روش نگهداری صحیح سرخ کن را بدانیم

روش نگهداری صحیح سرخ کن

هرچه جلوتر می‌رویم، سبک زندگی و رژیم غذایی مورد علاقه مردم، ناسالم‌تر می‌شود و متاسفانه یا خوشبختانه، غذاهای پرچرب و سرخ کردنی از لذیذترین انتخاب‌ها برای هر زمان از روز هستند! اگر شما هم از علاقه‌مندان این غذاهای خوشمزه هستید، بهتر است با خرید سرخ کن با کیفیت، بیشتر مراقب سلامت خود باشید؛ تا اینکه بخواهید مکرر به سراغ فست‌فودها رفته و از غذاهای پر چرب سرخ شده آن‌ها استفاده کنید.

 اما اگر قصد استفاده از انواع سرخ کن را دارید، باید بدانید که نگهداری صحیح سرخ کن از هر لحاظ مهم‌تر از خرید سرخ کن است. چراکه نگهداری نادرست از دستگاه، نه تنها سلامت شما را تهدید خواهد کرد؛ بلکه موجب هدررفت هزینه‌ها نیز می‌شود. آیا روش نگهداری صحیح سرخ کن را می‌دانید؟ راه افزایش ماندگاری سرخ کن چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این نوشته به پاسخشان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع سرخ کن و چگونگی کارکرد آن‌ها

اولین گام برای نگهداری از سرخ کن، داشتن شناخت کافی در مورد انواع و ساز و کار آن است. به‌طوری کلی سه نوع سرخ کن معمولی یا الکتریکی، سرخ کن کم مصرف یا بدون روغن و مینی سرخ کن در بازار وجود دارد و این سه مدل بر پایه یک ساز و کار کلی کار می‌کنند.

سرخ کن معمولی

یکی از انواع سرخ کن‌ها که در اغذیه فروشی‌ها نیز زیاد به چشم می‌خورند، سرخ کن معمولی است که غذا را در دمای ۱۲۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد با روغن بسیار زیادی سرخ می‌کند.

سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن که با نام‌هایی از قبیل هواپز و ایرفرایر نیز شناخته می‌شود و در خرید سرخ کن‌ها حتما جذب آن می‌شوید، از انواع سرخ کن‌هایی است که برای حفظ سلامت بهتر عمل می‌کنند. این سرخ کن‌ها با ایجاد هوای به شدت گرم در فضای مواد غذایی، باعث سرخ شدن آن‌ها می‌شوند.

روش نگهداری صحیح سرخ کن

برای افزایش ماندگاری سرخ کن و نگهداری صحیح از این دستگاه کاربردی و جذاب، لازم است تمام اقدامات اعم از راه‌اندازی و استفاده از سرخ کن را را با دقت و آرامش انجام دهید. در ادامه روش نگهداری صحیح سرخ کن و نکاتش را مرور می‌کنیم.

روش نگهداری صحیح سرخ کن

راه‌اندازی اولیه سرخ کن

  1. برای این کار، در بدو ورود سرخ کن به خانه، جهت آشنایی بیشتر با قلق‌های استفاده از آن، دفترچه راهنما را مطالعه کنید.
  2. سپس به آرامی بسته‌بندی‌ها را باز کرده و برچسب‌ها را جدا نمایید.
  3. تجهیزات الکتریکی دستگاه اعم از کابل‌ها و اتصالات را بررسی نموده و سبد و محفظه جداشدنی روغن را بشویید و خشک کنید.
  4. دقت کنید که محل قرارگیری دستگاه باید جایی به دور از نور مستقیم خورشید باشد؛ به‌طوری‌که حداقل فاصله ۲۰ سانتی‌متری از وسایل اطراف دستگاه حفظ شود.
  5. توجه داشته باشید که دستگاه نباید نزدیک یخچال یا مواد و لوازم قابل اشتعال قرار گیرد.
  6. برای خارج سازی و شستشو سبد و کاسه روغن، بهتر است این کار به کمک انبر انجام شود.
  7. جهت ماندگاری سرخ کن و کارکرد ایمن و صحیح آن، پس از هر بار استفاده، دستگاه باید از برق جدا شود.
  8. الزامی ست که قبل از استفاده، وضعیت فیلتر دستگاه چک شود تا اگر نقصی در آن است، زودتر برطرف شود‌.
روش نگهداری صحیح سرخ کن

