آیا تفاوت چرخ خیاطی صنعتی و خانگی را می‌دانید؟

چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

چرخ خیاطی صنعتی و خانگی انواع مختلف چرخ خیاطی هستند که با هم تفاوت‌هایی دارند. در این مطلب از وبلاگ المارکت به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

چرخ خیاطی‌ها بسته به نوع کاری که انجام می‌دهند و میزان دوخت و دوز و محیطی که در آن استفاده می‌شوند، به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند. از بین چرخ خیاطی صنعتی و خانگی، چرخ خیاطی‌های خانگی معمولاً سبک‌تر هستند و همچنین برای دوخت و دوز در حد محدود به کار می‌روند و نمی‌توان در روز بیشتر از ۵ ساعت از آن‌ها استفاده نمود، زیرا باعث آسیب به موتور چرخ می‌شوند. اما باید بدانید که با این چرخ می‌توان انواع و اقسام دوخت‌ها را انجام داد. خصوصاً اگر از نوع کامپیوتری باشند. برای سرویس این چرخ‌ها کار چندانی لازم نیست؛ زیرا پمپ روغن‌کاری دارند. تنها کافی است هرچند مدت یک‌بار این پمپ روغن چک شود تا دچار اشکال نشده باشد.

اما چرخ خیاطی‌های صنعتی برای دوخت و دوز در حجم و ابعاد بالا استفاده می‌شوند. این نوع چرخ معمولاً تنها یک نوع دوخت را انجام می‌دهند. وزن این چرخ‌ها به دلیل متریالی که برای ساخت آن به کار رفته بالا است؛ اما این متریال برای کمتر شدن لرزش و ارتعاشات چرخ است. موضوع اصلی نگهداری از این نوع چرخ‌ها است که باید با سرویس‌های منظم و روغن‌کاری این کار انجام شود تا طول عمر چرخ‌ها بیشتر شده و مانع از آسیب به موتور و قطعات اصلی چرخ شد.

انواع چرخ خیاطی صنعتی

از بین چرخ خیاطی صنعتی و خانگی، چرخ خیاطی‌های صنعتی دارای چهار مدل هستند که عبارت‌اند از:

چرخ خیاطی کف تخت

چرخ خیاطی سری کف تخت یکی از رایج‌ترین انواع چرخ خیاطی صنعتی این مدل است که ازنظر ظاهری شباهت زیادی به چرخ خیاطی‌های عادی دارد و برای دوخت تکه‌های تخت پارچه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چرخ خیاطی کف استوانه‌ای

چرخ خیاطی کف استوانه‌ای با دارا بودن پایه‌های نازک و افقی این امکان را به پارچه می‌دهد تا از اطراف و زیر پایه عبور کند. این نوع چرخ برای دوخت تکه‌های ضخیم مورداستفاده قرار می‌گیرد و در صنعت کفش‌دوزی، دوخت زین اسب و یا حتی سردست پیراهن مردانه مناسب است.

چرخ خیاطی پُست-بِد

این مدل به خاطر قرار گرفتن قرقره‌های در ستون عمودی با ارتفاع ۱۰ الی ۴۵ سانتی‌متری طرفداران خاص خود را دارد؛ و جالب است که اشاره کنیم در کارگاه‌های تولید دوخت بوت و دستکش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چرخ خیاطی بدون دست

در میان مدل‌های موجود، مدل off-the-arm یا چرخ خیاطی بدون دست کمتر رایج است و معمولاً برای دوخت درز آستین‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت‌های چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

چرخ خیاطی صنعتی و خانگی و تفاوتشان در انواع دوخت

خانگی

ساده‌ترین و حتی قدیمی‌ترین چرخ‌ خیاطی‌های‌ خانگی دارای چند نوع دوخت هستند و چرخ‌های خانگی حرفه‌‌ای به حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نوع دوخت مجهز می‌باشند.

صنعتی

اما چرخ‌های صنعتی معمولاً فقط یک نوع دوخت دارند و به‌طور ویژه برای انجام یک کار طراحی شده اند که زیرمجموعه خیاطی و دوخت و دوز می‌باشند.

تفاوت چرخ خیاطی صنعتی و خانگی در کیفیت دوخت

خانگی

کیفیت دوخت لباس با چرخ‌های خیاطی خانگی چندان مورد رضایت نیست و به ظرافت و زیبایی چرخ خیاطی صنعتی نمی‌شود. همچنین پارچه و نخ نیز در چرخ خانگی به‌خوبی دوخته نمی‌شوند.

