هر آنچه درباره ماکو چرخ خیاطی باید بدانید

ماکو چرخ خیاطی

ماکو چرخ خیاطی یکی از مهم‌ترین قطعات چرخ‌خیاطی است که تأثیر بسزایی در شرایط دوخت دستگاه دارد. کشش نخ تأثیرپذیر از این قطعه است و با استفاده از ماکو چرخ خیاطی می‌توان کشش نخ را تنظیم و آن را شل یا سفت کرد. تنظیم‌کردن کشش نخ با ماکو چرخ خیاطی سبب می‌شود تا نخ جمع یا پاره نشود. باتوجه‌به این تعریف می‌توان مدعی شد که تنظیم ماکو می‌تواند باعث راحت‌تر شدن کار شما شود. در ادامه این مطلب از بلاگ المارکت قصد داریم ویژگی‌ها و نکات ماکو چرخ خیاطی را بررسی کنیم و به کمپلت چرخ خیاطی و نحوه تنظیم ماکو چرخ خیاطی بپردازیم.

ماکو چرخ خیاطی چیست؟

ماکو چرخ خیاطی همان تنظیم‌کننده میزان کشش نخ هنگام دوخت است و با تنظیم مناسب آن می‌توان دوخت استاندارد و صحیحی را تجربه کرد. ماسوره در ماکو قرار می‌گیرد و به همین دلیل برخی از افراد به ماکو چرخ خیاطی، جاماسوره‌ای نیز می‌گویند. حرکت ماکو چرخ خیاطی چرخشی است و تنظیم‌ ماکو چرخ خیاطی با حرکت‌دادن آن انجام می‌شود. ماکو از آن دسته قطعاتی است که نیازی به تعویض آن در کوتاه‌مدت ندارید و معمولاً ماکو چرخ خیاطی طول عمری در حدود ۸ الی ۱۲ سال دارد. پس از گذشت این مدت‌زمان، باید نسبت به تعویض جاماسوره‌ای اقدام کنید. درصورتی‌که جاماسوره‌ای دیگر کار نکند یا مدت‌زمان کارایی آن بگذرد، باید آن را تعویض کنید تا دستگاه شما مانند سابق درست عمل کند. ماکو چرخ خیاطی می‌تواند از جنس فلز یا پلاستیک باشد و می‌توان هر دو نوع این جاماسوره‌ای را بر روی چرخ‌های صنعتی یا چرخ‌های خانگی نصب کرد.

کمپلت چرخ خیاطی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، ماسوره در ماکو چرخ خیاطی و ماکو داخل کمپلت چرخ خیاطی قرار می‌گیرد. ساختار کمپلت دارای دو بخش بدنه و کاسه است. در این ساختار دوبخشی، کاسه کمپلت عضو ثابت و بدنه دور کاسه حرکتی چرخشی دارد. دوخت در چرخ‌خیاطی به این شکل انجام می‌شود که با چرخش کمپلت، ماکو نیز می‌چرخد و با هر چرخش ماکو، ماسوره داخل آن نیز چرخش پیدا می‌کند و نخ را برای دوخت آزاد می‌کند. در همین حین که ماسوره نخ را آزاد می‌کند، نخ زیر و نخ رو را به هم گره می‌زند تا فرایند دوخت صورت پذیرد. تمامی کمپلت‌های چرخ خیاطی در هر ابعاد و مدلی، فرایند دوخت در دستگاه را به همین شکل پیش می‌برند. نکته مهمی که در مورد قرارگیری ماکو در کمپلت چرخ‌خیاطی وجود دارد این است که اگر ماکو به‌خوبی داخل کمپلت قرار نگیرد، دوخت درست انجام نمی‌شود. درصورتی‌که ماکو به درست داخل کمپلت چرخ خیاطی جا بخورد، پس از قرارگرفتن، یک صدا خواهید شنید.

چگونه ماکو چرخ خیاطی را تنظیم کنیم؟

اگر ماکو چرخ خیاطی شما به‌خوبی تنظیم نشده، باید با استفاده از پیچی که در بالای آن قرار گرفته، ماکو چرخ خیاطی را تنظیم کنید. تنظیم ماکو به این شکل است که اگر پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، پیچ سفت‌تر می‌شود و فرایند خارج‌شدن نخ از ماکو سخت می‌شود. این شرایط به این معناست که کشش نخ بیشتر می‌شود. درصورتی‌که پیچ را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخاندید، نخ شل‌تر می‌شود و کشش آن کاهش پیدا می‌کند. اگر علاقه‌مندید دوخت‌ودوز با نخ‌هایی مانند نخ زری‌دوز، نخ ابریشم، نخ نامرئی و… بهتر انجام شود، پیشنهاد می‌شود از ماکو تنظیم‌شده برای این دسته از نخ‌ها استفاده کنید.

