راهکارهای مراقبت از پنکه

مراقبت از پنکه

راهکارهای مراقبت از پنکه را باید بدانید. هرسال با شروع فصل گرم، مردم به دنبال سرویس وسایل خنک‌کننده خود می‌افتند. انواع وسایل خنک‌کننده از جمله پنکه، به طور سالیانه نیاز به سرویس دارند. پنکه‌ها در روزهایی که هوا نه آنقدر گرم است که بتوان کولر زد و نه آنقدر سرد که بتوان تحمل کرد، بسیار کار راه انداز است. پس داشتن یک پنکه خوب در فصل بهار یک ضرورت است. اگر پنکه ندارید باید به فکر خرید یک پنکه خوب باشید.

پنکه‌های سقفی و رومیزی هر از چند گاهی نیاز به تمیزکاری دارند. آن‌ها در معرض حشرات، لکه‌های چربی، آلودگی دوده، گرد و غبار، دود سیگار و ذرات ریز قرار دارند. این آلودگی نه تنها در مکان‌های عمومی مانند کافه‌ها و رستوران‌ها بلکه در خانه هم اتفاق می‌افتد. پنکه‌ها باید حداقل سالی یک بار تمیز شوند تا از چسبندگی قسمت‌های داخلی آن جلوگیری شود. تمیزکاری مکرر وسایل برقی نه تنها از نظر زیبایی سودمند است، بلکه از موتور در برابر گرم شدن بیش از حد نیز محافظت می‌کند.

نکات مهم در مراقبت از پنکه

  • پارچه و برس‌های آنتی استاتیک با موهای نرم برای تمیز کردن پنکه‌ها عالی هستند.
  • پنکه‌های سقفی به‌راحتی با گردگیر تمیز می‌شوند.
  • تنها هنگامی می‌توانید از آب برای تمیز کردن پنکه استفاده کنید که در دفترچه راهنمای آن نوشته شده باشد که استفاده از آب برای تمیز کردن پنکه بلامانع است. در این صورت با استفاده از کمی ماده شوینده و دستمال مرطوب می‌توانید پنکه را تمیز کنید.
  • در پنکه‌های رومیزی می‌توان توری پنکه را درآورد و جداگانه شست. اما قبل از نصب حواستان باشد که توری کاملا خشک شده باشد.
  • رطوبت و آب هرگز نباید به قطعات الکترونیکی داخل آن نزدیک شوند. تمام قسمت‌های قابل شست‌وشو را باید بگذارید کاملا خشک شوند.

نحوه تمیز کردن و نگهداری از پنکه

پنکه‌ها علاوه‌بر ایجاد هوایی مطبوع می‌توانند به کاهش مصرف انرژی خانه نیز کمک کنند. پنکه‌ها یک وسیله سرمایشی ضروری در هر خانه‌ای به شمار می‌رود. اگر شما به طور معمول تعمیر و نگهداری پنکه را انجام ندهید، ممکن است به سرعت فرسوده شوند یا عملکرد نامناسبی داشته باشند. پس دانستن نحوه تمیز کردن پنکه برای کارکرد مطلوب آن ضروری است. در این یادداشت نحوه تمیز کردن انوا ع مختلف پنکه آمده است.

اول ایمنی

قبل از تمیز کردن هر نوع پنکه‌ای ابتدا اطمینان حاصل کنید که وسیله از پریز جدا شده است. پنکه نباید اتصالی به برق داشته و باید در حالت خاموش باشد. پنکه‌های برقی را از برق بکشید یا اگر وسیله شما با باتری کار می‌کند، باتری را از دستگاه خارج کنید. قبل از اینکه پنکه را برای تمیزکاری کاملا باز کنید، برای راهنمایی با کتابچه راهنمای کاربر یا وب سایت سازنده مشورت کنید. اگر پنکه بدون پره دارید این کار را حتما انجام دهید. اکثر تولیدکنندگان پنکه‌های بدون پره در وب سایت‌های خود در مورد نحوه تمیز کردن ایمن و مناسب دستگا‌ه‌های خود دستورالعمل‌های مفصلی دارند.