صنعتی

در مقابل کیفیت دوخت لباس با استفاده از چرخ‌‌های صنعتی عالی است و کار بسیار تمیز و دقیق انجام می‌شود.

مقایسه سرعت دوخت چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

خانگی

سرعت چرخ‌‌های خانگی به‌طورمعمول زیاد نیست اما به حدی هست که بتواند یک لباس را بدوزد و کارهای ساده مانند تعمیرات را برای افراد در خانه راه بیندازد. ولی در مقایسه با چرخ صنعتی باید گفت سرعت چندانی ندارند.

صنعتی

چرخ‌‌های صنعتی برای دوخت لباس در حجم و ابعاد زیاد و بالا تولید شده اند. پس طبیعی است که دارای سرعت بسیار زیادی باشند تا بتوانند کار دوخت و دوز را سریع‌تر انجام دهند.

چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

وضعیت نگهداری چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

خانگی

چرخ‌های خانگی نسل جدید برخلاف چرخ‌‌های خیاطی قدیمی نیازی به نگهداری ندارند و در داخل چرخ سیستم روغن‌ دهی داخلی به‌صورت خودکار وجود دارد. اگر چرخ دچار ایراد و خرابی شد، لوازم‌یدکی آن به‌راحتی در دسترس است و می‌توان خیلی سریع آن را تعویض یا تعمیر نمود. این حالت بیشتر برای چرخ خیاطی‌های برندهای مطرح نیز بسیار ساده‌تر خواهد بود.

صنعتی

چرخ‌‌های صنعتی اما با توجه به میزان مصرفی که از آن‌ها می‌شود و حجم لباس‌هایی که می‌دوزند، باید به‌طور مرتب بررسی و چک شوند و در صورت نیاز تمیزکاری درون چرخ انجام شود و روغن‌کاری هم که از اصول اولیه نگهداری چرخ است؛ زیرا در غیر این صورت اگر قطعات چرخ به‌صورت خشک کار کنند، باعث ایجاد خرابی‌های گسترده در قطعات شده و هزینه تعمیر و تعویض قطعات نیز بسیار بالا خواهد بود.

تفاوت استفاده از نخ در چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

خانگی

دوک نخ‌های بسیار سنگین برای چرخ‌‌های خانگی به‌هیچ‌وجه مناسب نیستند؛ زیرا این کار باعث می‌شود که نخ‌ها به یکدیگر بپیچند و این کار باعث ایجاد دردسر بسیاری برای خیاط می‌شود و حتی ممکن است چرخ خیاطی نیاز به تعمیر پیدا کند.

صنعتی

اما در چرخ‌‌های صنعتی می‌توان به‌سادگی و با خیال آسوده از انواع نخ‌ها و دوک‌های سنگین با وزن‌های مختلف استفاده نمود. بدون اینکه نگران خرابی چرخ باشید.

پارچه مورداستفاده برای چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

خانگی

چرخ خیاطی خانگی دارای موتورهای کوچکی هستند ازاین‌رو نمی‌توان از هر نوع پارچه‌ای استفاده کرد. پارچه‌‌های ضخیم را نمی‌توان با لوازم‌یدکی‌های چرخ خیاطی دوخت و بهتر است این کار با چرخ‌های صنعتی انجام شود در غیر این صورت باعث آسیب رسیدن به قطعات چرخ خواهد شد.

صنعتی

چرخ‌‌های صنعتی به‌سادگی اجازه دوخت ‌و دوز با هر نوع پارچه‌ای را می‌دهند بدون اینکه نگران ضخامت آن باشید. همچنین این دوخت بسیار ظریف و تمیز انجام خواهد شد.

حجم کار با چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

خانگی

موتور چرخ‌های خیاطی خانگی کوچک است. ازاین‌رو بهتر است کمتر از ۵ ساعت در روز با آن کار کنید. در غیر این صورت موتور داغ می‌کند و به‌مرور فرسودگی و خوردگی برای قطعات ایجاد می‌شود و مجبور می‌شوید خیلی سریع چرخ را تعویض نمایید.

صنعتی

چرخ خیاطی صنعتی فقط برای یک ویژگی منحصربه‌فرد طراحی و ساخته شده است. این چرخ‌ها به‌صورت تک‌کاره یک نوع دوخت خاص را اجرا می‌کنند؛ راسته‌دوزی، زیگزاگ و یا دوخت جادکمه از سری کارایی‌های این نوع چرخ‌ها است. در صورتی‌که چرخ خیاطی خانگی قابلیت آن را دارد که چندین مدل نوع دوخت ساده و یا انواع گلدوزی را اجرا کند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*