همه چیز درباره‌ی سنسور یخچال و فریزر

سنسور یخچال

یخچال قلب تپنده‌ی هر خانه‌ای است و تصور زندگی بدون آن تقریبا غیرممکن. در نتیجه نگهداری صحیح از آن و بررسی دوره‌ای فنی می‌تواند به سالم‌تر ماندن یخچال کمک کند. این وسیله‌ی خانگی محبوب بخش‌های مختلفی دارد اما در این مطلب از المارکت می‌خواهیم درباره‌ی یک بخش مهم آن، یعنی سنسور یخچال صحبت کنیم.

چرا سنسور یخچال مهم است

سنسور یخچال در واقع نقش مترجم را برای این وسیله‌ی برقی بازی می‌کند. سنسور کمیت‌های فیزیکی مثل دما و رطوبت را به کمیت‌های الکتریکی تبدیل کرده و وضعیت کلی یخچال را برای مدارها شرح می‌دهد. مثلا اگر دمای یخچال را روی ۵ قرار داده باشید سنسور وظیفه‌ی مراقبت از این دما در تمام قسمت‌های یخچال را دارد و در صورت ایجاد تغییرات دمایی، وضعیت را به برد الکتریکی یخچال گزارش می‌دهد. برد الکتریکی هم با توجه به نوع داده‌ی دریافت شده از سنسور، فرمان شروع یا قطع فعالیت را به موتور ارسال می‌ند. پس اگر دمای داخلی یخچال بالا برود کمپرسور سریع شروع به کار می‌کند تا دما را مجددا به ۵ درجه برساند. به همین دلیل است که گاهی اوقات در زمان خارج کردن وسایل از یخچال، موتورِ آن شروع به کار می‌کند و همه‌ی این‌ها به لطف سنسور یخچال است.

انواع سنسور یخچال

انواع سنسور یخچال

سنسور یخچال با توجه به نوع و اندازه‌ی آن متفاوت است. سنسورها به صورت کلی به ۷ دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را به صورت خلاصه به شما معرفی می‌کنیم.

۱- سنسور دمای داخلی

سنسور دمای داخلی یخچال، همانطور که از نامش مشخص است، وظیفه‌ی اندازه‌گیری دمای داخلی را بر عهدا دارد. اگر دمای کلی از دمای ست شده بالاتر برود موضوع را به برد الکترونیکی گزارش می‌دهد و بلافاصله کمپرسور شروع به کار می‌کند تا دما کاهش پیدا کند. وقتی هم که دما به حد مورد نظر رسید مجددا پیامی به کمپرسور ارسال می‌کند تا فعالیت را متوقف کرده و از کاهش دما جلوگیری کند.

سنسور دما

۲-سنسور دمای فریزر

فریزر هم مثل یخچال سنسور دما دارد و با همان روشی که سنسور یخچال کار می‌کند، از مناسب بودن دمای داخلی فریزر مراقبت می‌کند.

۳- سنسور دمای محیط

این سنسور یخچال مسئول کنترل دمای محیطی که یخچال در آن قرار دارد است. سنسور دمای محیطی با اندازه گیری دمای محیط و ارسال پارامترهای آن به برد الکترونیکی کمک می‌کند تا ولتاژ مناسبی به کمپرسور وارد شود.

سنسور دمای محیط

۴- سنسور دیفراست یا یخ‌زدایی

دیفراست یا برفک‌زدیی / یخ‌زدایی قابلیتی است که به فریزر امکان جلوگیری از ایجاد برفک را می‌دهد. سنسور دیفراست به دمای هیتر نظارت دارد و وقتی هیتر به دمای مناسب برای ذوب کردن برفک‌ها برسد آن را خاموش می‌کند. سنسور یخچال دیفراست از آسیب رسیدن به اواپراتور یخچال جلوگیری می‌کند.

۵- سنسور درِ یخچال

وقتی درِ یخچال یا فریزر بسته نشود این سنسور با فعال کردن بوق آلارم یا روشن کردن چراغ شروع به هشدار دادن در این مورد می‌کند. در نتیجه شما بلافاصله متوجه این موضوع می‌شوید و با بستنِ در، از خراب شدن مواد غذایی و فشار آمدن به موتور یخچال جلوگیری می‌کنید.

۶- سنسور دیسپنسر یا آب‌ریز

یخچال‌هایی که دیسپنسر آب و یخ دارند مجهز به این سنسور هستند. سنسور یخچال دیسپنسر با شناسایی لیوان در قسمت مشخص شده، اجازه‌ی خروج آب یا یخ را صادر می‌کند.

۷- سنسور دمای کمپرسور

از این سنسور برای جلوگیری از گرم شدنِ بیش از حد کمپرسور یخچال استفاده می‌شود. اگر کمپرسور از یک حد معین، که در کارخانه تنظیم می‌شود، گرم‌تر بشود، این سنسور دستور خاموش شدن کمپرسور را صادر می‌کند.

چرا سنسور یخچال خراب می‌شود؟

خرابی سنسور

عوامل مختلفی در خرابی سنسور یخچال نقش دارند. عواملی مثل:

  • آسیب دیدن یا وجود مشکل در ترموستات یخچال
  • باز ماندن درِ یخچال به مدت طولانی
  • عدم گردش مناسب هوا به علت خرابی دیفراست
  • برفک بستن در یخچال و فریزر
  • نامناسب بودن دمای داخلی یخچال

معنای پیغام‌های خطای سنسور یخچال

اگر یخچال و فریزر شما صفحه‌ی نمایش دارد و وضعیت سنسور را نشان می‌دهد می‌توانید وضعیت سنسور را به صورت دوره‌ای و با کمک آن بررسی کنید. با مشاهده‌ی پیغام‌های خطای زیر می‌توانید متوجه مشکل پیش آمده شوید:

  • پیغام خطای E1، E2، E6: سنسور محیطی یخچال یا فریزر خراب شده است.
  • پیغام خطای E13: سنسور دما و رطوبت داخلی یخچال خراب شده است.
  • پیغام خطای E4، E5، E25، E24: سنسور دیفراست فریزر خراب شده است.
اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*