روش‌هایی برای تازه نگه‌داشتن مواد غذایی

روش‌های تازه نگه‌داشتن مواد غذایی

سالانه نزدیک به ۱۴۰۰ میلیون تن مواد غذایی در دنیا دور ریخته‌ می‌شود. در حالی که ایران تنها یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، سهم دورریز مواد غذایی‌مان نزدیک به ۳۵ میلیون تن، یعنی ۲.۵ درصد پسماند جهانی است. در این مقاله سعی داریم تا با آموزش روش‌های تازه نگه‌داشتن مواد غذایی، در کنار داشتن یک غذای لذیذتر، هزینه‌ مواد خوراکی را نیز کاهش داده و سهمی در کاهاش پسماندهای غذایی نیز داشته باشیم.

نگهداری از مواد غذایی برای افزایش طول عمر آن‌ها شامل قرار دادن مواد پخته شده و یا خام در ظروف مناسب و نگه داشتن آن‌ها در شرایط بهینه می‌باشد. این شرایط از رشد باکتری‌های مضر و فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند. به این ترتیب خوراکی‌ها عمر بسیار طولانی‌تری خواهند داشت و بیش از حد معمول دوام می‌آورند. بنابراین در صورت نیاز می‌توان با اطمینان از آن‌ها در آینده استفاده کرد.

38310781

روش‌های تازه نگه‌داشتن مواد غذایی

برای تازه نگه‌داشتن مواد غذایی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ برای همه ما پیش‌آمده مقداری از مواد غذایی زیاد بیاید و یا در هنگام خرید مقدار زیادی مواد غذایی بخریم و بخواهیم آن‌ها را در یخچال با حفظ تازگی، نگهداری کنیم.

شیر را منجمد کنید تا فاسد نشود

unnamed 2

اگر یک بطری شیر خریده‌اید و بعد متوجه شدید که باید به سفر بروید، نگران نباشید. مقداری از شیر بطری را خالی کنید، زیرا حجم آن پس از انجماد زیاد می‌شود. شیر تازه را در فریزر قرار دهید تا مدت نگهداری آن به میزان ۴ هفته افزایش یابد.

غلات را در ظروف در بسته قرار دهید

غلات

استفاده از ظروف نگهدارنده مخصوص مواد غذایی می‌تواند در جلوگیری از رسیدن اکسیژن یا همان هوا، نور خورشید و رطوبت به غذا کمک کند. بهترین روش نگهداری غلات، ذخیره آن‌ها در ظروف در بسته است. محل نگهداری آن‌ها نباید به گونه‌ای باشد که در مسیر عبور و مرور هوا قرار گیرند زیرا احتمال انتقال آلودگی وجود دارد. همچنین این ظروف باید بر روی پالت قرار داشته و در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

بیشتر مراقب سبزیجات و میوه‌ها باشید

Buy and washing vegetables 1

برای نگهداری از میوه‌ها و سبزیجات در یخچال اول آن‌ها را بشویید و بعد خشک کرده، نگه دارید. دائما میوه‌ها را بازبینی کنید و اگر میوه خراب یا له شده‌ای در میان آن‌ها وجود داشت آن را از باقی اقلام جدا کنید. میوه‌ها و سبزیجات پس از شستشو باید در یخچال نگه‌داری شوند.

  • اگر برگ‌های کاهو را درون دستمال کاغذای قرار دهید، تازگی و شادابی خودش را حفظ می‌کند. برگ‌های کاهو را درون دستمال کاغذی بپیچید تا برای مدت یک هفته تازه و ترد بمانند. رطوبت بیش از حد جذب دستمال می‌شوند و اجازه نمی‌دهد برگ‌های کاهو پژمرده شوند.
  • پیازچه‌ها تازه‌تر می‌مانند اگر آن‌ها را درون یک لیوان آب بیاندازید. اگر دسته پیازچه را در شیشه‌ایی مملو از آب بیاندازید تازگی خود را حفظ می‌کنند. پیازچه را از هر قسمتی که دوست دارید برش بزنید، و درون لیوان آب بگذارید.
  • سبزیجات تازه بهتر است در بطری شیشه‌ایی دردار نگهداری شوند. بطری شیشه‌ایی بهترین ظرف برای نگهداری سبزیجات تازه است. بدین ترتیب سبزیجات فاسد، پژمرده، خشک نمی‌شوند و عطر خود را از دست نمی‌دهند.

نگهداری از برنج

How to keep rice at home

بهتر است برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگه‌داری کنیم. گونی‌های برنج را نیز باید در مکانی بالا‌تر از سطح زمین (روی پالت) و دور از دسترس جوندگان نگهداری کنید. استفاده از ۳۰ گرم یخ خشک در یک گالن برنج سبب افزایش ماندگاری آن خواهد شد.

نگهداری از نان

از پیچاندن انواع نان در داخل روزنامه یا قرار دادن در داخل کیسه نایلون سیاه خودداری کنید. توصیه می‌شود نان مصرفی را روزانه تهیه کنید. اگر امکان چنین کاری نیست باید نان به شکل اصولی، قبل از قرار دادن در داخل نایلون، تمیز و خنک شود زیرا در غیر این صورت نان داغ در داخل نایلون به اصطلاح عرق کرده و با توجه به رطوبت حاصل از تعریق ممکن است کپک بزند. بعد از خنک کردن نان می‌توان آن را در داخل نایلون تمیز قرار داد و در فریزر برای مدت بیشتری نگهداری کرد.

بیشتر بخوانید در: علت بیات شدن نان چیست؟

بهبود دهنده نان

مراقبت از انواع گوشت و لبنیات

لبنیات، گوشت، ماهی و مرغ باید همیشه در یخچال و فریزر و داخل بسته‌بندی و به دور از غذاهای دیگر نگهداری شود. این خوراکی‌ها را تا قبل از استفاده و پخت در بسته‌بندی‌های خود نگه دارید و اجازه ورود اکسیژن به آن‌ها را ندهید.

61603479

اگر گوشت و مرغ منجمد خریده‌اید و یخ آن‌ها آب شده است، باید ظرف سه روز آن را بخورید. این دسته از مواد غذایی را باید تا لحظه مصرف در بسته‌بندی اصلی خود نگه دارید و بسته‌ها را با فویل، بسته‌بندی پلاستیکی یا کاغذ فریزر بپوشانید. اگر دسترسی به این موارد ندارید بهتر است بسته را درون یک کیسه فریزر قرار دهید.

تخم‌مرغ‌ها را منجمد کنید

گاهی امکان استفاده از تمام تخم‌مرغ‌های تازه وجود ندارد یا فقط از سفیده آن استفاده می‌کنیم و زرده‌ها نادیده گرفته می‌شوند. نگران نباشید، آن‌ها را هم می‌توان منجمد نمود! فقط کافی است آن‌ها را بشکنید، و محتویات آن‌ها را درون قالب یخ بریزید، کمی شکر یا نمک به آن اضافه کنید تا بافت آن حفظ شود. سپس در مواقع لازم به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*