آنچه که باید درباره اندازه های استاندارد آشپزخانه بدانید

elemarket kitchen

آشپزخانه قلب خانه است و حسی که از فضای آشپزخانه می‌گیریم، خواه ناخواه، روی زندگی‌مان تاثیرگذار است. اغلب ما جهت پخت غذا، شستشوی البسه و ظروف، و دیگر کارهای روزمره وقت زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنیم. پس مهم است که به اندازه های استاندارد آشپزخانه توجه داشته باشیم و با چیدمان صحیح آیتم‌های گوناگون آشپزخانه، از فضای موجود، بهترین بهره را ببریم.

طبق ضوابط طراحی آشپزخانه ۲۴۴ سانتی‌متر عرض و ۳۰۵ سانتی‌متر طول استاندارد آشپزخانه است؛ اما در کنار مساحت آشپزخانه، طول، عرض و عمق کابینت‌ها، پیشخوان و باکس یخچال نیز حائز اهمیت هستند. در یک آشپزخانه با ابعاد استاندارد مهندسی، تمام لوازم آشپزخانه اعم از یخچال، اجاق‌گاز، ماشین ظرفشویی و لباسشویی به‌خوبی جای می‌گیرند و در کنار زیبایی فضا، بر آزادی حرکت شما هنگام آشپزی و کارهای خانه می‌افزایند.

اندازه های استاندارد آشپزخانه

اندازه های استاندارد آشپزخانه از چه لحاظ اهمیت دارد؟

  • زیبایی و نظم آشپزخانه در بهبود روحیه افراد تاثیر به سزایی دارد.
  • با رعایت اندازه های استاندارد آشپزخانه، وسایل و لوازم برقی خانگی، ابعاد استاندارد کابینت و پیشخوان، دسترسی به وسایل مختلف راحت‌تر می‌شود و فرآیند پخت‌وپز و شستشوی ظروف و لباس‌ها سهولت بیشتری پیدا می‌کند.
  • در یک آشپزخانه استاندارد که به‌درستی چیده شده، حداقل دو نفر می‌توانند به‌راحتی فعالیت کنند و از وسایل موجود در آشپزخانه نهایت استفاده را داشته باشند.

مساحت استاندارد آشپزخانه چقدر است؟

اولین سوالی که در مورد اندازه های استاندارد آشپزخانه مطرح می‌شود، این است که مساحت استاندارد آشپزخانه چقدر می‌باشد؟ دررابطه با این سوال باید توجه داشته باشید که ابعاد استاندارد آشپزخانه با توجه به متراژ خانه تعیین می‌شود و طبیعتا اندازه یک آشپزخانه استاندارد در خانه ۴۰ متری با آشپزخانه استاندارد در فضای ۲۰۰ متری متفاوت است. به‌طورکلی مساحت ۵.۵ مترمربع برای آشپزخانه استاندارد است؛ اما باید توجه داشت که این ۵.۵ متر، فضایی مربع شکل را بسازد.

ممکن است به‌محض اینکه می‌شنوید یک آشپزخانه ۵ متر مساحت دارد، بسیار خوشحال شوید که یک فضای استاندارد و جادار را در اختیار دارید، اما پس از مشاهده آشپزخانه، متوجه می‌شوید که یک فضای راهرو مانند ۱ در ۵ پیش رویتان است! بسیار مهم است که فضای آشپزخانه حالت مربع شکل داشته باشد و اگر مساحت حداقلی ۵.۵ متر را داراست، این مساحت حاصل از طول ۲.۵ در عرض ۲.۲۵ متر باشد. به‌طورکلی مساحت آشپزخانه باید به‌طوری تعیین شود که پس از نصب و چیدمان همه وسایل، حداقل فضای ۹۰ سانتی‌متری خالی در میان آشپزخانه باقی بماند. این باعث می‌شود تا دیگر اندازه های استاندارد آشپزخانه نیر متناسب شوند.

اهمیت ارتفاع استاندارد آشپزخانه

متاسفانه در بررسی اندازه های استاندارد آشپزخانه توجه چندانی به ارتفاع آشپزخانه نمی‌شود. درحالی‌که ارتفاع هم در زیبایی و هم در کاربرد بهینه فضای آشپزخانه تاثیر به‌سزایی دارد. سقف آشپزخانه نباید چندان بلند باشد و همچنین کوتاه بودن آن باعث احساس خفگی و درست جای نگرفتن وسایل می‌شود.

 متخصصان ارتفاع استاندارد آشپزخانه را ۲.۴ متر معرفی می‌کنند و درصورت نداشتن فضای کافی، ارتفاع ۲.۳ متر نیز می‌تواند مناسب باشد. و اگر بخواهید ارتفاع آشپزخانه را افزایش دهید، امکان استفاده از ارتفاع ۳ متری نیز وجود دارد. این ارتفاع زیاد برای نصب لوسترهای بزرگ، حجیم و پرنور کاربرد بیشتری دارد؛ اما معمولا با سقف‌های مشبک پوشیده می‌شود تا ارتفاع اضافی را بد جلوه ندهد.

