راهنمای از بین بردن رسوب کتری برقی

رسوب کتری برقی

راهنمای از بین بردن رسوب کتری برقی که باید بدانید. استفاده از کتری برقی راحت است. کافی است مقداری آب درون آن بریزید تا عرض چند دقیقه به جوش بیاید. از این آب جوش می‌توان برای درست کردن چای، کافه، نودل، سوپ‌های فوری و یا تمیز کردن لکه‌ای چیزی استفاده کرد. به همین دلیل است که بودن یک کتری برقی در بسیاری از خانه‌ها، اداره‌ها، خوابگاه‌ها و مکان‌های عمومی ضروری است. کافی است کارمند باشید و بخواهید با یک لیوان چایی خستگی‌تان را در کنید، یک لحظه وجود کتری برقی دفترتان را نادیده بگیرید تا متوجه شوید خوردن یک لیوان چایی در اداره به چه دردسری تبدیل خواهد شد.

در محل کارتان یک کتری برقی دارید مگر نه؟ اگر ندارید حتما باید به فکر خرید کتری برقی یا چای‌ساز باشید.

رسوب کتری برقی

استفاده از کتری برقی خیلی راحت‌تر از وسایل دیگری مانند ماکروویو است. اما این وسیله برقی کوچک و کاربردی هم نیاز به تعمیر و مراقبت دارد. رسوب گرفتن (یا گچ گرفتن) کتری برقی از آن دردسرهایی است که چه بخواهید چه نخواهید روزی گریبانتان را خواهد گرفت. نگران نباشید چیز عجیب غریبی نیست، چند ترفند ساده یاد بگیرید تا برای همیشه از نگرانی چگونه تمیز کردن کتری برقی رسوب گرفته راحت شوید. در ادامه با ما باشید تا چند راهکار ساده برای از بین بردن رسوب کتری برقی به شما بگوییم.

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه که با محیط زیست سازگارند را می‌دانید؟

چند وقت یک بار باید کتری برقی را تمیز کنیم؟

رسوب کتری برقی

اولین سوال این است که کتری برقی هر چند وقت یک بار نیاز به تمیز شدن دارد؟ دفعات تمیز کردن به تعداد دفعات استفاده از کتری بستگی دارد. قسمت بیرونی کتری هفته‌ای یک بار باید تمیز شود تا لکه‌ها و چربی‌هایی که گرفته پاک شود. اگر هر روز برای جوش آوردن آب از آن استفاده می‌کنید، سالی ۴ بار باید رسوب‌زدایی شود. اگر کتری دارای فیلتر آب یا کارتریج است، باید آن را یک ماه در میان تمیز کرده یا طبق توصیه سازنده عمل کنید.

رسوب‌زدایی کتری برقی با سرکه سفید

رسوب کتری برقی

برای رسوب‌زدایی کتری برقی با سرکه سفید، شما به یک پیمانه سرکه و یک پیمانه آب نیاز دارید. یک پیمانه آب و یک پیمانه سرکه را در کتری بریزید و دکمه‌ آن را بزنید تا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن اگر کتری به طور خودکار خاموش نشد، آن را خاموش کنید. سپس اجازه دهید محلول سرکه و آب حداقل ۲۰ دقیقه در کتری بماند. در آخر آن محلول را دور بریزید، خواهید دید که رسوب‌های سفت شده به راحتی جدا می‌شوند.

اگر بعد از تمیز کردن کتری شما بو سرکه گرفته باشد، چندبار در آن آب به جوش بیاورید و آن آب را دور بریزید (آن آب خاکستری است و اگر خنک شود می‌توان برای کارهای دیگر از آن استفاده کرد).

رسوب‌زدایی کتری برقی با آب لیمو یا پودر اسید سیتریک

رسوب کتری برقی

به جای سرکه از آب لیمو یا اسید سیتریک هم می‌توان برای پاک‌سازی کتری برقی استفاده کرد. یک پیمانه آب و یک پیمانه آب لیمو تازه یا دو قاشق غذاخوری پودر اسید سیتریک در یک کتری نیمه پر آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن اجازه دهید کمی محلول در کتری بماند، بعد از یک ساعت آن وقت کتری را تمیز کنید.

