۱۰ دمنوش گیاهی مفید و پر خاصیت برای سلامتی شما

۱۰ دمنوش گیاهی

۱۰ دمنوش گیاهی مفید و پر خاصیت برای سلامتی شما را بشناسید. امروزه بسیاری از افراد، دمنوش‌های پر خاصیت را جایگزین مصرف چای سیاه کرده‌اند. دمنوش‌ها خواص دارویی بسیاری دارند و بدن شما را در مقابله با بیماری‌ها مقاوم می‌کنند. با ما باشید تا ۱۰ دمنوش گیاهی پر خاصیت را به شما معرفی کنیم. راستی همه این ۱۰ دمنوش گیاهی را به‌راحتی می‌توانید در دمنوش ساز درست کنید.

۱- دمنوش آویشن

۱۰ دمنوش گیاهی

آویشن علاوه‌ بر اینکه در آشپزی مصارف زیادی دارد، خواص دارویی آن نیز بی‌نظیر است. دمنوش آویشن مسکنی قوی است، اگر از درد سنگ کلیه رنج می‌برید، حتما یک فنجان از آن را بنوشید تا دردتان آرام شود. همچنین دمنوش آویشن دارای خواص دیگری چون درمان سوهاضمه، از بین برنده گاز معده، مشکلات گوارشی و تقویت قلب است.

طرز تهیه دمنوش آویشن: برگ خشک گیاه را در آب جوش ریخته، سپس در فنجان را ببندید و ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد.

۲- دمنوش بابونه

۱۰ دمنوش گیاهی

ممکن است شما از لوازم آرایشی و بهداشتی بابونه استفاده کرده باشید. بابونه علاوه‌بر سلامت پوست، در سلامت بدن نیز مفید است. دمنوش بابونه در تسکین تب، گلو درد، خارش گلو، دردهای میگرنی، افزایش قوای جنسی، دردهای قاعدگی، تقویت مغز، افزایش شیردهی مادران شیرده، ادرار آور، درمان بی‌‌خوابی، کاهش قند خون، درد مفاصل، درمان افسردگی، درمان بی‌اشتهایی، زردی پوست، افزایش سیستم ایمنی، درمان سرماخوردگی و  انواع حساسیت‌ها موثر است. همینطور اگر با جوشانده بابونه موهایتان را بشورید، می‌تواند شوره سر را هم از بین ببرد.

طرز تهیه دمنوش بابونه: یک قاشق غذاخوری بابونه را با ۲ لیوان آب جوش مخلوط کرده و بگذارید دم بکشد.

۳- دمنوش نعناع

۱۰ دمنوش گیاهی

حتما شما هم از قدیمی‌تر‌ها شنیده‌اید که می‌گویند نعناع بخورید تا دهانتان خوش‌ بو شود. نعناع گیاهی خوش عطر در سبد سبزی خوردن ما است. اگر سرما خورده‌اید حتما دمنوش نعنا بنوشید زیرا باعث عرق کردن و از بین رفتن تب شما می‌شود. همینطور دمنوش نعناع برای سردرد و میگرن نیز مفید است. خوب است بدانید دم‌ کرده نعناع برای از بین بردن سوزش ناشی از بثورات و اگزماهای پوستی هم استفاده می‌شود. برای این کار باید بدنتان را با دم کرده نعناع بشویید.

طرز تهیه دمنوش نعناع: دو قاشق برگ نعنای خشک یا تازه را در یک لیوان آب جوش بزرگ مخلوط کرده سپس اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد.

۴- دمنوش زنجبیل

۱۰ دمنوش گیاهی

قطعا همه فواید زنجبیل را می‌دانید و شنیده‌اید که یک ذره کوچک آن می‌تواند معجزه کند. دمنوش زنجبیل به دلیل بالا بردن مقاومت بدن در زمان ابتلا به سرماخوردگی، عفونت سینه یا آنفولانزا بسیار مفید است. همینطور زنجبیل با کاهش اشتها، به کاهش وزن شما هم کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل: ریشه زنجبیل را درون یک لیوان آب جوش گذاشته و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. اگر دوست داشتید می‌توانید به آن عسل، آب‌لیمو یا دارچین هم اضافه کنید.

۵- دمنوش بادرنجبویه

۱۰ دمنوش گیاهی

بادرنجبویه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و در سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین این گیاه در تقویت حافظه، کاهش استرس، سلامت کبد، کنترل تشنج، زخم معده و کنترل کلسترول خون هم نقش دارد.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه: یک مشت کوچک بادرنجبویه را با ۲ لیوان آب سرد مخلوط کرده و روی شعله مستقیم قرار دهید. باید منتظر بمانید تا به نقطه جوش برسد، سپس با شعله غیر مستقیم خوب دم بکشد.