اندازه های استاندارد آشپزخانه برای طراحی باکس یخچال

در طراحی مدرن فضای آشپزخانه، هنگامی که کابینت‌ها و سایر بخش‌ها را طراحی و نصب می‌کنند، برای چیدمان وسایلی همچون یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، فر و… نیز فضایی را در نظر می‌گیرند. خصوصا برای قرار دادن یخچال و فریزر، ابعاد این باکس بسیار مهم است. چرا که یخچال و فریزرهای موجود در بازار ابعاد متنوعی دارند؛ فضای کنار یخچال برای سهولت باز و بسته کردن درب بسیار مهم است و فضای بالایی و پشتی یخچال نیز برای رد و بدل شدن هوای آن اهمیت بالایی دارد.

طول انواع یخچال‌های سایدبای‌ساید بین ۱۶۵ تا ۱۸۰ سانتی‌متر متغیر بوده و عرضشان نیز در حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است. همچنین عمق آن‌ها در بازه ۶۵ تا ۹۰ سانتی‌متر قرار دارد و لازم است که برای جریان هوا در پشت و بالای یخچال، بر طول و عمق آن، حداقل ۵ سانتی‌متر اضافه شود. توجه داشته باشید فضای کناری یخچال نیز باید به‌طوری باشد که امکان باز و بسته کردن درب را فراهم کند. فضای در نظر گرفته شده برای یخچال و فریزر در اندازه های استاندارد آشپزخانه از موارد کلیدی است

اندازه های استاندارد آشپزخانه دارای پیشخوان یا اوپن

رعایت ارتفاع استاندارد در پیشخوان یا اوپن آشپزخانه نیز بسیار مهم است. چرا که اگر اندازه‌های استاندارد آن رعایت نشود، هنگام ایستادن کنار پیشخوان برای انجام فعالیت‌های مختلف، فشار زیادی به کمر و پاهای فرد وارد می‌شود. معمولا ارتفاع پیشخوان را در حدود ۱۰۹ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند که افراد مختلف بتوانند به‌راحتی کنار آن ایستاده و کارهای مورد نظر را انجام دهند. این ارتفاع برای یک فرد بالغ و معمولی به‌طوری احساس می‌شود که هنگام ایستادن در کنار پیشخوان، آرنج وی با سطح ۲۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

فاصله استاندارد پیشخوان تا کابینت

فاصله ایده‌آل پیشخوان آشپزخانه با کابینت‌های بالایی، چیزی حدود ۶۱ تا ۶۹ سانتی‌متر است. با برآورد صحیح این فاصله، در هنگام کاشی‌کاری، کاشی‌های کمتری به هدر می‌روند و استفاده از اوپن و کابینت‌ها سهولت بیشتری پیدا می‌کند.

فاصله استاندارد هود و اجاق‌گاز

برای اینکه هود کارایی بهینه خود در جذب بو غذا و..‌ را داشته باشد، نباید فاصله میان آن با اجاق‌گاز را بیشتر از حد استاندارد در نظر گرفت. به‌طورکلی متخصصان فاصله ۵۱ تا ۹۱ سانتی‌متر را برای هود و اجاق‌گاز استاندارد می‌دانند.

اندازه های استاندارد آشپزخانه

مثلث طلایی آشپزخانه برای استفاده بهینه از فضا

برای استفاده بهینه از اندازه های آشپزخانه باید چیدمان وسایل را اصولی و هوشمندانه انجام دهید. مثلث طلایی آشپزخانه می‌گوید که سینک، اجاق‌گاز و یخچال سه نقطه پرکاربرد آشپزخانه هستند، پس باید به‌نحوی در سه گوشه آشپزخانه قرار گیرند که تداخلی با هم نداشته باشند. بهتر است سینک در وسط، و یخچال و اجاق‌گاز در دو گوشه دیگر مثلث باشند تا از طرف یخچال و گاز، دسترسی به سینک فراهم باشد. همچنین مهم است که طبق استاندارد مثلث طلایی، فاصله بین این سه نقطه کمتر از ۲۰ سانتی‌متر و بیشتر از ۳ متر نباشد؛ البته فاصله استاندارد سه گوشه مثلث باتوجه به اندازه های آشپزخانه شما متغیر است.

در طول این نوشته با چند مورد از مهم‌ترین اندازه های استاندارد آشپزخانه آشنا شدیم. انواع لوازم خانگی باکیفیت، با ابعاد استاندارد و کاربردی در فروشگاه بزرگ المارکت موجود هستند. برحسب شرایط و ابعاد آشپزخانه می‌توانید آن‌ها را تهیه نموده و با کمک گرفتن از متخصص، به شیوه اصولی و مناسب نصب نمایید. فراموش نکنید که پس از چیدمان و نصب همه وسایل آشپزخانه، برای رعایت زیبایی و آزادی حرکت، باید حداقل ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌مترمربع فضا را خالی نگه دارید. در این‌صورت است که می‌توانید با حضور دو نفر در آشپزخانه، فعالیت آسانی داشته باشید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*