بایدها و نبایدهای تغذیه در فصول سرد

تغذیه در فصول سرد

با فرارسیدن فصل زمستان، باید نکاتی را در رابطه با تغذیه در فصول سرد در نظر بگیریم. در این مطلب از وبلاگ المارکت به غذاهایی که مناسب قرارگیری در سبد غذایی‌تان در فصول سرد هستند اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

متخصصان طب ایرانی در رابطه با تغذیه در فصول سرد، بر این باورند که چون مزاج فصل زمستان سردتر است، باید از غذاهایی استفاده کنیم که مزاجشان با سردی و تری فصل زمستان تداخل پیدا نکند، چون در غیر این صورت باعث افزایش میزان سردی در بدن می‌شود. سردی‌جات، تولید‌کننده خلط بلغم (سرد و تر) در بدن هستند و با مزاج فصل زمستان ناسازگارند. در این فصل افراد باید بیشتر از غذاهای رو به گرمی استفاده کنند که مانع تولید رطوبت و تری در بدن شوند.

تغذیه در فصول سرد باید چگونه باشد؟

رژیم غذایی در فصل‌های مختلف سال تغییر چندانی نمی‌کند. به‌طورکلی، افراد باید برای دریافت تمام مواد مغذی، در همه فصول پنج گروه غذایی را به‌طور متناسب و کافی دریافت کنند. اما در فصل سرما، مصرف خوراکی‌هایی که بتواند سیستم ایمنی را تقویت کند اهمیت بیشتری دارد. تغذیه در فصول سرد باید به‌گونه‌ای باشد که بدن را در برابر ویروس‌ها قوی‌تر کند.

وقتی در معرض سرما قرار می‌گیریم، مژک‌های مجاری تنفسی‌مان کارایی خود را تا حدی از دست می‌دهند و با قرار گرفتن در معرض عوامل میکروبی نمی‌توانند مقاومت بالایی نشان دهند و آن‌ها را دفع کنند. از سوی دیگر، چون در فصل‌های سرد معمولاً در فضاهای بسته قرار داریم اگر فردی مبتلا به آلودگی میکروبی یا ویروسی باشد به‌سرعت به آن مبتلا می‌شویم، پس تقویت سیستم ایمنی در این فصل اهمیت بالایی دارد.

تغذیه در فصول سرد

ازجمله مواد غذایی که سیستم ایمنی‌مان را تقویت می‌کنند، می‌توان به میوه و سبزی‌های تازه (به‌ویژه مرکباتی مثل لیموشیرین، پرتقال، هندوانه و گوجه‌فرنگی) به دلیل داشتن ویتامین C، ماهی به دلیل داشتن امگا 3 و گوشت و حبوبات به دلیل داشتن روی اشاره کرد. غیرازاین، مصرف آب و مایعات به‌ویژه مایعات حاوی ویتامین C مثل آب‌لیمو و آب تازه مرکبات نیز توصیه می‌شود زیرا هرچه ترشحات درون بدن در این فصول رقیق‌تر باشد و زودتر از بدن تخلیه شوند، بهتر است.

چون در سرما حرارت از سطح به داخل بدن معطوف می‌شود، سیستم گوارش گرم و قوی عمل می‌کند. حلیم، کباب‌هایی چون کنجه، کباب‌برگ یا کوبیده، دل مرغ، آبگوشت همراه با کمی پودر زیره سیاه با چند تکه سیب‌درختی یا به مفید است.

استفاده نسبتاً بیشتر از گوشت طیور با طبع گرم‌تر مثلاً گوشت پرندگانی چون کبک، بلدرچین، جوجه مرغ یا گوشت شتر، چاشنی‌های رو به گرم مثل دارچین، زعفران، زیره، آویشن، مرزه، فلفل و قدری نمک در این فصل توصیه می‌شود. مصرف تخم‌مرغ و بلدرچین یا نوشیدنی‌های گرم‌مزاج مثل چای حاوی هل، زنجبیل، چای زعفران و چای‌دارچین مفید است.

در زمستان چه غذاهایی را نباید مصرف کنیم؟

در سرما مصرف آش‌ها و سوپ‌های خیلی لعاب‌دار که محتویات غذایی زیادی ندارند و همچنین سیرابی و شیردان را محدود کنید. آب یخ، دوغ، ماست، میوه‌های ترش و آبکی، غذاهای مانده و فریز شده، سس سفید و سبزی‌هایی مانند کاهو، خیار و اکثر غذاهای خام و خام‌خواری ازجمله پرهیزات این فصل است.

چگونگی حفظ گرمای بدن با تغذیه در فصول سرد

در فصل زمستان علاوه بر این‌که سیستم هضم بدن قوی‌تر عمل کرده و سوخت‌وساز بالا می‌رود و به‌طور طبیعی گرما در بدن تولید می‌شود، می‌توان از غذاهایی نیز استفاده کرد که به حفظ گرمای بیشتر بدن کمک کند.

تغذیه در فصول سرد با گوشت گوسفندی جهت گرمی بدن و همچنین آبگوشت و آش‌ها و سوپ‌هایی که همراه گوشت طبخ می‌شوند، مثل آش شله‌قلمکار و غذاهایی از قبیل کله‌پاچه، حلیم و خورش فسنجان که دارای طبیعت گرم هستند، مفید است. سعی کنید در تغذیه در فصول سرد، سوپ‌ها و آش‌های پخته‌شده از ترکیب عدس، گندم و جو به‌صورت هم‌زمان استفاده کرده و آش ترخینه و در وعده صبحانه عدسی بخورید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*