۶- دمنوش مریم گلی

۱۰ دمنوش گیاهی

مریم گلی خواص بسیاری برای سلامتی دارد. علاوه‌بر خوردن این دمنوش، می‌توانید از آن به‌عنوان دهان شویه برای عفونت‌های موضعی هم استفاده کنید. مقابله با آلزایمر، سوزش سر دل، گرگرفتگی، بی‌خوابی و گلو درد هم از دیگر خواص دمنوش مریم‌گلی هستند.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی: یک قاشق مربا خوری از مریم گلی را در یک لیوان آب جوش بریزید و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

۷- دمنوش گل گاوزبان و سنبل طیب

۱۰ دمنوش گیاهی

همه می‌دانند که گل گاوزبان خواص آرامش‌بخشی دارد. سنبل‌الطیب هم برای بیماری‌های اعصاب بسیار مفید است. ترکیب این دو آرامش‌بخش اعصاب است و برای کسانی که بیماری اعصاب دارند توصیه می‌شود. همچنین از خواص دیگر این دمنوش می‌توان به خواب آور، ضد سردردهای عصبی، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد تشنج و صرع، تقویت کننده قوه باء و قوه جنسی اشاره کرد.

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و سنبل طیب: ۲ قاشق غذاخوری گل گاوزبان، ۱ قاشق غذاخوری سنل طیب و مقداری نبات را با ۲ لیوان آب جوش مخلوط کنید. این دمنوش را باید نیم ساعت روی شعله آرام قرار دهید تا دم بکشد. این دمنوش از نوشیدنی‌های گرم است و می‌توانید آن را یک ساعت قبل از خواب یا در صبحانه میل کنید.

۸- دمنوش سرخارگل (اکیناسه)

۱۰ دمنوش گیاهی

تحقیقات نشان داده که سرخارگل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. به همین دلیل این دمنوش را برای بهبود سرماخوردگی تجویز می‌کنند. علاوه‌بر این در درمان گلو درد و مبارزه با ویروس‌ها هم نقش مهمی دارد. همچین اگر دندان درد داشته باشید این دمنوش می‌تواند درد شما را تسکین دهد. از ورم لثه جلوگیری می‌کند و دندان‌های شما را سالم و محکم نگه می‌دارد. خوب است بدانید دمنوش سرخارگل در درمان بیماری‌های تنفسی مانند سینوزیت، آنفولانزا، خروسک، سیاه سرفه و دیفتری موثر است.

طرز تهیه دمنوش دمنوش سرخارگل: ریشه این گیاه را درون فنجان قرار داده و روی آن آب جوش بریزید، سپس اجازه دهید ۱۵ دقیقه دم بکشد.

۹-  دمنوش به

۱۰ دمنوش گیاهی

برگ درخت به هم خواص فوق‌العاده‌‌ای دارد و دمنوش آن را هم می‌توانید درست کنید. اما ما در اینجا می‌خواهیم خواص دمنوش میوه به و نحوه درست کردن آن را به شما بگوییم. این دمنوش طبیعتی گرم و معتدل دارد و مصرف آن نشاط آور است. همینطور این دمنوش عطر فوق‌العاده‌ای داشته و طعم بسیار خوبی دارد.

طرز تهیه دمنوش به: یک قاشق غذا خوری به خشک، مقداری هل و دارچین را با مقداری آب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید ۲۰دقیقه روی بخار آب دم بکشد. بعد از اینکه دم کشید آن را صاف کنید و یک قاشق چایخوری زعفران آب کرده به آن اضافه کنید تا خوش‌رنگ شود. به چون شیرین است نیازی به شکر یا قند ندارد اما اگر خواستید کمی نبات به آن اضافه کنید.

۱۰- دمنوش اسطخودوس

۱۰ دمنوش گیاهی

اسطوخودوس گیاهی آرامش‌بخش است و به شما در کاهش اضطراب و تسکین مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده کمک می‎‌کند. همچنین این دمنوش در درمان بی‌خوابی، استرس و افسردگی هم موثر است.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس: یک قاشق چای‌خوری اسطوخودوس را درون فنجان ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید. سپس ۵ دقیقه باید صبر کنید تا دمنوش شما دم بکشد.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*