خریداری کالاهای برقی و الکترونیکی بخشی از هزینه‌ای است که ما برای زندگی خود می‌کنیم؛ اما آیا از خدمات پس از فروش شرکتی که از آن خرید کرده‌ایم آگاه هستیم؟ با ما باشید تا بیشتر درباره انواع ضمانت کالا و گارانتی بدانید.

معمولاً فروشندگان کالا به‌منظور آگاه کردن مشتریان از مرغوبیت کالای خود و همچنین جلب مشتریان بیشتر، به خریداران تضمین می‌دهند که تا مدت معینى، خدمات پس از فروش مانند راه‌اندازی و تعمیر و تعویض قطعات یدکى کالای فروخته‌شده را بدون اخذ مبلغى از خریدار بر عهده بگیرند. شرکت‌های بزرگ دنیا که در زمینه تولید لوازم‌خانگی حرفی برای گفتن دارند به خدمات پس از فروش توجه زیادی می‌کنند تا مشتریان وفادارتری برای برند خود ایجاد کنند.

هرچند ممکن است فرایند فروش کالا تقریباً کامل شده باشد اما گاهى اوقات بعد از مقطع فروش نیز هزینه‌هایی در خصوص کالای فروش رفته انجام می‌شود ازجمله مهم‌ترین این هزینه‌ها، هزینۀ تضمین کالاست که عموماً در قالب گارانتى و وارانتى به مشتریان ارائه می‌گردد.

هنگام خرید یک وسیله الکترونیک نو یا دسته دوم، همان‌قدر که خود کالا اهمیت دارد، خدمات پس از فروش و کیفیت ارائه این خدمات هم مهم است. کیفیت ارائه خدمات نیز کاملاً به گارانتی محصول مورد نظرتان بستگی دارد. معمولاً برندهای مختلف کالاها با چند گارانتی عرضه می‌شوند که قیمت‌های متفاوتی دارند. شما با یک پرس‌وجوی ساده می‌توانید گارانتی‌کننده معتبرتر و بهتر را پیدا کنید و کالا را با آن گارانتی بخرید. شاید پول بیشتری پرداخت کنید، اما در نهایت این موضوع کاملاً به نفع شماست. معیارهای خوب بودن خدمات پس از فروش یک کالا، سرعت تعمیر، پوشش قطعات تحت ضمانت، برخورد با مشتری و اینکه چه تعداد دفتر ارائه خدمات دارد شامل می‌شود.

خدمات پس از فروش

گارانتی و وارانتی

گارانتی

اصطلاح گارانتى عهدی است میان دو شخص که در شرایط خاص عملى خواهد شد، به‌عنوان‌مثال وقتى شخصى می‌خواهد از بانک وام بگیرد، نیاز به یک ضامن دارد که در صورت عدم پرداخت تعهدات توسط وام‌گیرنده، ضامن ملزم به جبران تعهدات است.

امروزه لغت ضمانت (گارانتى) بیشتر در خریدوفروش و معاملات و در بحث خدمات پس از فروش به کار می‌رود و معمولاً تولیدکنندگان، به مصرف‌کننده ضمانت یا گارانتى می‌دهند که اگر محصولاتشان تا مدت‌زمان مشخصى کاملاً مطابق با شرایط قرارداد ضمانت، کار نکرد وجه پرداخت‌شده را برگشت می‌دهند یا محصول به‌طور رایگان تعویض و تعمیر می‌شود.

گارانتى درواقع نوعى اطمینان برای مصرف‌کننده است که محصول خریداری‌شده مطابق با مشخصاتى است که در تبلیغات آمده و اگر مصرف‌کننده راضى نبود، شرکت حاضر است آن را پس بگیرد یا تعویض و تعمیر کند. مدت گارانتی هر محصولی که توسط شرکت‌های معتبر ایرانی و خارجی تولیدشده باشد، باید بر روی کارت گارانتی آن درج شود. این زمان از هنگام خرید و نصب لوازم‌خانگی در محل شروع‌شده و تا پایان دوره ۱ ساله، ۲ ساله یا حتی ۵ ساله ادامه دارد. البته ممکن است که برخی از محصولات دارای شرایط ویژه‌ای مانند گارانتی عمر مفید موتور هم باشند که بالای ۱۲۰ ماه (۱۰ سال است) و از زمان تولید محاسبه می‌شوند. زمان تولید محصولات معمولاً در پشت برگه یا کارت گارانتی ذکر می‌شود.

وارانتی

تمامی خدماتی که در دورۀ گارانتی به مشتری داده می‌شود در دورۀ وارانتی نیز وجود دارد و تفاوت آن با گارانتی آن است که در دورۀ وارانتی، هزینۀ خدمات انجام‌شده توسط مشتری پرداخت می‌شود و درازای آن مشتری می‌تواند از فضای تعمیرگاه، ابزار مخصوص و دانش فنی موجود در شرکت استفاده نماید، کارت طلایى خودروها نمونه‌ای از این نوع خدمات است.

ضمانت و گارانتی دارای انواع مختلف و متفاوتی است که از آن جمله می‌توان به ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه، ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت، ضمانت‌نامه حسن انجام کار، ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه‌الضمان، ضمانت‌نامه گمرکی، ضمانت‌نامه تعهد پرداخت و ضمانت‌نامه تعویض کالا اشاره کرد.

خدمات پس از فروش

شرکت‌های بزرگ با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پیشرفته تست و اعتبار سنجی محصولات قبل از تولید انبوه و روانه محصولات به بازار در پی کاهش مشکلات و خطاهای احتمالی بوده و سعی می‌کنند نیاز مصرف‌کنندگان به خدمات گارانتی را کاهش دهند. البته این روزها با ورود کارخانه‌های نسل چهارم که به‌عنوان صنعت پیشران شناخته می‌شوند، شاهد این هستیم که اکثر پرچم‌داران لوازم‌خانگی در سطح جهان، محصولاتی را تولید می‌کنند که فاقد مشکل یا خطای هنگام تولید هستند. بااین‌وجود ممکن است برخی از محصولات در هنگام باربری و لجستیک دارای مشکلاتی شوند که نتوان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. به همین دلیل باز هم وجود گارانتی برای محصولات یک ضرورت به‌حساب می‌آید.

در تمامی شرکت‌های گارانتی‌کننده محصولات و کالاها، شرایطی برای ارائه خدمات گارانتی وجود دارد که ارائه و انجام خدمات گارانتی ملزم به رعایت این شرایط توسط خریداران و مصرف‌کنندگان محصولات و کالاهای خریداری‌شده است.

شرایط گارانتی در فروشگاه اینترنتی المارکت

المارکت از نخستین سایت‌های فروش انحصاری لوازم‌خانگی بوده که با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت، همیشه تلاش کرده مشتریان خود را راضی نگه دارد. همه محصولات ما با تضمین اصالت و گارانتی برای مشتریان ارسال می‌شود.

المارکت جهت تشکر از خرید و اعتماد مشتریان، تمام کالاها را به‌صورت رایگان برایشان ارسال می‌کند. همینطور این فروشگاه با داشتن تعهد برگشت کالا، مسئولیت هرگونه اشتباه در ارسال دقیق یا خرابی احتمالی کالا را بر عهده می‌گیرد.

همکاران ما همه‌روزه، به‌جز روزهای تعطیل، در ساعات کاری در فروشگاه المارکت پاسخگوی نیاز مشتریان عزیز هستند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*