راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه که با محیط زیست سازگارند

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه که با محیط زیست سازگارند. ضرر شوینده‌های شیمیایی برای طبیعت، بر کسی پوشیده نیست. از طرفی زندگی مدرن و در بیشتر اوقات راحت طلبی، ما را مجاب به استفاده از این محصولات پرخطر کرده. اما راه‌حل‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که ما را از خیل عظیمی از شوینده‌های متفاوت بی‌نیاز می‌کند. شوینده‌های طبیعی علاوه بر سازگاری با طبیعت، ارزان‌تر هم هستند. پس با ما باشید تا راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه را به شما بگوییم.

تمیز کردن ماکروویو با لیمو

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه

تردیدی نیست که مایکروویو یکی از مفیدترین وسایل آشپزخانه است که به کارها سرعت می‌بخشد. اما به همان سرعت هم کثیف می‌شود و از بین بردن لکه‌ها گاهی ممکن است خیلی سخت باشد. با این روش ساده و کاملاً طبیعی، به راحتی می‌توانید ماکروویو خود را تمیز کنید. یک لیمو را از وسط برش بزنید و آب آن را درون یک کاسه مناسب برای مایکروویو بریزید. نصف لیمو را به همراه نیم فنجان (یا حدود ۱۰۰ میلی لیتر) آبلیمو درون آن قرار دهید. کاسه را درون مایکروویو قرار داده و برای مدت دو تا سه دقیقه روی حرارت بالا قرار دهید. بخار آب هر نوع لکه را از بین می‌برد. در آخر تنها کاری که باید انجام دهید این است که داخل ماکروویو را با یک دستمال خشک کنید. علاوه بر ایجاد بوی دوست داشتنی و تازه، خاصیت ضد باکتریایی لیموها به تمیز و درخشان کردن داخل ماکروویو کمک می‌کند.

تمیز کردن فر بدون لایه بردار

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه

یکی از وقت‌گیرترین کارها هنگام تمیز کردن آشپزخانه، پاک کردن لکه‌های چسبیده به فر است. به جای زانوی غم بغل گرفتن از سختی تمیز کردن آن، بهتر است همیشه کمی جوش شیرین داشته باشید. یک کاسه کوچک را تقریباً با ۱/۲ فنجان (حدود ۱۱۵ گرم) جوش شیرین و چند قاشق غذاخوری آب پر کنید، تا جایی که یک خمیر قابل پخش داشته باشید. داخل فر را با این خمیر بپوشانید و سپس بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد فر را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر باز هم لکه‌ سمچی باقی مانده باشد، چاره کار سرکه سفید است. سرکه سفید را بپاشید که جوش شیرین را به یک کف پاک کننده تبدیل می‌کند، سپس از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن دوباره استفاده کنید.

تمیز کردن قهوه ساز با سرکه

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه

آخرین باری که قهوه ساز خود را تمیز کردید کی بود؟ احتمالاً بیش از آن چیزی است که دوست دارید اعتراف کنید. سرکه سفید را مستقیم در دستگاه بریزید و بگذارید یک بار کار کند. سپس چند بار فقط آب در مخزن بریزید و دستگاه را روشن کنید تا بوی سرکه از بین برود. با این کار بی‌دردسر و بی هیچ مایع مضری، قهوه ساز شما تمیز می‌شود.

برق انداختن سینک ظرفشویی با جوش شیرین

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه

اگر لکه‌های سینک ظرف شویی روی اعصابتان است و چهره آشپز‌خانه‌اتان را زشت کرده، چاره کار جوش شیرین است. با جوش شیرین سینک ظرفشویی شما می‌درخشد. مقداری جوش شیرین را در سینک مرطوب بپاشید، سپس از یک اسفنج یا پارچه مرطوب همراه با کمی صابون استفاده کنید و به آرامی سینک را تمیز کنید. در آخر هم سینک با آب گرم بشویید و سپس با یک پارچه خشک کنید. به همین راحی سینک ظرفشویی خود را براق و درخشان کنید.