نکات کلیدی نگهداری صحیح سرخ کن

شاید برند و کیفیت سرخ کن اولین عامل ماندگاری سرخ کن شما باشند؛ اما بی‌شک، تاثیرگذارترین عامل، طرز استفاده شما از دستگاه است. به‌طوری‌که رعایت نکات زیر عمر دستگاه را به طور شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد و عدم رعایت آن، زودتر از آنچه که باید، خرابی دستگاه را در پی خواهد داشت‌.

  1. تحت هیچ شرایطی نباید بخش الکتریکی و برقی دستگاه شسته شود. و در صورت شستشوی ظرف‌های جداشدنی دستگاه، برای روشن کردن آن، باید تا خشکی کامل ظروف صبر کرد.
  2.  نوسانات جریان برق ممکن است بر کارکرد دستگاه تاثیر سوء بگذارد. از این رو، استفاده از یک محافظ می‌تواند کاربردی و موثر عمل کند.
  3. بخش‌های قابل شستشوی دستگاه، حتما باید هر چند روز یکبار از چربی‌ها و آلودگی‌ها پاک شوند.
  4. به هیچ عنوان فیلتر دستگاه نباید آب بخورد و خیس شود‌.
  5. برای پاک کردن سرخ کن می‌توان از سرکه نیز استفاده کرد؛ اما تمامی مراحل شستشو باید با آرامش و به وسیله دستمالی نرم و لطیف انجام گیرد تا روی دستگاه خط و خشی نیفتد.

نحوه نظافت و نگهداری صحیح سرخ کن

در بخشی از نکات، ذکر شده شستشوی سرخ کن از لازمه‌های استفاده صحیح از آن است. اما شستشوی صحیح سرخ کن چگونه است؟ چطور با نظافت اصولی و نگهداری صحیح سرخ کن، ماندگاری دستگاه خود را بیشتر کنیم؟

روش نگهداری صحیح سرخ کن
  1. لازم است در اولین گام، ظروف از روغن خالی شوند و اتصال برق دستگاه از پریز قطع شود تا خطری جان فرد را تهدید نکند.
  2. سپس بدنه دستگاه به همراه المنت گرم کننده با پارچه لطیف و کمی مرطوب پاک شود.
  3. قطعات جداشدنی و قابل شستشو از جمله سبد و کاسه روغن از سرخ کن جدا شوند و به کمک آب داغ و مایع ظرفشویی شستشو داده شوند.
  4. پس از شستشو این قطعات باید به خوبی خشک باشند تا بتوانند وارد سرخ کن شوند.
  5. بعد از خشک شدن قطعات و جربی‌زدایی بدنه دستگاه، قطعات در جای خود قرار می‌گیرند و سرخ کن برای استفاده بعدی خود مهیا است.

سخن پایانی

وقتی صحبت از نگهداری صحیح وسایل برقی و نگهداری صحیح سرخ کن می‌شود، معمولا تنها مرجع ما، دفترچه راهنمای دستگاه است که در بسیاری موارد اطلاعات قابل فهمی برایمان نخواهد داشت. اما ما در این نوشته سعی کردیم، اطلاعاتی کاربردی و موثری در مورد نگهداری صحیح سرخ کن خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. بی‌شک با رعایت این نکات می‌توانید نهایت بازدهی را از دستگاه خود داشته و سالیان سال به کیفیت روز اول از سرخ کن استفاده کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*