بهترین دمای خانه در زمستان چه دمایی است؟

دمای خانه در زمستان

روز‌های سرد سال در راه است و کم‌کم استفاده از انواع لوازم گرمایشی افزایش می‌یابد. تنظیم درجه حرارت لوازم گرمایشی و این که دمای محیط چقدر باشد تا شما احساس راحتی کنید بستگی به گرمایی و سرمایی بودن شما دارد با این حال تعیین یک دمای مشخص هم به گرم ماندن شما کمک می‌کند و هم از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. بهتر است در فصل زمستان خود را خوب بپوشانید و دمای محیط را در طول روز و شب مناسب نگه‌دارید تا از ابتلا به انواع بیماری‌های فصل زمستان پیش‌گیری کنید. دمای مناسب در طول زمستان بر خواب و خوراک شما نیز تاثیر گذار است پس دانستن بهترین دما برای خانه در زمستان اهمیت زیادی در حفظ سلامت انسان دارد. در این مطلب از المارکت قصد داریم درباره‌ی اهمیت تنظیم دما و بهترین دمای خانه در زمستان صحبت کنیم.

بهترین دما در نقاط مختلف خانه

کارشناسان معتقدند محدوده‌ی دمایی مناسب خانه در زمستان حدود ۱۸تا ۲۳درجه‌ سانتی‌گراد است اما باید بدانید که ایرانی‌ها با توجه به شرایط آب‌ و هوایی موجود در کشور به دماهای بالاتر و گرم‌تر عادت دارند به همین دلیل بهتر است دمای خانه در زمستان حدود ۲۰تا ۲۵درجه‌ سانتی‌گراد باشد تا شما در آن احساس آرامش و راحتی کنید. علاوه بر گرما دوستی و سرما دوستی افراد، دما در بخش‌های مختلف خانه در زمستان بسته به معماری و استفاده‌ آن محل متفاوت است. برای مثال بهتر است دمای اتاق نشیمن حدود ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتیگراد، دمای آشپزخانه حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه، دمای اتاق خواب حدود ۱۷ تا ۲۰ درجه، دمای حمام حدود ۱۵ تا ۱۹ درجه و دمای سالن خانه ۱۵ تا ۱۸ درجه باشد.

دمای خانه در زمستان

دمای اتاق نوزاد

نوزادان بسیار ظریف‌تر و حساس‌تر از کودکان و افراد بالغ هستند و بیمار شدن‌شان در زمستان یکی از سخت‌ترین دوره‌ها چه برای مادر و چه برای کودک است. برای جلوگیری از آسیب دیدن و خشکی پوست نوزادان، بیمار شدن‌شان و خواب بهترشان لازم است توجه ویژه‌ای به دمای اتاقشان داشته باشید. بهتر است دمای اتاق نوزاد خانه در زمستان حدود ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌‌گراد باشد تا محیطی ایده‌آل برای فعالیت نوزادان فراهم شود.

دمای اتاق حیوانات خانگی

حیوانات خانگی هم مانند نوزادان به دمای محیط حساس هستند و اگر حواستان نباشد ممکن است چه در زمستان و چه در تابستان آسیب ببینند. هر نوع حیوان خانگی بسته به نوع پوشش  و میزان خز، نژاد و سبک زندگی‌اش به یک دمای متفاوت برای فعالیت بهتر نیاز دارد. گربه‌های کوچک به دمایی حدود ۲۶ تا ۲۸ درجه‌ سانتی‌گراد احتیاج دارند اما گربه‌های بزرگ‌تر و DSHها دمای ۲۰تا ۲۲ درجه را ترجیح می‌دهند. برای سگ‌ها بهترین دما در زمستان حدود ۲۰ تا ۲۳ درجه‌ سانتی‌گراد است. برای اطلاع دقیق‌تر بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید.

خانه در زمستان - اتاق حیوانات خانگی

نکات مهم برای سپری کردن یک زمستان لذت‌بخش

حفظ رطوبت محیط در زمستان

می‌دانیم که حفظ رطوبت محیط به شادابی و سلامت پوست شما کمک می‌کند و به طور معمول بهتر است رطوبت محیط حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد اما در زمستان به خصوص در مناطقی با آب و هوای خشک میزان این رطوبت کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر لوازم گرمایشی نه تنها قادر به جبران این رطوبت نیستند بلکه گاهی موجب کاهش بیش‌تر این رطوبت نیز می‌شوند. یکی از راه‌های حفظ رطوبت خانه در زمستان استفاده از دستگاه‌ بخور است. با استفاده از این محصولات رطوبت محیط خانه‌ی شما حفظ می‌شود و دیگر خبر از خشکی پوست و ترک‌های پوستی نیست به علاوه تنفس‌تان هم راحت‌تر شده و خواب بهتری خواهید داشت.

عایق کردن خانه

یکی از مهم‌ترین نکات در فصل زمستان عایق کردن محیط برای جلوگیری از هدر رفت انرژی است. عایق کردن محیط علاوه بر کاهش هزینه‌های شما دمای محیط خانه را نیز مطلوب‌تر نگه می‌دارد و نیازی به بالا بردن بیش از حد درجه‌ی سیستم گرمایشی نیست. برای مثال شما با دو جداره کردن پنجره‌ها می‌توانید مدت زمان بیش‌تری گرمای خانه در زمستان را حفظ کنید، به علاوه محیط خانه سریع‌تر گرم شده و اتلاف انرژی تا ۱۰ برابر کاهش می‌یابد. پس از عایق کردن خانه غافل نشوید.

تنظیم و سرویس کردن سیستم گرمایشی

بهتر است قبل از شروع روز‌های سرد سال حتما سیستم گرمایشی خود را سرویس کنید تا در زمستان دچار مشکل نشوید. همین طور سعی کنید با نحوه‌ی کنترل درجه‌ی سیستم گرمایشی و نکات ایمنی آن بیش‌تر آشنا شوید تا برای تنظیم آن به مشکل بر نخورید.

جالب است بدانید که این روز‌ها ساختمان‎‌های هوشمند با ترموستات‌هایی ساخته شده‌اند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. این ترموستات‌ها با اتصال به اینترنت و سنسور‌های دمایی خود دمای محیط را بررسی کرده و مطابق با نیاز درجه‌ی سیستم گرمایشی را تغییر می‌دهند. حتی بعضی از این ترموستات‌ها بسته به عبور و مرور در یک اتاق می‌توانند دمای آن را تغییر دهند.

خانه در زمستان

مرور کلی

می‌دانیم که دمای محیط برای ادامه‌ی حیات انسان از اهمیت بسزایی برخوردار است اما اهمیت این موضوع در زمستان دو چندان می‌شود چرا که آمار مرگ و میر ناشی از سرمازدگی بالاتر از آمار مرگ و میر ناشی از گرمازدگی است. دمای بدن انسان حدود ۳۷ درجه‌ سانتی‌گراد است اما در زمستان گاهی با دماهای منفی مواجه می‌شویم در چنین شرایطی باید با استفاده از لوازم گرمایشی مناسب دمای خانه در زمستان را در بازه‌ای قرار دهیم که هم در آن احساس آرامش کنیم و هم از هدر رفت انرژی جلوگیری کنیم. در این مطلب از المارکت به بررسی دمای مناسب نقاط مختلف خانه پرداختیم تا بتوانید دمای محیط خود را تنظیم کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*