مردم دنیا با سیب‌زمینی چه غذاهایی درست می‌کنند؟

سیب زمینی

اگر مدتی را در خوابگاه‌های دانشجویی یا سربازی گذرانده باشید بدون شک به اهمیت سیب‌زمینی، این غذای بهشتی واقف هستید! یا زمانی که خسته و گرسنه از کلاس یا کار به خانه برمی‌گردید و حوصله یا توان درست کردن یک غذای کامل را ندارید، این جاست که سیب‌زمینی به دادتان می‌رسد و می‌توانید با سرخ کردن، خلال کردن یا حتی فقط آب پز کردن یکی دو عدد سیب‌زمینی، یک وعده غذایی ارزان، سیرکننده و همچنین خوشمزه را در کمتر از نیم ساعت آماده کنید و از آن لذت ببرید.

اما آیا این گیاه خوشمزه و مفید، فقط در کشور ما این همه طرفدار دارد؟ با ما باشید تا با موارد استفاده سیب‌زمینی در کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید!

فرانسه، گراتن سیب‌زمینی | Potato Gratin

به فرانسه می‌رویم تا با گراتن، یک غذای ساده ولی خوشمزه از سیب‌زمینی و پنیر آشنا شویم. سیب‌زمینی را حلقه حلقه کرده و کف ظرف قرار داده، سپس روی آن پنیر بریزید. سپس آن را در فر قرار دهید تا پنیر روی آن آب و برشته شود. گراتن شما آماده است! این غذای خوش‌طعم طرفداران بسیاری در تمام دنیا دارد.

سیب‌زمینی - Potato Gratin

کره جنوبی، گامجا-جئون | Gamja-jeon

سیب‌زمینی را تبدیل به پنکیک کنید! در کره جنوبی گامجا-جئون نوعی پیش غذاست که از سرخ کردن پوره سیب‌زمینی در ماهی‌تابه تهیه شده و طعم بسیار دلپذیری دارد. همچنین گاهی برای خوش‌طعم‌تر شدن این غذا روی آن مخلوطی از سس سویا و سرکه می‌ریزند.

سیب‌زمینی - Gamja-jeon

اسپانیا، تورتیلا اسپانیایی | Tortilla Española

تورتیلا یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذا با سیب‌زمینی است که در زبان انگلیسی به املت اسپانیایی شهرت پیدا کرده است. در واقع، این غذا شباهت زیادی به املت دارد و از ترکیب تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، گاهی پیاز و سیر یا پیازچه تهیه می‌شود. مواد را با هم ترکیب می‌کنند و بعد به صورت یکپارچه داخل روغن سرخ می‌کنند. این غذای خوشمزه یکی از محبوب‌ترین غذاها در اسپانیا است و معمولا با سس فلفل خورده می‌شود.

سیب‌زمینی - Tortilla Española

فرانسه، الیگوت | Aligot

این غذا از غذاهای سنتی کشور فرانسه است. پوره سیب‌زمینی را با پنیر مخلوط کنید و الیگوت شما حاضر است! این غذا نوعی ساید دیش محسوب می‌شود که معمولا آن را در کنار استیک یا سایر غذاهای گوشتی سرو می‌کنند.

سیب‌زمینی- Aligot

تایلند، کاری ماسامان | Massaman Curry

این غذا مثل همان آبگوشت ما ایرانی‌هاست اما تایلندی‌ها با اضافه کردن موادی مثل شیر نارگیل و انواع و اقسام ادویه‌ها آن را مخصوص تایلند کرده‌اند. با خوردن یک کاسه از این غذا آنقدر سیر می‌شوید که تا مدتی دلتان غذا نمی‌خواهد! البته حواستان باشد چون با غذایی بی‌نهایت تند طرف هستید!

سیب‌زمینی - Massaman Curry

سوئد، سیب‌زمینی هاسل بک | Hasselbackspotatis

برای درست کردن این غذای ساده روی یک سیب‌زمینی درسته برش های زیادی ایجاد کنید و بگذارید بپزد. حالا باید روی سیب‌زمینی را با کره، خلال بادام و پودر سوخاری بپوشانید. این غذا اولین بار در سال ۱۹۵۳ اختراع شد و از آن زمان تا به حال سوئدی ‌های زیادی آن را درست می کنند. این غذای سبک و خوشمزه را معمولا در کنار غذاهای دیگر می خورند و با سبزی تزئین می کنند.

سیب زمینی - Hasselbackspotatis

لبنان، بطاطا حره | Batata harra

بطاطا حره یکی از انواع غذا با سیب‌زمینی است که در لبنان تهیه می‌شود. برای آماده‌سازی این غذا، سیب‌زمینی‌های خرد شده را با فلفل قرمز، گشنیز، چیلی، سیر و روغن زیتون ترکیب می‌کنند و یک غذای ساده و در عین حال خوشمزه را آماده می‌کنند.

سیب زمینی - Batata harra

هند، آلو گوبی | Aloo Gobi

اگر به غذاهای هندی علاقه داشته باشید، آلو گبی ایده‌آل شما خواهد بود. یک غذای محبوب سنتی هندی که در تمامی رستوران‌های هند سرو می‌شود. ترکیبی از گل کلم، سیب‌زمینی و مقدار فراوانی ادویه و زردچوبه را ترکیب کنید تا آلو گوبی شما آماده شود. این غذا محبوب تمام گیاه‌خواران خواهد بود.

سیب زمینی - Aloo Gobi

خواص سیب‌زمینی

سیب‌زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین C بالایی است و هر ۱۰۰ گرم سیب‌زمینی ۲۰ تا ۲۵ میلی‌گرم ویتامین C دارد که برای تامین ویتامین C مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین C آن به هدر می‌رود. برای اینکه سیب‌زمینی ویتامین C کمتری را از دست بدهد، سعی کنید آن را در مقدارهای کم خریداری و نگهداری کنید و آن را با پوست بپزید.

برای پخت، اول آب را در ظرف جوش بیاورید. بعد سیب‌زمینی‌ها را در آن بیاندازید و پس از پخت آن‌ها را از آب خارج کنید و نگذارید در آب گرم بمانند. سیب‌زمینی علاوه بر ویتامین C حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم، فسفر، آهن و منیزیم است.

در اینجا می‌توانید انواع دستور پخت غذاهای مختلف با سیب‌زمینی را پیدا کنید. همچنین با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی المارکت می‌توانید انواع اسنک‌ساز و ساندویچ‌ساز را تهیه کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*