آیا استفاده از دستگاه تصفیه آب مفید است؟

دستگاه تصفیه آب

اهمیت نوشیدن آب پاک به‌طور روزانه برای همه ما مشخص است؛ اما عده‌ای توصیه می‌کنند که از دستگاه تصفیه آب استفاده کنیم و آب را مستقیماً از شیر ننوشیم. این توصیه تا چه حد درست است؟ با ما باشید تا از مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب بیشتر بدانید.

مقدمه

برای دانستن عوارض آب آلوده ابتدا بهتر است منابع آلودگی آب را بشناسیم. فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، آلاینده‌های کشاورزی، فاضلاب بیمارستان‌ها، باران‌های اسیدی و کلر موجود در آب ازجمله منابع آلودگی آب می‌باشند. این منابع آلاینده‌های آب، موادی ازجمله آفت‌کش‌ها، نیترات، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، باکتری‌ها و میکروب‌های زیادی را وارد آب‌های زیرزمینی می‌کنند. تصفیه‌خانه‌های شهری نمی‌توانند این مواد را به‌طور کامل از بین ببرند و بخش بسیار زیادی از آن وارد آب‌لوله‌کشی ما می‌شود و در طولانی‌مدت ورود این مواد به بدن موجب بیماری‌های بسیاری به‌ویژه برای کودکان می‌شود. به‌عنوان‌مثال خوردگی و پوسیدگی لوله‌های قدیمی آب، سرب را وارد آب می‌کند.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب

برای تصفیه آب در سیستم تصفیه‌خانه‌های صنعتی از کلر و برخی از مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود که درواقع این مواد شیمیایی تنها می‌توانند برخی از باکتری‌ها و ویروس‌های آب تصفیه نشده را از بین ببرند؛ اما خود کلر در آب باقی می‌ماند و کلر یکی از سمی‌ترین مواد شیمیایی شناخته‌شده برای بدن است.

دستگاه تصفیه آب از انواع مختلف فیلترها برای حذف انواع آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها اغلب از یک فیلتر اولیه که ممکن است از جنس الیافی و یا جنس سرامیکی باشند استفاده می‌کنند که وظیفه‌ی حذف ذرات و جامدات آب را بر عهده دارد. ذرات بزرگ‌تر از ۱ تا ۵ میکرون بسته به نوع دستگاه تصفیه آب در این فیلترها گیر می‌کنند کاری که در سیستم‌های تصفیه آب شهری انجام نمی‌شود.

سپس در دستگاه‌های تصفیه آب بو و طعم و مواد شیمیایی آب مانند کلر و مواد شیمیایی آلی، شوینده‌ها و… از آب جدا می‌شوند و در فیلتر دیگر که یا اسمز معکوس است و یا فیلتر ممبران سایر ذرات ریز دیگر آب که اندازه‌ای کوچک‌تر از ۰.۰۰۰۵ میکرون دارند از آب جدا می‌شوند و آب کاملاً شفاف می‌شود. وقتی آب به این مرحله برسد تنها ممکن است برخی از باکتری‌ها و یا ویروس‌ها در آب باشند که دستگاه‌های تصفیه آب جدید با تکنولوژی UV این موجودات را هم از آب حذف می‌کنند تا آب کاملاً تصفیه شود.

دستگاه تصفیه آب

جلوگیری از خشک شدن پوست

سلول‌های پوست صورت و بدن مانند انواع دیگر سلول‌های بدن انسان عمل می‌کنند. این سلول‌ها از آب ساخته‌شده‌اند، به‌طوری‌که باید به‌طور منظم هیدراته شوند تا اطمینان حاصل نمایید که سالم هستند و سالم می‌مانند. اگر بدن به میزان موردنیاز و کافی آب‌رسانی نشود، پوست خشک می‌شود؛ بنابراین یکی از بهترین روش‌های آب‌رسانی پوست صورت و بدن، نوشیدن آب تصفیه‌شده است. حال چرا آب تصفیه‌شده؟

