راهنمای کامل کاشت سبزه عید به هر مدلی که بخواهید

راهنمای کامل کاشت سبزه عید

راهنمای کامل کاشت سبزه عید به هر مدلی که بخواهید. عید با آمدنش سرسبزی، طراوت و تازگی به همراه می‌آورد. کاشت سبزه عید، سنتی است قدیمی که به ما رسیده. سبزه یکی از زیباترین سنبل‌های سفره هفت سین به معنی حیات، سبزی و زایش است. درست است که یک عالمه سبزه آماده توی بازار موجود هست، اما پیشنهاد می‌کنیم سبزه را اگر می‌توانید حتما خودتان بکارید. با سبز کردن سبزه، حال و هوای عید در خانه‌اتان می‌پیچد و شما را به استقبال بهار می‌برد. با ما باشید تا فوت و فن و راهنمای کامل کاشت سبزه عید را به شما آموزش دهیم.

سبز کردن دانه گندم، عدس یا ماش

راهنمای کامل کاشت سبزه عید

این روشی که می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم، سریع‌تر و آسان‌تر از روش‌های قدیمی است. نیازی به دستمال خیس ندارید و نهایت یک هفته تا ده روز قبل از عید باید دست به کار شوید؛ البته ماش و عدس کمی دیرتر از گندم رشد می‌کنند. دانه گندم عدس یا ماش باید۱۲ یا نهایتاً ۲۴ ساعت خیس بخورد. برای این کار کافی است بذر مورد نظرتان را درون شیشه‌ای که سر آن را سوراخ کرده‌اید بریزید و اگر می‌توانید هر یک ساعت آبش را هم عوض کنید. بعد از اینکه بذرها خیس خورد آبش را خالی کنید، چون در شیشه سوراخ دارد خالی کردن یا تعویض آب به راحتی انجام می‌شود.

224438 3891

بعد از خیس خوردن بذرها، آب آن را خالی کنید و بگذارید ۲۰ ساعت بذرها در همان شیشه در فضای آشپزخانه بماند. اگر بذرها خشک شدند می‌توانید به آن کمی هم آب بزنید و هر از گاهی شیشه را تکان دهید، تا رطوبت به همه بذرها برسد. بعد از ۲۰ ساعت همه بذرها جوانه خواهند زد. بعد از اینکه همه بذرها جوانه زدند، کافی است بذرتان را به ظرف دلخواهتان منتقل کنید. آن را در جای پر نوری بگذارید و هر روز به آن آب دهید تا رشد کند. دقت کنید که آب درون ظرفتان جمع نشود زیرا باعث گندیدگی بذرتان خواهد شد. همچین خوب ظرفتان را در مقابل آفتاب بچرخانید تا نور به طور یکسان به آن بتابد و همه بذرها هماهنگ و هم اندازه رشد کنند.

سبز کردن شاهی روی کوزه سفالی

راهنمای کامل کاشت سبزه عید

حتما شما هم کوزه‌های سبز شده زیادی را قبل از نوروز دیده‌اید. سبز کردن این کوزه‌ها کار سختی نیست، فقط باید فوت و فن‌‌اش را بلد باشید. برای این نوع سبزه شما به کوزه سفالی بدون لعاب، شاهی(ترتیزک) یا تخم شربتی، یک جوراب نازک زنانه رنگ پا و آب‌ پاش نیاز دارید. ابتدا باید شاهی‌ها را به مدت ۱۲ ساعت، یک شب تا صبح، بگذارید خیس بخورد. همینطور کوزه را هم باید پر از آب کنید تا مرطوب شود و آب به همه اجزا آن نفوذ کند.

بعد از ۱۲ ساعت کوزه کاملا مرطوب و نمدار شده است. حالا کافی است جوراب را دور کوزه کنید، به‌طوری که کف جوراب زیر کوزه باشد و بالای آن را داخل کوزه جمع کنید. سپس باید با شاهی‌ها، که بعد از ۱۲ ساعت کاملا لعاب انداخته‌اند، بیرون کوزه را بپوشانید. دقت کنید که اگر این کار را خوب انجام ندهید، جاهایی از سبزه شما کم‌پشت شده و اصطلاحاً دچار کچلی خواهد شد.

بعد که همه این کارها را انجام دادید کافی است کوزه را پشت پنجره بگذارید. کوزه شما به نور غیرمستقیم و زیادی نیاز دارد. همیشه کوزه شما باید پر از آب باشد و روزی چند بار با اسپری آب پاش باید اطراف کوزه‌اتان را آبیاری کنید. همینطور روزانه چند بار باید کوزه را بچرخانید تا نور به طور یکسان به همه جای کوزه بتابد. شاهی خیلی زود رشد می‌کند، پس یک هفته قبل از عید زمان مناسبی برای کاشت آن است.

