علائم روی تگ لباس‌ها به چه معنا هستند؟

علائم روی تگ لباس‌ها

علائم روی تگ لباس‌ها اطلاعات بسیار مفیدی درباره پوشاکی که خریداری کرده‌اید به شما می‌دهند. حتماً برای شما هم پیش‌آمده که لباسی را خریداری کرده‌اید و می‌خواهید شرایط شست‌وشو اتو کردن آن را بدانید. اینجاست که علائم روی تگ لباس به کارتان می‌آیند. با ما باشید تا تک‌تک این علامت‌ها را بررسی کنیم.

مقدمه

نمادهای خشک‌شویی و شستن لباس‌ها که نماد مراقبت (Care Symbol) نیز نامیده می‌شود، خط تصویری است که نشان‌دهنده یک روش شستشو، برای مثال خشک‌کردن، خشک تمیز کردن (خشک‌شویی) و اتو کردن لباس است. این نمادها بر روی برچسب‌هایی (لیبل یا اتیکت) با عنوان برچسب مراقبت، متصل به لباس هستند تا نشان دهد که چگونه یک پوشاک خاص در عین حفظ کیفیت و دوام، به بهترین شکل تمیز می‎‌شود. استانداردهای مختلفی برای برچسب مراقبت در کشورهای مختلف وجود دارد. در برخی از استانداردها، این نمادها همراه با دستورالعمل نوشته‌شده بر روی برچسب همراه هستند.

اهمیت توجه علائم روی تگ لباس‌ها

دانستن معنی علائم روی لباس به شما کمک خواهد کرد تا از آسیب رسیدن به لباس‌ها در هنگام شستشو، خشک‌کردن و اتوکشی جلوگیری کنید و عمر لباس‌هایتان را به‌سادگی و با رعایت این نکات ساده به‌مراتب افزایش دهید.

معنی علائم روی تگ لباس‌ها

لباس‌ها هرکدام برای خود دنیایی دارند و باهم متفاوت‌اند. نوع الیاف، پارچه، رنگ و سایر ویژگی‌های لباس‌ها باعث می‌شود نتوان همه لباس‌ها را به یک روش نگهداری کرد. علامت‌های نگهداری از لباس در اینجا اهمیت پیدا می‌کنند و ما را به‌درستی برای مراقبت از لباس راهنمایی می‌کنند. امروزه هر لباسی که خریداری می‌کنید، یک برچسب راهنمای شست‌وشو نیز دارد که به آن متصل است. روی این لیبل راهنمای لباس نمادهای رخت‌شویی وجود دارند که بین‌المللی هستند و در سرتاسر دنیا یک معنی‌ دارند. با صرف اندکی زمان و یادگیری معنای علائم شستشو می‌توانید باعث افزایش عمر لباس‌ها شوید. همچنین از کهنه و قدیمی شدن زودهنگام لباس نیز جلوگیری کنید.

مفهوم علائم روی تگ لباس‌ها چیست؟

برچسب‌های روی پوشاک، به شما اطلاعاتی از نوع الیاف، پارچه، رنگ و سایر ویژگی‌های آن می‌دهند. برخی از این علائم بین‌المللی پوشاک، در مورد نحوه شستشوی لباس، خشک‌کردن و اتو کردن لباس با شما سخن می‌گویند پس بهتر است قبل از شستشوی لباس، خشک‌کردن و اتو کردنش به علائم روی آن توجه کنید. با ما همراه باشید تا به بررسی مفهوم علائم روی تگ لباس‌ها در هنگام شست‌وشو، خشک‌کردن و اتوی لباس بپردازیم.

علائم روی تگ لباس‌ها

علامت تشت یکی از آیکن‌های برچسب لباس، در شستشو است. در ادامه به بررسی حالت‌های مختلف آن، می‌پردازیم:

علامت تشت آب روی برچسب لباس

علامت تشت آب، یعنی شما می‌توانید لباس را با دست یا ماشین لباسشویی بشویید.

معنی علامت ضربدر روی لباس

معنی علامت ضربدر روی لباس، این است که شما نمی‌توانید این لباس را با دست یا ماشین لباسشویی بشویید و باید آن را به خشک‌شویی بسپارید.

علامت دست روی برچسب لباس

علامت دست روی برچسب لباس به شما می‌گوید که می‌توانید لباس را به‌صورت دستی، بشویید.

علامت یک دایره کوچک در تشت لباس

زمانی که شما روی برچسب لباس تصویر یک دایره با تشت آب را می‌بینید، یعنی لباس را می‌توان با پایین‌ترین دما با دست یا ماشین لباسشویی، شست.

علامت دو دایره کوچک در تشت لباس

علامت شست‌وشو با ماشین لباسشویی با دو یا سه دایره در تشت، نشان‌دهنده این است که لباس را در دمای بالاتر نیز می‌توان شست. به‌طور مثال:

  • یک دایره، یعنی لباس را با آب ۳۰ درجه می‌توان شست.
  • دو دایره یعنی شستشوی لباس با آب ۴۰ درجه امکان‌پذیر است.
  • هر دایره، ۱۰ درجه به این دما اضافه می‌کند.

نکته: گروهی معتقد اند استفاده از دمای ۳۰ یا ۴۰ درجه برای شست‌وشوی لباس ازلحاظ اقتصادی و انرژی بسیار مناسب بوده و به همین سبب، در راهنمای موجود در برچسب لباس، اغلب این دو درجه را به‌عنوان دمای شست‌وشو بیان می‌کنند.

علائم روی تگ لباس‌ها

استفاده از عدد به‌عنوان برچسب لباس

برخی دیگر اعداد را جایگزین دایره کرده و به‌عنوان برچسب لباس معرفی می‌کنند و به‌طور مشخص عدد ۳۰ یا ۴۰ را برای شستشو، روی لباس نشانه‌گذاری می‌کنند.

وجود یک خط زیر تشت لباس

برچسب یک خط زیر تشت لباس، به معنای تنظیم دور ماشین برای الیاف مصنوعی است. در این شرایط امکان چروک شدن پارچه وجود دارد.

وجود دو خط زیر تشت لباس

وجود دو خط زیر تشت به‌عنوان برچسب لباس، حکایت از این مسئله دارد که پارچه‌ی لباستان بسیار ظریف و حساس بوده و باید ملایم‌ترین برنامه شستشو را برای آن انتخاب کنید.

علامت شستشوی لباس با سفیدکننده، یک مثلث است که حالت‌های مختلف دارد:

برچسب لباس مثلث

زمانی که شما علامت مثلث را روی برچسب لباس می‌بینید به این معناست که در صورت نیاز، می‌توانید از سفیدکننده استفاده کنید.

برچسب ضربدر روی مثلث

این علامت لباس حکایت از ممنوعیت استفاده از سفیدکننده روی لباس دارد.

قرار داشتن حرف CI در داخل مثلث

برچسب لباس مثلث با حرف CI داخل آن، حکایت از استفاده مجاز از سفیدکننده کلردار برای شست و شوی لباس دارد.

دو خط مورب داخل مثلث

برچسب دو خط مورب داخل مثلث، حکایت از ممنوعیت استفاده از سفیدکننده‌های کلردار در شست و شوی لباس دارد.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*