ترفندهایی برای آشپزی با سرخ کن

آشپزی با سرخ کن

سرخ کن وسیله‌ای کاربردی است که در اکثر خانه‌ها حضور دارد. از سرخ کردن سیب‌زمینی تا آماده کردن بادمجان سرخ شده برای نگهداری در فریزر را به راحتی می‌توان با این وسیله آماده کرد. اما آشپزی با سرخ کن هم مثل هر وسیله‌ دیگری ترفندهای خاص خودش را دارد که با یادگیری آن‌ها می‌توانید بهره‌وری دستگاه را بالا ببرید.

در این مطلب از المارکت می‌خواهیم ترفندهایی برای آشپزی با سرخ کن را به شما آموزش دهیم.

راهنمای خرید سرخ کن

قبل از اینکه به سراغ ترفندهای آشپزی با سرخ کن برویم بهتر است با انواع آن آشنا شویم. سرخ‌کن‌ها به دو دسته‌ کلی تقسیم می‌شوند:

  • سرخ‌ کن‌هایی که با روغن کار می‌کنند
  • سرخ کن‌هایی که بدون روغن کار می‌کنند

سرخ‌کن‌های دسته‌ اول برقی هستند و پرکاربردترین نوع در بازار به حساب می‌آیند. در اکثر خانه‌ها از این مدل سرخ کن به چشم می‌خورد و در مقایسه با سرخ کن‌های پروپان (سرخ کن‌هایی که باید در فضای باز استفاده شوند) ایمن‌تر هستند.

دسته‌ دوم که با نام هواپز شناخته می‌شوند بدون استفاده از روغن و با کمک حرارت بالا مواد غذایی را برشته می‌کند. تهیه‌ غذا در این مدل سالم‌تر است. پس اگر به فکر تغییر سبک غذایی هستید و می‌خواهید رژیم غذایی سالم را دنبال کنید بهتر است این مدل را انتخاب کنید.

آشپزی با سرخ کن

ترفندهای آشپزی با سرخ کن

برای اینکه مواد غذایی در سر‌خ کن خوشمزه‌تر سرخ شوند ترفندهایی وجود دارد که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید.

از روغن با کیفیت استفاده کنید

روغن با کیفیت یعنی روغن مخصوص سرخ کردنی باشد و از مواد مرغوب تهیه شده باشد. روغن بادام‌زمینی بهترین روغن برای آشپزی با سرخ کن است چون توان تحمل گرما تا ۴۵۰ درجه فارنهایت را دارد. نکته‌ی جالب این است که این روغن اصلا به غذا طعم بادام زمینی نمی‌دهد. اما اگر این روغن در دسترستان نیست یا به بادام زمینی حساسیت دارید می‌توانید از روغن آفتابگردان مخصوص سرخ کردنی، روغن دانه‌ی انگور، روغن آووکادو یا روغن کانولای اولئیک بالا استفاده کنید. وقتی روغن شما مشخصه‌های روغن با کیفیت را داشته باشد می‌توانید بارها از آن استفاده کنید.

روغن را به موقع عوض کنید

اگر روغن در دمای پایین دود می‌کرد، رنگش تیره شده بود یا روی آن بافتی شبیه به کف صابون جمع شده بود به این معنا است که باید روغن را عوض کنید. تمام روغن را دور بریزید،‌ تمام قسمت‌هایی که با روغن در ارتباط بوده‌اند را خوب بشویید، ظرف را خشک کرده و سپس روغن جدید در سرخ کن بریزید.

مواد غذایی را برای سرخ کردن آماده کنید

برای اینکه مواد غذایی به خوبی در سرخ کن روغنی یا هواپز برشته شوند باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • مواد غذایی را به قطعات مشابه خرد کنید تا یکنواخت بپزند.
  • آب اضافی داخل مواد را با کمک حوله‌ی کاغذی بگیرید.
  • مواد غذایی منجمد را ابتدا یخ‌زدایی کرده، سپس آب اضافه‌ی آن‌ها را گرفته و بعد داخل سرخ کن قرار دهید.

چگونه در سرخ کن روغنی غذا سرخ کنیم

آشپزی با سرخ کن بسیار ساده است. در ادامه در چند مرحله‌ ساده کار با یان دستگاه را به شما آموزش می‌دهیم.

۱- روغن را در سرخ کن بریزید. دقت کنید که میزان روغن موجود در سرخ کن نباید بالاتر از خط ماکزیمم باشد.

۲- سرخ کن را روشن کنید و دما را تنظیم کنید. با توجه به ماده‌ی غذایی که قرار است سرخ شود، دمای مناسب را تنظیم کنید.

۳- غذا را در سبد قرار دهید و سبد را در روغن فرو ببرید. بهتر است مواد را به مرور و در مقدارهای کم سرخ کنید تا هم ترد شود هم روغن کمتری برای سرخ شدن استفاده شود.

۴- درِ سرخ کن را ببندید و منتظر شوید تا غذا آماده شود. اگر مدت زمان لازم برای سرخ شدن ماده‌ی غذایی مورد نظرتان را می‌دانید تایمر را تنظیم کرده و به کارهای دیگر برسید.

۵- ماده‌ غذایی سرخ شده را پس از آماده شدن از سبد خارج کرده و در صافی یا روی حوله‌ی کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه‌ آن گرفته شود.

آشپزی با سرخ کن

چگونه در هواپز غذا را سرخ کنیم

استفاده از هواپز بسیار آسان است. مواد غذایی را خرد کرده و در مخزن مربوطه بچینید. بهتر است مواد غذایی را با مقدار کم و در چند مرحله سرخ کنیم تا حسابی ترد و خوش طعم شود. تایمر را تنظیم کنید و منتظر بمانید تا غذا آماده شود. آشپزی با سرخ کن به همین سادگی!

مرور کلی

سرخ کن یکی از وسایلی است که باید در هر خانه‌ای باشد. سرخ کن روغنی بیشتر از هواپز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اگر شما به تغذیه‌ی سالم علاقه دارید یا قصد دارید رژیم لاغری بگیرید، هواپز گزینه‌ی مناسبی است. با انجام ترفندهای ساده‌ای می‌توانید غذاهای ترد و خوشمزه‌ای را با سرخ کن تهیه کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

سرخ کن میدیا MF-CN55D2
سرخ کن میدیا MF-CN55D2
تخفیف
۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان 5,100,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*