شما با همین روش می‌توانید گلدان سفالی دلخواهتان را هم سبز کنید. تنها فرقی که گلدان با کوزه دارد این است که نمی‌توانید داخل آن آب بریزید. باید آن را به‌طور وارونه درون بشقابی که همیشه پر از آب است قرار دهید تا رطوبت لازم برای گلدان تامیین شود.

سبز کردن هسته مرکبات

راهنمای کامل کاشت سبزه عید

بالاخر سبزه عید عمر کوتاهی دارد و دیر یا زود خشک می‌شود. اگر می‌خواهید تلاشی که می‌کنید ثمر دهد، بهتر است بذر مرکبات بکارید. البته برای کاشت هسته مرکبات باید یک ماه یا ۴۰ روز قبل از عید دست به کار شوید. اگر الان برای سبز کردن این سبزه دیر شده باشد، خوب است این روش را برای سال آینده یاد بگیرید.

شما می‌توانید از هسته پرتقال، نارنج، لیمو یا نارنگی استفاده کنید. تقریبا ۴ روزی این هسته‌ها باید در آب خیس بخورند. البته ممکن است برخی زمان کمتری برای این کار اختصاص دهند. ولی وقتی ۴ روز هسته شما خیس خورد، به راحتی پوسته رویش جدا می‌شود. این کار برای رشد سریع‌تر هسته بسیار مناسب است. سپس ظرف دلخواهتان را انتخاب کنید و آن را با یک لایه خاک سبک پر کنید. بعد هسته‌ها را روی خاک بچینید و رویش یه لایه نازک خاک بریزید. در آخر هم با اسپری روی خاکتان را آب پاشی کنید. سپس ظرفتان را در کیسه نایلونی قرار دهید تا محیط گلخانه‌ای شبیه‌سازی شود. روی نایلون هم با سوزن، سوراخ‌های ریزی ایجاد کنید تا هوا به گیاهتان برسد.

ظرفتان را پشت پنجره قرار دهید که به خوبی نور به گیاهتان برسد. برای اطمینان می‌توانید روزی یک بار هم سر ظرفتان را باز کنید و آن را آب پاشی کنید (البته اگر در جای خشکی زندگی می‌کنید که رطوبت کافی ندارد، این کار ضروری است). یک هفته باید ظرفتان زیر نایلون بماند. بعد از یک هفته، هسته‌ها جوانه می‌زنند و می‌توانید نایلون را بردارید. همچنان مراقب گیاهتان باشید تا به خوبی رشد کند. در آخر شما یک ظرف پر از نهال خواهید داشت.

می‌توانید هر کدام از هسته‌ها را، که حالا برای خودش نهال زیبایی شده، جدا کنید و در گلدان بکارید. وقتی خوب گرفت، می‌توانید آن را به باغ یا باغچه منتقل کنید. باشد که روزی همین نهال‌های کوچک نحیف، باغ زیبایی برای شما بسازند.

سبزه شناور

راهنمای کامل کاشت سبزه عید

اخیرا سبزه شناور مد شده و چند سالی است افراد باسلیقه‌ای آن را پرورش می‌دهند. با همان روشی که قبل توضیح دادیم، بذر مورد نظرتان را آماده کنید. وقتی بذرتان جوانه زد آن را وارد ظرفی با زهکشی مناسب کنید و روی تنگ آبتان قرار دهید. دقت داشته باشید که جوانه باید با آب فاصله داشته باشد، در غیر این صورت می‌گندد. طولی نخواهد کشید که ریشه‌ها خود را به آب خواهند رساند و درون آن غوطه‌ور خواهند شد. درون آب هم می‌توانید ماهی‌هایی را که به اکسیژن کمتری نیاز دارند بیاندازید. اینگونه سبزه شما بدون نیاز به آبیاری کل عید را دوام می‌آورد.

سبزه فوری

224445 9871

اگر نزدیک عید شده و سبزه‌ای که کاشته‌اید خراب شده یا نتوانسته‌اید سبزه بکارید، اصلا نگران نباشید. خرفه، شبدر یا یونجه ۵ روزه رشد می‌کنند. کافی است با همان روشی که در ابتدا توضیح دادیم، بذر را ۲ ساعتی بخیسانید، بگذارید جوانه بزند و بعد در ظرف مورد نظرتان قرار دهید. خواهید دید که خیلی زود سبزه‌ای زیبا و سریع خواهید داشت.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*