اشتباهات رایج در چیدمان خانه

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

اشتباهات رایج در چیدمان خانه ممکن است وجود داشته باشد که اغلب افراد از آن‌ها بی‌اطلاع‌اند. با رعایت یک سری نکات کوچک، می‌توانید شاهد تغییرات باورنکردنی در دکوراسیون داخلی خانه خود باشید. جای‌گیری هر وسیله مهم است و نکات کوچکی که به آن‌ها بی‌توجهید ممکن است تاثیرگذار باشند. پسدر ادامه با ما باشید تا اشتباهات رایج در چیدمان خانه را به شما بگوییم.

روشنایی نامناسب

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

اغلب مردم در خانه‌هایشان از چراغ‌های سقفی برای روشنایی استفاده می‌کنند؛ که البته این یک اشتباه بزرگ است، مگر آنکه بخواهید خانه شما شبیه بیمارستان به نظر برسد. بهترین کار این است که از چراغ در ارتفاعات مختلف استفاده کنید. استفاده از ترکیب لامپ‌های کف، لامپ‌های آویز و لامپ‌های دیواری نور مناسبی به محیط می‌دهد. چراغ‌های کوچک با رنگ‌های گرم برای بهتر دیده شدن قاب عکس یا دیگر تزیینات دیواری انتخاب ایده‌آلی است. همچنین چراغ مطالعه برای اتاق کار و چراغ‌های سقفی در بالای کانتر آشپزخانه فراموش نشود. در طراحی روشنایی دو نکته را از یاد نبرید: نور کم و نور گرم.

قرار دادن مبلمان در کنار دیوار

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

در گذشته به این شکل بوده است که پشت مبل‌ها و دیگر وسایل خانه معمولا نمای زیبایی نداشتند. اما امروزه پشت وسایل خانه به اندازه جلو آن‌ها زیبا به نظر می‌رسد. در نتیجه قرار ندادن مبل یا تخت‌خواب چسبیده به دیوار اشکالی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر آن مبل‌هایی که بزرگ هستند در تعیین محدوده‌ها بسیار کاربرد دارند. پس مبلمان و وسایل را در وسط خانه هم امتحان کنید ممکن است از ظرفیت‌های فضایی که دارید تعجب کنید.

فرش با اندازه اشتباه

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

هیچ ‌چیز مثل فرش با اندازه‌ی اشتباه فضا را بد جلوه نمی‌دهد. اگر خیلی بزرگ باشد انگار دارد اتاق را می‌بلعد. اگر خیلی کوچک باشد در به لنگر انداختن فضا تاثیری ندارد. اگر مبلمان در فضای یک اتاق یا حال در همه جا پراکنده هستند بهتر است آن‌ها را بر روی فرش قرار دهید. وقتی مبل‌ها در کنار دیوار قرار دارند سعی کنید دو پایه جلویی آن‌ها را بر لبه‌ی فرش بگذارید. اگر فضای کوچکی دارید می‌توانید فقط یک فرش را که تقریبا به همان ابعاد است در زیر میز وسط جا دهید.

مبلمان بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کوچک

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

مقیاس و تناسب ابعاد و اندازه‌ها در چیدمان خانه بسیار اهمیت دارد. توصیه می‌شود قبل از انجام هر خرید اندازه‌ی محیط خود را داشته باشید. ممکن است وسیله‌ای که انتخاب کردید در فروشگاه که فضای بزرگ‌تری دارد متناسب به نظر برسد اما به محض اینکه به منزل خود می‌آورید متوجه شوید تناسبی با ابعاد محیط ندارد و بیش از حد بزرگ است.  

پرده‌های کوتاه

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

در اکثر خانه‌ها معمولا پرده‌ها از بالای قاب پنجره شروع می‌شود اما باید دقت کنید که در چیدمان خانه زیبا به نظر نمی‌رسد. در عوض توصیه می‌شود پرده‌های خود را از سقف آویزان کنید تا فضا بزرگ‌تر و پنجره‌ها دلبازتر به نظر برسد. فارغ از طول و عرض مطمئن باشید پرده‌ها به کف زمین می‌رسد.

نگه‌داشتن وسایل دست‌ساز قدیمی

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

می‌توانید وسایلی که از گذشته به شما به یادگار رسیده است یا آن‌ها که دست‌ساز و قدیمی هستند را به خیریه ببخشید. هر چند مدت زمان طولانی از این وسایل استفاده کردید و به شما خدمت کرده‌اند اما شاید زمان آن رسیده که این وسایل را با قطعات و مبلمان‌های جدید که چیدمان شما را تکمیل می‌کند، عوض کنید.

