تفاوت‌ها و شباهت‌های کتری برقی و چای ساز برقی

کتری و چای ساز برقی

چای و قهوه‌ صبح از واجب‌ترین نوشیدنی‌های روز است که اگر نوشیده نشود روز خوبی در انتظارمان نخواهد بود. به همین دلیل بعضی از افراد کتری برقی و بعضی دیگر چای ساز برقی می‌خرند. اما این دو محصول چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ آیا می‌توان با خرید یک محصول، از قابلیت محصول دیگر هم استفاده کرد؟

در این مطلب از المارکت می‌خواهیم درباره‌ تفاوت‌ها و شباهت‌های کتری برقی و خرید چای ساز برقی صحبت کنیم.

کتری برقی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

کتری برقی از وسایل الکترونیکی آشپزخانه است که با کمک المنتی که دارد به سرعت آب را جوش می‌آورد. کتری‌های برقی با بدنه‌های پلاستیکی، فلزی یا شیشه‌ای تولید می‌شوند و یک کلید روشن و خاموش دارند که با کمک آن به آسانی می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر بخواهیم از مزایای کتری برقی نام ببرید باید بگوییم:

  • کتری برقی فضای کمتری در آشپزخانه اشغال می‌کند. پس اگر آشپزخانه‌ی کوچکی دارید یا دوست دارید فضای آشپزخانه همیشه خلوت باشد، کتری برقی انتخاب مناسبی است.
  • سرعت جوش آمدن آب در کتری برقی بیشتر از اجاق گاز و حتی مایکروویو است. همچنین به دلیل بالا بودن سرعت جوش آمدن آب با کتری برقی، گرمای زیادی تولید نمی‌شود و به راحتی می‌توانید در روزهای گرم سال از آن استفاده کنید.
  • مصرف انرژی کم: همانطور که گفتیم سرعت جوش آمدن آب در کتری برقی بسیار بالا است و به همین دلیل میزان مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد.
  • استفاده از کتری برقی آسان است. فقط کافی است آن را تا خط نشانه پر از آب کنید، روی پایه‌اش بگذارید و کلید روشن را بزنید. همین مزیت، استفاده از آن را برای افراد مسن بسیار آسان می‌کند.
کتری برقی

چای ساز برقی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

چای سازها علاوه بر جوش آوردن آب، قسمتی مخصوص دم آوردن چای دارد و همین موضوع آن را محبوب چای دوستان کرده است. یک چای ساز شامل پایه، کتری برقی و قوری پیرکس است. شما به راحت ی می‌توانید آب را با قسمت کتری برقی جوش آورده، چای را در صافی فلزی قوری ریخته و روی پایه‌ی دم آور بگذارید، آب جوش را روی چای بریزید و تایمر را تنظیم کنید تا چای دم بکشد. استفاده از چای ساز مزایای خاصی دارد. مزایایی مثل:

  • تنها صدایی که ممکن است از چای ساز بشنوید صدای قل قل کردن آب یا صدای آلارم تایمر است. این وسیله کاملا بی صدا است و شما می‌توانید با خیالی راحت در هر ساعتی از شبانه روز که می‌خواهید چای دم کنید.
  • شما می‌توانید فقط از بخش کتری برقی آن استفاده کنید و قسمت مربوط به قرار گرفتن قوری را روشن نکنید. مدار برق و کلید روشن و خاموش قسمت کتری و قوری از هم جدا است و می‌توانید از هر کدام به صورت جداگانه استفاده کنید.
  • شما می‌توانید دمای دلخواه برای آب گرم و دم کشیدن چای را تنظیم کنید. مثلا اگر قرار است دمنوش خاصی دم کنید می‌توانید آب را دقیقا روی دمای مناسب برای همان دمنوش گرم کنید.
چای ساز برقی

تفاوتهای کتری برقی و چای ساز برقی

حالا که با کتری برقی و چای ساز برقی آشنا شدید، بهتر است تفاوت‌های آن‌ها را هم بشناسید تا بتوانید دقیقا همان چیزی را برای خرید انتخاب کنید که به آن نیاز دارید:

