علت صدای چرخ خیاطی از نظر کارشناسان

صدای چرخ خیاطی

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده اهل دوخت و دوز باشد حتما یک چرخ خیاطی در منزلتان پیدا می‌شود. چرخ خیاطی از آن وسایلی است که باید به صورت دوره‌ای بررسی و روغن‌کاری شود تا همیشه مثل روز اول روان و ظریف کار کند. اما گاهی با تمام بررسی‌ها و رسیدگی‌های دوره‌ای باز هم گاهی از آن صداهای عجیب و غریب، مثل تق تق یا کوبیده شدن چیزی در چرخ دنده‌ها، شنیده می‌شود. در این مطلب از المارکت می‌خواهیم به بررسی علت صدای چرخ خیاطی بپردازیم تا خودتان بتوانید مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. پس بدون از دست دادن وقت به سراغ علت صدای چرخ خیاطی می‌رویم.

۷ علت اصلی صدای چرخ خیاطی

۱- ماکو یا ماسوره پر از پرز شده است

پرز گرفتن ماسوره طبیعی است. به مرور و در اثر دوختن لباس پرز پارچه و نخ دور ماسوره می‌پیچد و روی آن جمع می‌شود. وقتی این پرزها سر راه سوزن قرار می‌گیرند جلوی بخیه خوردن نخ توسط سوزن را می‌گیرند همین موضوع می‌تواند علت صدای چرخ خیاطی باشد. برای جلوگیری از این اتفاق هر بار که لباس می‌دوزید ماسوره و ماکو را تمیز کنید.

صدای چرخ خیاطی

۲- پیچ ماکو به جایی گیر می‌کند

اگر پیچ ماکو به جایی گیر کند چرخ به درستی کار نمی‌کند و صدای تق تق می‌دهد. معمولا چرخ خیاطی‌های قدیمی بیشتر درگیر این مشکل ممی‌شوند. اگر در حین دوختن صدای تق تق از چرخ شنیدید بلافاصله کار را متوقف کنید و چرخ خیاطی را برای سرویس به نمایندگی یا نزد یک تعمیرکار چرخ خیاطی ماهر ببرید.

۳- وقت روغن‌کاری دنده‌ها رسیده است

حرکت، سائیده شدن و برخورد چرخ‌دنده‌های خشک با یکدیگر می‌تواند علت ایجاد صدای تق تق باشد. اگر این  صدا از چرخ خیاطی به گوش رسید و مطمئن بودید که مشکل از ماکو نیست، طبق روش نوشته شده در دفترچه‌ی راهنما، چرخ را روغن‌کاری کنید.

۴- سوزن کج شده یا ضربه دیده است

در اثر کار مداوم با چرخ خیاطی به سوزن فشار می‌آید و ممکن است کچ شده یا آسیب ببیند. این اتفاق وقتی با پارچه‌های ضخیم کار می‌کنید بیشتر پیش می‌آید. برای جلوگیری از آسیب دیدن سوزن به صورت آهسته پارچه‌ها را بدوزید. اگر سوزن بیش از حد خم شود می‌تواند محفظه‌ی ماسوره و ماکو را بشکند. پس آسیب دیدن سوزن هم می‌تواند علت صدای چرخ خیاطی باشد. برای جلوگیری از این اتفاق همیشه از سوزن‌های سالم استفاده کنید و لباس‌ها را با دور آهسته بدوزید.

سوزن چرخ خیاطی

۵- hook یا زمان‌بندی قلاب خاموش است

وقتی سوزن چرخ خیاطی پایین می‌رود سیستم قلاب در چرخ خیاطی یک حلقه نخ ایجاد می‌کند تا بخیه تشکیل شود. اما اگر سیستم hook یا زمان‌بندی قلاب خاموش باشد این اتفاق نمی‌افتد و صدای چرخ خیاطی در می‌آید. برای بررسی این مشکل با دور خیلی آهسته دوختن را شروع کنید یا به صورت دستی موتور را بچرخانید. در این زمان به سوزن و نخ زیر توجه کنید. اگر در زمان پایین رفتن سوزن نخِ زیر حلقه نشد یعنی hook خاموش است و علت صدای چرخ خیاطی همین موضوع است. پس باید چرخ خیاطی را برای تعمیر یا تنظیم مجدد به تعمیرگاه ببرید.

۶- پیچ صفحه‌ی سوزن شل شده

صفحه‌ی سوزن همان صفحه‌ی فلزی است که سوزن روی سوراخ وسط آن فرود می آید و درزها ر امی‌دوزد. این صفحه با یک پیچ ریز به بدنه‌ی چرخ خیاطی وصل شده است. شل بودن این پیچ علت صدای چرخ خیاطی است چون صفحه تکان می‌خورد و صدا تولید می‌کند. حتی ممکن است با تکان‌هایی که می‌خورد یک لحظه سر راه سوزن قرار بگیرد و سوزن بشکند. شما می‌تونید خودتان این پیچ را سفت کنید یا زمانی که چرخ خیاطی را برای سرویس به تعمیرگاه می‌برید از تعمیرکار بخواهید صفحه‌ی سوزن را چک کرده و پیچ آن را سفت کند.

مشکل صدای چرخ خیاطی

۷- از ماسوره‌ی اشتباه استفاده می‌کنید

متناسب نبودن ماسوره با چرخ علت صدای چرخ خیاطی است. اغلب ماسوره‌ها شبیه به هم هستند ما ابعاد آن‌ها معمولا به صورت میلیمتری با همه متفاوت است. پس حتما در زمان خرید ماسوره مطمئن شوید برای چرخ خیاطی شما مناسب است. اگر ماسوره کوچک‌تر از ماکو باشد در محفظه بالا و پایین می‌پرد و شما در حین کار صدای تق تق می‌شنوید. اگر هم ماسوره بزرگ باشد در ماکو نمی‌چرخد و عملیات دوخت آغاز نمی‌شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*

نظرات کاربران

  • karimzad
    خیلی کمک کردم
    پاسخ دهید
  • سمانه
    برند چرخ خیاطی خوب چی پیشنهاد میدین؟
    پاسخ دهید
  • نسرین حشمتی
    چرخ منم صدا افتاده
    پاسخ دهید