وسایل تزئینی بی‌شمار

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

تعداد زیاد وسایل تزئینی زیبا در کنار هم زیبا به نظر نمی‌رسد. این امر در چیدمان خانه باعث بی‌نظمی می‌شود. پس بهتر است تنها وسایلی را که از تماشای آن‌ها لذت می‌برید به صورت محدود استفاده کنید. خانه شما باید یک موزه با وسایلی که به دقت جمع‌آوری شده است باشد نه یک فروشگاه وسایل عتیقه.

دیوارهای ساده‌ی سفید

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

یکی از استباهاترایج درچیدمان خانه همین دیوارهای سفید است. اگر شیفته‌ی طرح‌های مینیمال و ساده نیستید دیوار سفید خود را خالی نگذارید چون ناخوشایند به نظر می‌رسد. با نقاشی یا قاب عکس به دیوار خود بُعد و جذابیت اضافه کنید. از آنجایی که قاب‌های نقاشی بزرگ گران قیمت هستند می‌توانید به جای آن از دیوارپوش‌های چوبی یا گچی استفاده کنید. که جلوه‌ای ساده را بجای جلوه‌های مجلل و چشم‌گیر ایجاد می‌کند.

با دانستن اصول استفاده از رنگ در چیدمان خانه، می‌توانید خانه زیباتری داشته باشید.

ست‌های مبلمان شبیه به هم

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

مبلمان‌های ست در طراحی داخلی گزینه مناسبی نیستند، در عوض قابل پیش‌بینی و خسته‌کننده هستند. برای اینکه فضایی را طراحی کنید که شخصیت شما در آن نمایان شود وسایل خود را از فروشگاه‌ها و برندهای مختلفی که از آن لذت می‌برید پر کنید. فراموش نکنید که در آن زیاده‌روی نکنید و یک سبک غالب را رعایت کنید.

می‌دانید چگونه می‌شود مبلمان را با تی بخارشو تمیز کرد؟

عدم استفاده از بالکن

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

فارغ از اینکه چقدر بالکن شما کوچک است سعی کنید از آن حداکثر استفاده را کنید. بالکن، تنها مکانی برای خشک کردن لباس نیست. یک باغ گیاهان دارویی یا سبزی خوردن، اتاق استراحت در فضای باز یا محل دورهمی‌های کوچک گزینه‌های دیگر وسوسه کننده‌ای برای بالکن هستند. با این‌کار بالکن را به فضای داخلی خانه خود اضافه می‌کنید. 

نادیده گرفتن قانون «ساده‌تر زیباتر است»

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

جا دادن بیش از حد وسایل و مبلمان علاوه بر پیچیده کردن خانه ایجاد بی‌نظمی هم می‌کند. به آنچه واقعا نیاز دارید فکر کنید و از آنجا شروع کنید و بعد از آن به آنچه علاقه دارید فکر کنید. با اینکار اولویت‌بندی کرده‌اید و شلوغی را به حداقل می‌رسانید. خانه مرتب باعث می‌شود ذهن مرتب و آرام داشته باشید.

از دست دادن فضاهای کور برای نگهداری وسایل

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

یکی از ویژگی‌های یک خانه خوب داشتن محلی در خانه است که بتوانید راحت وسایل خود را جا دهید. در اکثر خانه‌ها مناطق بدون استفاده که می‌تواند محل مناسبی برای ساختن انباری یا کمد باشد را از دست می‌دهیم. با داشتن نگاه خلاقانه فضاهایی مثل زیر تخت‌خواب و راه پله را به فضاهای قابل استفاده تبدیل کنید.

بیش از حد به‌روز بودن

اشتباهات رایج در چیدمان خانه

در حالی که همه ما علاقه داریم در جریان ترندها و مسائل به روز دنیای طراحی داخلی قرار بگیریم اما مهم است که خانه خود را باتلاقی برای وسایل مد روز نسازید. با یک مثال بیشتر توضیح می‌دهم: ممکن است رنگ صورتی ساده، قرن‌ها رنگ مناسبی برای اتاق شما باشد اما طراحی دیوار با حباب‌های بزرگ یا سایه‌ی گل‌های رنگارنگ به همان اندازه شما را راضی نگه ندارد و خسته کننده به نظر برسد. در عوض روی وسایل کلاسیکی سرمایه‌گذاری کنید که آزمایش خود را در طول زمان پس داده‌اند. از وسایلی که در همه‌ی خانه و فروشگاه‌ها اشباع شده است دوری کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*