  • ظرفیت کتری برقی و چای ساز با هم متفاوت است. کتری‌های برقی موجود در بازار بین ۰.۵ تا ۳ لیتر گنجایش دارند اما چای سازها با ظرفیت بین ۱.۵ تا ۳ لیتر ساخته شده‌اند.
  • معمولا سرعت جوش آمدن اب در کتری برقی بالاتر از چای ساز است. این موضوع ارتباط مستقیم با میزان آب موجود در دستگاه دارد. چون معمولا گنجایش کتری برقی کمتر از چای ساز است به همین دلیل سرعت جوش آمدن آب در آن هم بیشتر است.
  • چای تولید شده با چای ساز بسیار خوش‌طعم‌تر از چای دم شده با آبی است که کتری برقی به جوش می‌آورد. دلیل آن هم این است که شما چای را در قوری چای ساز دم می‌کنید و آن را برای دم کشیدن روی صفحه‌ی حرارتی می‌گذارید. اما وقتی آب را با کتری برقی جوش می‌آورید احتمالا کمی چای در محفظه‌های دمنوش فلزی یا یک قوری چینی قرار داده‌اید و روی آن آب جوش می‌ریزید. چای در این حالت با حرارت آب دم می‌کشد که رفته رفته کم می‌شود. به همین دلیل چای دم کشیده شده با چای ساز خوش‌طعم‌تر است.
  • مصرف برق کتری برقی کمتر از چای ساز است چون آب در کتری برقی زودتر جوش می‌آید و روی پایه‌ی خود صفحه‌ی گرم برای دم کشیدن چای ندارد.
  • در اغلب کتری‌های برقی امکان تنظیم دمای آب را ندارید اما در تمام چای سازها می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. البته در مواردی کتری برقی با امکان تنظیم دما و چای ساز برقی بدون این قابلیت وجود دارد اما در اغلب موارد کتری برقی قابلیت تنظیم دمای آب جوش را ندارد.
  • قیمت کتری برقی از چای ساز برقی کمتر است. دلیل آن هم ساده بودن پایه و سیستم جوش آوردن آب در کتری برقی است.
تفاوت کتری و چای ساز برقی
d

شباهتهای کتری برقی و چای ساز برقی

شاید بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین شباهت چای ساز و کتری برقی، بخش کتری آن باشد.

  • هر دو محصول یک کتری از جنس پلاستیک، فلز یا شیشه دارند که داخل آن‌ها با جنس محافظ و ضد آب ساخته شده است.
  • در هر دو کتری یک المنت وجود دارد که با کمک آن آب جوش می‌آید.
  • کتری برقی و کتری آب چای ساز برقی یک صافی دارند که رسوب احتمالی آب را قبل از ریختن آب جوش در لیوان یا قوری از آب جدا می‌کند.
  • بخش کتری چای ساز برقی و کتری برقی با یک کلید ساده‌ی روشن و خاموش کار می‌کنند. درست است که چای ساز برقی قابلیت تنظیم دما برای جوش آوردن آب دارد اما در حالت عادی و بدون انجام تنظیمات، فقط با زدن کلید روشنِ آن می‌توانید آب جوش داشته باشید.
شباهت های کتری و چای ساز برقی

کتری برقی بخریم یا چای ساز برقی؟

انتخاب بین کتری برقی و چای ساز برقی کاملا وابسته به نیاز شما است. اگر شما بیشتر قهوه و نسکافه می‌نوشید، دوست دارید چای و دمنوش در لیوانتان دم بکشد یا آشپزخانه‌ کوچکی دارید کتری برقی برایتان مناسب‌تر است. همچنین اگر صبح‌ها قرار است به سرعت یک لیوان چای یا قهوه بنوشید و سر کار بروید، یا برای پخت غذا تمایل دارید از آب جوشیده‌ تازه استفاده کنید باز هم کتری برقی برای شما گزینه‌ مناسبی است.

اگر خانواده‌ پر جمعیتی دارید، اهل رفت‌وآمد هستید یا هر روز وقت کافی برای خوردن صبحانه دارید چای ساز همان وسیله‌ای است که به آن نیاز دارید. البته اگر از عاشقان چای هستید و دوست دارید در تمام روزهای سال روزی چندین لیوان چای تازه دم بنوشید، اصلا نیازی به بررسی مزایای چای ساز برقی و کتری برقی ندارید. شما باید بدون هیچ فکری چای ساز برقی را انتخاب کنید چون چای در چای ساز برقی بسیار عالی دم می‌کشد. همچنین با روشن نگه داشتن صفحه‌ گرم زیر قوری و تنظیم دمای آن روی گرم نگه داشتن، می‌توانید مطمئن باشید که همیشه چند لیوان چای خوش عطر و رنگ برای نوشیدن دارید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

چای ساز کوخ KT2145
چای ساز کوخ KT2145
تخفیف
۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان 6,500,000 تومان

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*

نظرات کاربران

  • کسری خان
    مطلب مفید بود. برای چای ساز خریدن دنبالش بودم
    پاسخ دهید
  • مهری نباتی
    اما چا ساز بهتره کامل تره
    پاسخ دهید