ترکیب ۲ قاشق آب لیمو و ۲ قاشق جوش شیرین در کتری نیمه پر هم برای از بین بردن رسوب کتری برقی استفاده می‌شود. اگر اسید سیتریک نداشتید، جوش شیرین را حتما در آشپرخانه خود پیدا خواهید کرد. پس از این ترکیب عالی برای از بین بردن رسوبات غافل نشوید.

راستی قبل از تمیز کردن، کتری خنک شده را از برق جدا کنید. همینطور اگر فیلتر آب دارد، قبل از تمیز کردن فضای داخلی کتری، آن را جدا کنید.

فیلتر آب را تمیز یا جایگزین کنید

کتری برقی

اگر مدل کتری برقی شما دارای فیلتر آب یا کارتریج فیلتر آب است، طبق دستورالعمل سازنده، فیلتر را تمیز کنید. بیشتر فیلترها فلزی هستند و می‌توان آن‌ها را با خیساندن در محلول آب داغ و سرکه سفید به مدت حداقل ۵ دقیقه تمیز کرد. سپس کتری را با برس بشویید و آب‌کشی کنید.

شستن داخل کتری برای از بین بردن رسوبات باقیمانده

رسوب کتری برقی

داخل کتری را با یک اسفنج زبر یا برس بطری با موی نرم بشویید. این کار باعث می‌شود رسوب‌های باقی‌مانده درون کتری تمیز شوند. اگر در تمیز کردن دچار مشکل شدید، کمی برس‌تان را به سرکه آغشته کنید.

تمیز کردن بدنه خارجی کتری برقی

رسوب کتری برقی

قسمت خارجی کتری را با یک اسفنج نرم آغشته به محلول آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی پاک کنید تا لکه‌های آن پاک شود. برای از بین بردن لکه‌های سمچ، اسفنج مرطوب را به مقداری جوش شیرین آغشته کنید. جوش شیرین یک اسکراب ملایم است که برای از بین بردن بدنه کتری، خیلی می‌تواند مناسب باشد. همینطور بعد از تمیز کردن بدنه، برای جلوگیری از باقی ماندن لک، کتری را با پارچه میکروفیبر خشک کنید.

بعد از رسوب‌زدایی شست‌وشوی نهایی را فراموش نکنید

gm b9e89be0 1463 4838 92eb 0e1f318f8cda kettle next to

از هر روشی که استفاده می‌کنید، بعد از تمیز شدن و بیرون ریختن رسوبات جمع شده، یک بار دیگر هم باید کتری را با آب خالی بشویید. برای شست‌وشوی نهایی کتری را تا نصفه پر از آب کنید و بگذارید به جوش بیاید. سپس آب به جوش آمده را دور بریزید (بهتر است به عنوان آب خاکستری استفاده شود). این چرخه را می‌توانید چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید تمام محلول‌های تمیز کننده و مواد معدنی سست شده از بین رفته‌اند.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن کتری برقی

gm 818a9c5f 82aa 46bf b007 85273943ae74 kettle lifestyle image with cups of
  • هر دفعه فقط به اندازه نیازتان آب درون کتری بریزید. هیچ وقت نگذارید آب درون کتری بماند، آب مانده باعث ایجاد رسوب می‌شود.
  • همیشه پس از استفاده از کتری، تمام آب را خالی کنید (با آب باقی مانده می‌توانید سینک ظرفشویی را بشویید یا گیاهان را آبیاری کنید).
  • برای کتری برقی، به جای آب لوله کشی، از آب معدنی یا آب تصویه‌شده استفاده کنید. این مسئله به ویژه برای کسانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که آب کم است یا از آب چاه استفاده می‌کنند بسیار مهم است.
اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*