برای عید امسال، با مخلوط کن سمنوی خانگی بپزید!

سمنوی خانگی

نوروز ۱۴۰۱ در راه است و حتماً شما هم دوست دارید برای سفره هفت سین امسالتان سمنوی خانگی درست کنید. سمنو را می‌توانید به‌صورت آماده از بیرون هم تهیه کنید اما طرز تهیه سمنو در منزل هم کار سختی نیست. اگر یک مخلوط کن یا چرخ گوشت یا گوشت کوب برقی در خانه دارید، درست کردن سمنوی خانگی بسیار ساده خواهد بود. با ما همراه شوید تا در این مطلب از وبلاگ المارکت به شما طرز تهیه سمنوی خانگی را به کمک مخلوط کن، خردکن، چرخ گوشت و یا گوشت کوب برقی آموزش دهیم.

سمنو چیست؟

به نقل از ویکی‌پدیا، سَمَنو یا سمنک، خوردنی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند. آثار قدیمی نشان می‌دهد خاستگاه این دسر به خراسان کنونی برمی‌گردد. از آن به‌عنوان برکت زمین یاد می‌شود و معمولاً در ماه اول بهار به‌عنوان عضوی از سفره هفت سین پخته می‌شود.

فواید سمنوی خانگی

سمنو به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم٬ مصرف متعادل آن به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. فسفر آن قابل‌توجه بوده و برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده مفید است. آهن، اسیدفولیک و ویتامین‌های گروه b «ب» آن عاملی برای خون‌سازی و تنظیم هورمون‌ها بوده و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب تأثیرگذار باشد. اگر در سمنو از بادام شیرین استفاده شود هنگام پخت، ریزمغذی‌هایش جذب سمنو شده و باعث مقوی‌تر شدن این غذا می‌شود.

طرز تهیه سمنوی خانگی

مواد لازم برای تهیه سمنوی خانگی

  • گندم برای جوانه زدن ۱ کیلوگرم
  • آرد سبوس‌دار (آرد سنگک) ۳ کیلوگرم
  • آب به مقدار لازم
  • بادام یا فندق به تعداد لازم

توجه کنید که طبق این دستور تهیه سمنوی خانگی، در هنگام پخت سمنو، هیچ شیره یا شکر اضافه‌ای داخل مواد آن ریخته نمی‌شود و تمام شیرینی و مزه خوشمزه، به خاطر وجود عصاره جوانه گندم است.

همچنین مواد موردنیاز را طوری مشخص نمودیم تا به‌اندازه مقدار مصرفی برای تعداد افراد کم خانواده باشد.

علاوه‌براین، ، همیشه موقع پخت سمنوی خانگی برای سفره هفت سین این را فراموش نکنید که به ازای هر مقدار جوانه گندم باید ۳ برابر آرد، پیمانه بزنید. مثلاً برای یک کیلوگرم گندم معادل سه کیلوگرم آرد لازم است.

در نهایت، گندمی که می‌خواهیم با آن سمنو درست کنیم باید از نوعی باشد که قابل سبز کردن است.

مرحله اول

برای آماده کردن جوانه گندم، گندم‌های شسته شده را داخل آب سرد بگذاریدَ، به مدت ۲ روز خیس بخورد و روزی چند بار آب تازه بدهید تا زمانی که جوانه‌ها دیده شود. (سفیدرنگ می‌شوند.)

photo

مرحله دوم

تا اینجا باید گندم‌های شما جوانه‌زده باشد. سپس آن‌ها را آب‌کشی می‌کنید و جوانه‌های تازه را در ظرفی می‌ریزید. بعد با یک پارچه تمیز و خیس روی آن را می‌پوشانید. ظرف را در یک جای تاریک قرار بدهید. روزی ۳ یا ۴ بار با یک اسپری آب بپاشید تا خشک نشوند. یادتان باشد که رطوبت زیاد هم باعث ترشیدگی و گندیدگی جوانه‌ها می‌شود. (در اینجا جوانه‌ها ریشه می‌زنند)

photo

مرحله سوم

آلان باید جوانه‌ها ریشه زده باشند و رنگ سفید یا نقره ای داشته باشند. این گندم‌ها را با گوشت کوب برقی بکوبید یا به کمک چرخ گوشت چرخ کنید تا به یک مخلوط نرم و یکدست برسید. سپس گندم‌های چرخ شده را درون مخلوط کن ریخته و با آب مخلوط کنید و از یک صافی رد کنید تا شیره آن جدا شود. می‌توانید با دست فشار بدهید تا شیره گندم کاملاً از آن خارج شود. (شیرینی اصلی سمنو، همین شیره سفیدرنگ است)

photo
photo

مرحله چهارم

آرد را در داخل یک قابلمه بریزید و کم‌کم شیره به‌دست‌آمده را به آن اضافه می‌کنید و بعد از حل کردن شیره، یک مایع رقیق در آخر کار به دست می‌آید. ظرف قابلمه را بر روی شعله اجاق‌گاز قرار بدهید و مرتب هم بزنید تا زمانی که به جوش بیاید و غلیظ بشود. حواستان باشد که طی ۵ تا ۶ ساعت مرتب باید هم بزنید تا ته نگیرد و در آخر کار شبیه به حلوا می‌شود. در اینجا می‌توانید بادام را اضافه کنید. این را به خاطر داشته باشید که برای اینکه سمنوی شما خوش‌رنگ‌تر و شیرین‌تر بشود؛ می‌توانید مقداری از شیره جوانه را وقتی‌که سمنو در حال ته گرفتن هست داخل آن بریزید.

photo

مرحله آخر

در انتها کمی آن را تفت می‌دهید و با اضافه کردن کمی آب سرد، سمنو را رقیق‌تر و خوش‌رنگ‌تر می‌کنید. سمنوی حاضرشده را به مدت نیم ساعت داخل فر یا روی اجاق‌گاز، حرارت ملایم می‌دهید تا دم بکشد و حاضر شود. نوش جان!

photo
اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*