آب تصفیه‌شده رسوبات داخل آب را از بین می‌برد. حذف رسوبات داخل آب می‌تواند به جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه کمک شایانی کند و همچنین حذف کلر از آب آشامیدنی یا همان وایتکس، از بسیاری لک‌های پوستی که با مصرف آب به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند. همچنین یک فیلتر قلیایی کننده آب که آلکالاین نام دارد می‌تواند بدن شما را یونیزه قلیایی کند تا پوست شما به‌مرورزمان شفاف شده و کک‌ومک از صورتتان به‌کلی حذف گردد. پوست صورت خشک نه‌تنها ناخوشایند است، بلکه خارش دارد، پوسته‌پوسته می‌شود و به‌مرور ناراحت‌کننده نیز است که همه این‌ها با مصرف آب آشامیدنی سالم تصفیه‌شده حل می‌شود.

دفع سموم بدن

یکی از اهداف اصلی آب در بدن انسان این است که سموم را از بدن خارج می‌کند. اگر به مقدار کافی آب در بدن شما وجود نداشته باشد، قادر نخواهد بود تمام سموم را از بین ببرد؛ به همین علت مشکلات پوستی مانند آکنه، کدر شدن رنگ پوست صورت و بدن و ایجاد لک در صورت را مشاهده خواهید کرد. با استفاده از آب آشامیدنی تصفیه‌شده که نیترات، کلر، نیتریت، آرسنیک و انواع املاح مضر محلول در آب شهری را حذف و تصفیه می‌کند، هم به ‌سلامت داخلی بدن خود و هم به جوان‌سازی و آب‌رسانی پوست خود کمک شایانی می‌کنید و جلوی ورود عناصر مضر به بدن که ممکن است بر روی سلامتی پوست شما تأثیر بگذارند را می‌گیرید.

شما می‌توانید انواع دستگاه تصفیه آب را از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمائید.

دستگاه تصفیه آب

آیا دستگاه تصفیه آب معایبی هم دارد؟

یک نکته‌ی قابل‌تأمل در خصوص عقیده‌ی برخی از کارشناسان در خصوص مضر بودن آب تصفیه‌شده در دستگاه تصفیه آب وجود دارد و آن‌هم این است چرا باید آب تصفیه‌شده ضرر داشته باشد؟ دلیل اینکه آب تصفیه‌شده ضرر دارد دو موضوع است:

  • اینکه آب تصفیه‌شده خاصیت قلیایی خود را از دست بدهد و یا در اصل اسیدی شود.
  • اینکه آب مواد معدنی و مفید خود را از دست می‌دهد.

اگر از این دو دیدگاه موضوع را بررسی کنیم کاملاً درست است. متأسفانه برخی از دستگاه‌های تصفیه آب به این دو موضوع توجه لازم را ندارند. آب در فرآیند تصفیه خود بخصوص در مواقعی که از چندین مرحله تصفیه عبور می‌کند خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و موضوع دیگر این است که فیلتر زیاد آب آن‌هم با فیلترهایی مانند اسمز معکوس باعث می‌شود آب حتی مواد طبیعی و معدنی خود را هم از دست بدهد.

چاره چیست؟ این موضوع اگر موردتوجه تولیدکننده دستگاه تصفیه آب قرار نگرفته باشد باعث می‌شود آب تصفیه‌شده کیفیت لازم را باز نداشته باشد و اتفاقاً گاهاً به دلیل اسیدی بودن مضر هم باشد؛ اما شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه تصفیه آب با اضافه کردن فیلترهایی برای غنی شدن آب از نظر مواد معدنی و همچنین اضافه کردن خاصیت قلیایی به آب این مشکلات را مرتفع کرده و اتفاقاً آب را با کیفیت بهتری از نظر مواد معدنی و خاصیت قلیایی که برخلاف اسیدی است آماده نوشیدن می‌کنند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*

نظرات کاربران

  • morteza j
    شما خودتون دستگاه رو دارین؟ چی پیشنهاد میدین؟
    پاسخ دهید