اصول استفاده از رنگ در چیدمان خانه را بلدید؟‌

رنگ در چیدمان خانه

اصول استفاده از رنگ در چیدمان خانه را بلدید؟‌ خیلی وقت‌ها ممکن است وسیله‌ای را برای خانه‌‌تان بخرید که به تنهایی بسیار زیبا است، ولی وقتی آن را در خانه‌تان می‌گذارید افتضاح به نظر برسد. گاهی دو رنگ به تنهایی زیبا هستند اما ترکیبشان نتیجه دلخواهی به ما نمی‌دهد. اگر می‌خواهید خانه‌ای زیبا داشته باشید، لازم نیست طراح داخلی باشید. فقط کافی است رنگ‌‌های مختلف را درست و اصولی کنار هم بچیند. با یاد گرفتن یک سری اصول ساده، می‌توانید خانه‌ای زیباتر داشته باشید. پس در ادامه با ما باشید تا اصول استفاده از رنگ در چیدمان خانه را به شما بگوییم.

نکات خرید جاروبرقی را می‌دانید؟

از چرخه‌ رنگ‌ها استفاده کنید

رنگ در چیدمان خانه

اولین چیزی که معماران، طراحان، نقاشان و کسانی که با رنگ سر و کار دارند یاد می‌گیرند چرخه رنگ است. به زبان ساده چرخه رنگ نمایشی تصویری از رنگ‌هایی است که به خوبی با هم ترکیب می‌شوند. با این چرخه دیگر نیازی به حدس و گمان ندارید و به راحتی می‌توانید ببینید ترکیب چه رنگ‌هایی بهتر است. اکثر مدل‌های این چرخه از ۱۲ رنگ تشکیل شده‌اند. با این حال از لحاظ تئوری، چرخه رنگ می‌تواند گسترش یابد و به بی‌نهایت رنگ تعمیم یابد. نیازی نیست چرخه رنگ را حفظ باشید. وب سایت‌هایی مثل Paletton و اپلیکشین‌هایی مانند ColorSchemer به شما کمک می‌کنند.

رنگ‌های اصلی را بشناسید

رنگ در چیدمان خانه

شاید برایتان عجیب باشد که در مورد قبل گفتیم که ۱۲ رنگ در چرخه رنگ وجود دارد. ولی این مطلب صحیح است! این ۱۲ رنگ شامل:

  • رنگ‌های اصلی: رنگ‌هایی هستند که در طبیعت وجود دارند و از ترکیب رنگ‌های دیگر به‌دست نمی‌آیند مانند: قرمز، آبی و زرد.
  • رنگ‌های فرعی: رنگ‌هایی که از ترکیب رنگ‌های اصلی ایجاد می‌شوند مانند: نارنجی، بنفش و سبز.
  • رنگ‌های گروه سوم: رنگ‌هایی که از ترکیب رنگ‌های اصلی و فرعی ایجاد می‌شوند مانند فیروزه‌ای.

اگر مطمئن نیستید که هنگام تزئین یک فضای داخلی رنگارنگ از کجا شروع کنید، یکی از این ۱۲ می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. با انتخاب یکی از این رنگ‌ها، انتخاب شما محدود می‌شود. با این کار راحت‌تر می‌توان با استفاده از چرخه رنگ، رنگ‌هایی که به رنگ اصلی می‌آید را انتخاب کرد.

از یک رنگ خنثی استفاده کنید

رنگ در چیدمان خانه

هنگامی که رنگ اصلی را انتخاب کردید، پیدا کردن هم خانواده‌های آن رنگ کار آسانی است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آن رنگ را با رنگ خنثی ترکیب کنید تا روشن یا تیره شود.

ته رنگ (Tint): روشن‌ کردن( یا کمرنگ‌ کردن) یک رنگ با استفاده از رنگ سفید.

سایه (shade): تیره کردن رنگ با اضافه کردن رنگ سیاه.

تن (Tone): تیره کردن رنگ با خاکستری.

استفاده از یک رنگ خنثی، بیش از آنکه تصور کنید در زیبایی چیدمان خانه شما تاثیر می‌گذارد.

دمای رنگ را در نظر بگیرید

رنگ در چیدمان خانه

ممکن است شنیده باشید که می‌گویند فلان رنگ گرم یا سرد است. این دما همچنین محل قرار گرفتن رنگ روی چرخه رنگ را توصیف می‌کند. قرمز، نارنجی و زرد اغلب به عنوان رنگ گرم توصیف می‌شوند. این رنگ‌ها معمولاً سرزنده‌تر به نظر می‌رسند، و حس سرزندگی و صمیمیت را در فضا ایجاد می‌کند. در مقابل رنگ‌هایی مانند بنفش، آبی و بیشتر سبزها رنگ های سرد هستند. می‌توان از این رنگ‌ها ایجاد احساس آرامش در اتاق خواب استفاده کرد. هنگام انتخاب دمای رنگ، باید اندازه آن فضا را هم در نظر بگیرید. استفاده از یک رنگ گرم در اتاقی گرم، کمی احساس شلوغی القا می‌کند. همینطور استفاده از رنگ‌های سرد در یک اتاق بزرگ می‌تواند احساس ناراحتی در افراد ایجاد کند.