گردگیری پنکه

غبار روبی و مراقبت از پنکه

به طور کلی پنکه‌ها هوا را در داخل اتاق به گردش درمی‌آورند. بنابراین هرچه پرز و گرد و غبار بیشتری روی زمین، قاب عکس، کمد و … وجود داشته باشد، احتمال اینکه مقداری از آن روی خود پنکه جمع شود بیشتر است. برای تمیز کردن هفتگی، نیازی به جدا کردن پره‌های پنکه نیست. برای از بین بردن گرد و غبار سطح پره‌ها می‌توانید از سشوار یا هوای فشرده استفاده کنید. از خنک‌ترین حالت هوا روی سشوار استفاده کنید و آن را حدود شش تا ده اینچ از پره‌ها دور نگه دارید. حتما پنکه را برگردانید تا پشت پره‌ها هم به همان روش تمیز شود.

لکه‌ها را هم با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید. پارچه میکروفیبر را به مرطوب کرده و هرگونه لکه روی محفظه، به ویژه در اطراف کنترل‌ها را پاک کنید. اگر پنکه‌تان پایه دارید، تیر و پایه را هم فراموش نکنید که تمیز کنید.

شستن قسمت‌های قابل شست‌وشو

شستن و مراقبت از پنکه

اگر پنکه شما مدت زیادی است تمیز نشده، با یک گردگیری ساده تمیز نخواهد شد؛ باید آن را بشویید. برای پنکه‌های رومیزی محظفه توری اطراف اکثر پنکه‌ها قابل جدا شدن و شست‌وشو است. این محفظه توری به‌راحتی باز می‌شود اما باز کردن پره‌ها کمی دردسر دارد. اگر می‌توانید پره‌ها را هم جدا کنید. سپس پره‌ها را با مایع دست‌شویی آب و اسکاج بشویید. اگر چربی‌ زیادی به پره و محفظه سیمی چسبیده باشد، می‌توانید یک ساعتی اجزای پنکه را درون تشتی از مایع ظرف‌‌شویی و آب قرار دهید. بعد از یک ساعت چربی‌ها به راحتی با اسکاج تمیز می‌شود. اما اگر باز هم چربی‌ها سمج بودند زمان بیشتری می‌توانید آن را در آب نگهدراید.

همه اجزا را به خوبی با آب خنک بشویید. برای از بین بردن چربی‌های چسبیده، یک برس کوچک مانند مسواک می٬تواند کار شما را راه بیاندازد. دقت داشته باشید محفظه موتور یا قطعات الکتریکی را در آب قرار ندهید. بعد از شستن قطعات قابل شست‌وشو، قطعات غیر قابل شست‌وشو را هم گردگیری کنید. آخر کار هم پیچ تمام قطعاتی که باز کرده‌اید را در یک ظرف قرار دهید که باز بتوانید آن‌ها را ببندید. یادتان باشد که آخر کار نباید پیچی اضاف بیاید :)‌

بگذارید به‌خوبی تمام اجزای پنکه خشک شوند

برای خشک کردن همه اجزا از یک پارچه میکروفیبر خشک استفاده کنید. قطعات را در حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در آفتاب بگذارید تا به خوبی خشک شوند. هر قطعه باید قبل از مونتاژ پنکه کاملا خشک شده باشد. اگر هم پنکه را بدون باز کردن با پارچه نم‌دار تمیز کرده‌اید، دقت داشته باشید که قبل از خشک شدن هرگز آن را به برق نزنید. اگر پنکه خیس را به برق بزنید، پنکه شما می‌سوزد یا ممکن است اتصالی کرده و اتفاق بدتری بیافتد. پس در تمیز کردن وسایل برقی همچون پنکه، باید دقت کافی داشته باشید.

پاک کردن گرد و خاک پنکه با جارو برقی

پاک کردن گرد و خاک پنکه با جارو برقی

گردوخاک پنکه را با جاروبرقی هم می‌توان تمیز کرد. البته چربی‌ها با جاروبرقی نمی‌روند اما گردوخاک تمیز می‌شود. توری خارجی پنکه را جدا کنید و جاروبرقی را روی آن بگیرید تا گرد خاک تمیز شود. البته بهتر است برای پاک کردن پره‌های پنکه از جاروبرقی استفاده نکنید، چون ممکن است فشار باد جاروبرقی به آن آسیب وارد کند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*