پاک کردن شیشه‌ها با سرکه

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه

از مخلوط ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد سرکه سیب برای تمیز کردن بدون لک پنجره‌ها و سطوح شیشه‌ای استفاده کنید. برای تمیز کردن یا از بین بردن لکه‌ها و بوها می‌توان از همین مخلوط روی سطوح رنگ شده مانند دیوارها و کابینت هم استفاده کرد. تمیز کردن با سرکه سیب به کاهش بو و از بین بردن کپک در سطوح هم کمک می‌کند. اجازه ندهید بوی شدید سرکه شما را از انجام این کار منصرف کند. سرکه به سرعت تبخیر می‌شود و رایحه‌ای ملایم و شیرین از خود به جا می‌گذارد.

مایع ظرفشویی خانگی

Mason Jar Soap Dispensers Before After

مایع ظرفشویی خانگی دستورالعمل‌های زیادی دارد. ممکن است یکی با استفاده از یک دستورالعمل نتیجه خوبی بگیرد، در حالی که دیگری دقیقا با همان فرمول شکست سختی بخورد. شما باید سمچ باشید و آزمایش را ادامه دهید تا زمانی که دستورالعملی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. وقتی برای اولین بار از مایع ظرفشویی خانگی استفاده کنید، از کمبود کف ناامید خواهید شد. دلیل این امر این است که مواد کف کننده به محصولات تمیز کننده تجاری اضافه می‌شوند. راستش این حباب‌ها هیچ تمیزکاری واقعی انجام نمی‌دهند، اما شما احساس می‌کنید وجودشان برای نظافت لازم است!

مواد مورد نیاز برای تهیه مایع ظرف شویی خانگی:

راهکارهای خانگی برای نظافت آشپزخانه

کاسه مخلوط ضد حرارت
قاشق
بطری مناسب مایع ظرف شویی
۳۰۰ میلی لیتر آب جوش
۱ قاشق غذاخوری کریستال سودا (جوش شیرین)
صابون مایع کاستیل ۱۰۰ میلی لیتر (۱/۲ فنجان)
۱/۲ قاشق چای خوری گلیسیرین
۲ قطره اسانس ریحان
۴ قطره اسانس گریپ فروت
۴ قطره روغن نعناع

آب جوش را در ظرف مخلوط کن بریزید. بلورهای سودا را اضافه کرده و هم بزنید تا حل شوند. صابون مایع کاستیل را بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود. گلیسیرین را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود، سپس اسانس‌ها را اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شود.
وقتی آماده شد قیف را به بالای شیشه بطری پلاستیکی وصل کنید. مخلوط را از طریق قیف داخل بطری بریزید و پمپ آن را محکم ببندید.

دقت کنید که صابون کاستلیممکن است یک لکه سفید روی ظروف شیشه‌ای باقی بگذارد. به همین دلیل باید خیلی ظرف را بشویید تا کاملا تمیز شود. پس اگر در جایی هستید که آب کم است، بهتر است دنبال دستورالعمل دیگری باشید.

مواد شوینده از جمله مایع ظرفشویی چه آسیبی به طبیعت می‌رساند؟‌

شاید با خود فکر کنید که چرا باید خودتان مایع ظرفشویی درست کنید؟ بسیاری از مایع‌های ظرفشویی حاوی فسفات هستند. فسفات به دلیل خواص شیمیایی خود، از بین برنده قوی چربی‌ها است. با این حال اگر بیش از حد در حوضچه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها بماند، می‌تواند تولید جلبک را سرعت ببخشد. جلبک‌ها با ایجاد پوششی روی سطح آب‌، مانع از ورود نور خورشید به عمق آب می‌شون. اینگونه اکسیژن گونه‌های دیگر دریایی را از بین می‌برند و در نهایت باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شوند.

وقتی سینوباکتریا، نوعی میکرو ارگانیسم ایجاد شده توسط جلبک‌ها، زیاد در آب رشد کند می‌تواند برای انسان کشنده باشد. علاوه بر وجود فسفات، بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک هم در مواد شوینده وجود دارد. اگر این مواد در تاسیسات تصفیه آب از غربال خارج نشوند و در نهایت در اجسام آبی قرار بگیرند، تمایل به تجزیه نشدن بیولوژیکی دارند و آسیب قابل توجهی به موجودات آبزی می‌رسانند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*