از الگوی رنگ مکمل استفاده کنید

رنگ در چیدمان خانه

در این الگو از دو رنگ استفاده می‌شود که در چرخه رنگ‌ها مقابل هم قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال ترکیباتی مانند قرمز و سبز، آبی و نارنجی یا زرد و بنفش. به طور معمول یک رنگ به ‌عنوان رنگ اصلی و رنگ دوم رنگ مکمل یا تاکیدی شناخته می‌شود. این ترکیبات رنگی کنتراست بالایی دارد، به همین دلیل بهتر است در دوزهای کوچک و برای برجسته کردن یک المان خاص از آن استفاده کرد. در این الگو بهتر است رنگ اصلی را با توجه به نور فضا انتخاب کنید. همینطور می‌توانید هر دو رنگ را به یک نسبت با رنگ‌های خنثی مخلوط کنید.

قانون نسبت ۶۰-۳۰-۱۰ را بدانید

رنگ در چیدمان خانه

براساس این قانون باید ۶۰ درصداز رنگ اصلی، ۳۰ درصد از رنگ ثانویه و ۱۰ درصد از وسایل دکوری استفاده کنید. ۶۰ درصد رنگ اصلی می‌تواند شامل دیوارها، کف، وسایل بزرگ مانند فرش و مبلمان شود. همینطور ۳۰ درصد رنگ ثانویه می‌تواند پرده‌ها، صندلی‌ها و حتی یکی از دیوارها را در بربگیرد. ۱۰ درصد باقی‌مانده هم می‌تواند برای لوازم جانبی، دکوری‌ها، کوسن‌ها و وسایل کوچک‌تر مانند رنگ کوسن‌ها یا در یک اتاق خواب به کار رود.

تاثیر نور را فراموش نکنید

رنگ در چیدمان خانه

در اتاق‌های کم نور بهتر است از رنگ‌های گرم استفاده کنید تا کمبود نور جبران شود. حتی می‌توان یک اتاق تاریک و بدون پنجره را با رنگ آمیزی دیوارها به رنگ گرم روشن کرد. همینطور رنگ‌های خنثی ‌می‌تواند درخشانی اتاق‌های پرنور را تعدیدل کند. همیشه قبل از استفاده از یک رنگ، ابتدا نمونه‌های رنگ را روی دیوار امتحان کنید. رنگ‌ها در شرایط مختلف نوری تغییر خواهند کرد و ممکن است نتیجه را دوست نداشته باشید. رنگ‌هایی که در زیر نور طبیعی بسیار عالی به نظر می‌رسند ممکن است در شب، زیر نور مصنوعی، رنگ پریده به نظر برسند.

رنگ دیوارها را جدی بگیرید

تنها رنگ وسایل خانه نیست که به شما در داشتن خانه‌ای زیبا کمک می‌کند. گاهی برای این خمودی و یکنواختی و تاثیری جدی‌تر، باید دست به رنگ شوید. رنگ یکی از قدرتمندترین و موثرترین ابزارها برای تغییر شکل ظاهری هر اتاق است. رنگ می‌تواند به صورت بصری فضا را بزرگ یا کوچک کند سقف‌ها را بالا و پایین بکشد و حتی بر احساس شما تأثیر بگذارد.

روانشناسی رنگ‌ها را در نظر داشته باشید

1398 12 10 28efe03c 160f 4b3f 8823

دانش تئوری رنگ فقط انتخاب طرح‌های رنگی موفق نیست. همچنین دانستن تاثیری که رنگ بر روحیه، دما، فشار خون، متابولیسم، خستگی چشم و حتی نوع دیدن اندازه‌ها و شکل‌ها دارد بسیار مفید است. تاثیر رنگ‌ها بر همه افراد یکسان نیست. به عنوان مثال آبی سرد ممکن است برای یک نفر آرامش‌بخش باشد، در حالی که برای شخص دیگر افسرده کننده است. برای انتخاب رنگ مناسب هر اتاق، کارکرد آن اتاق از اهمیت بالایی برخودار است. ابتدا باید از خود بپرسید که می‌خواهید در هر فضا چه نوع خلقی ایجاد کنید. به عنوان مثال رنگ‌های آرام در اتاق خواب ممکن است در آشپزخانه به خوبی کار نکنند. در حالی که رنگ‌های گرم گزینه‌های مناسبی برای اتاق‌های فعال مانند آشپزخانه، اتاق غذاخوری و اتاق کودکان است. همینطور استفاده از رنگ‌های سرد رنگ در مناطق استراحت مانند اتاق خواب و حمام موفقیت آمیز است.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*