چگونه ماسوره را داخل ماکو قرار دهیم؟

یکی دیگر از پرسش‌های متداول در مورد ماکو چرخ خیاطی، شیوه قراردادن ماسوره داخل ماکو است. ماکو دقیقاً در زیر صفحه سوزن چرخ خیاطی قرار می‌گیرد و برای جازدن آن باید از ضامن استفاده کنید. پس از قرارگرفتن درست ماکو و شنیدن صدا ماکو به شکل صحیح در جای خود قرار گرفته است و نباید ماکو بچرخد یا شل باشد. برای قراردادن ماسوره در داخل ماکو، ابتدا باید توپی چرخ‌خیاطی را بچرخانید و سوزن را در حالت آماده‌به‌کار قرار دهید. سپس تنظیمات دوخت را روی کوک ساده قرار دهید و قرقره اصلی سوزن را نخ کنید. با کشیدن نخ ماسوره به بالا و نگه‌داشتن آن و یک‌بار چرخاندن توپی چرخ به سمت خودتان، سوزن ابتدا به سمت پایین و سپس به سمت بالا حرکت می‌کند. انجام این حرکت سبب می‌شود نخ قرقره بالایی وارد ماسوره شود و سپس نخ ماسوره توسط قرقره اصلی از سوراخ روی صفحه به سمت بالا حرکت کند. می‌توانید با قراردادن سوزن در بالاترین موقعیت و چرخش توپی باعث بهبود حرکت نخ ماسوره شوید. پس از خارج‌شدن نخ ماسوره در این حالت، سر آزاد نخ را بکشید و در هنگام دوخت نیز دقت کنید که دستگاه و نخ گیر نکنند. در این گام فرایند جازدن ماسوره داخل ماکو چرخ خیاطی به پایان رسیده است و شما می‌توانید دوخت‌ودوز خود را آغاز کنید.

انواع چرخ خیاطی بر اساس ماکو و کمپلت

چرخ‌خیاطی‌ها را می‌توان با دو معیار مکان قرارگیری کمپلت و عملکرد کمپلت و ماکو به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد.

ماکو و کمپلت چرخ خیاطی

انواع چرخ‌خیاطی از نظر محل قرارگیری کمپلت و ماکو

چرخ‌خیاطی‌ها بر اساس مکان قرارگیری کمپلت به دو دسته کمپلت از رو و کمپلت از زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

چرخ خیاطی با سیستم کمپلت و ماکو از رو

چرخ‌خیاطی‌های مجهز به این سیستم به شکل تمام‌دور می‌چرخند. این نوع سیستم قرارگیری کمپلت و ماکو باعث می‌شود درصورتی‌که در هنگام دوخت، پارچه از زیر پایه خارج شود، نخ جمع نشود و سوزن چرخ‌خیاطی گیر نکند. این سیستم باعث می‌شود کمتر با پارگی نخ مواجه شوید. دوخت پارچه‌های کشی با استفاده از چرخ‌های کمپلت از رو ساده‌تر است. به دلیل جنس پلاستیک فشرده‌ای که در ساخت سیستم کمپلت از رو به کار گرفته می‌شود، صدای دستگاه در هنگام دوخت کمتر می‌شود.

چرخ‌خیاطی با سیستم کمپلت و ماکو از زیر

نسبت به چرخ‌خیاطی‌هایی که از سیستم کمپلت و ماکو از رو استفاده می‌کنند، این دسته از چرخ‌خیاطی‌ها عملکرد ضعیف‌تری را ارائه می‌دهند. باتوجه‌به جنس فلزی این دسته از کمپلت‌ها، صدای تولیدشده توسط دستگاه در هنگام دوخت‌ودوز بیشتر است و در هنگام دوخت نیز امکان پاره شدن نخ بیشتر خواهد بود. بهتر است از این دسته از چرخ‌خیاطی‌ها برای دوخت پارچه‌های کشی و ضخیم استفاده نکنید.

انواع چرخ‌خیاطی از نظر عملکرد کمپلت و ماکو

کمپلت و ماکو نیم دور

سیستم کمپلت و ماکو چرخ خیاطی نیم دور در چرخ‌خیاطی‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در چرخ‌های امروزی از این نوع سیستم استفاده نمی‌شود. در این سیستم از کمپلت و ماکو، دسترسی به قطعات داخلی آن‌ها ساده است و می‌توانید خودتان به‌راحتی آن را سرویس کنید یا در صورت نیاز اقدام به تعویض آن نمایید.

چرخ‌خیاطی با سیستم کمپلت و ماکو تمام دور

حرکت و دوخت این دسته از چرخ‌خیاطی‌ها روان و پرقدرت است و می‌توان با استفاده از آن‌ها، انواع پارچه‌ها را دوخت. در سرعت‌های بالا نیز امکان پاره شدن نخ بسیار کم است و می‌توانید از این نوع چرخ برای راسته‌دوزی نیز استفاده کنید.

چرخ‌خیاطی با سیستم کمپلت و ماکو آسیابی

این سیستم کمپلت و ماکو چرخ خیاطی در چرخ‌های به‌روز و الکترونیکی استفاده می‌شود و عملکرد این سیستم نسبت به دو سیستم قبلی بسیار بهتر است. صدا و لرزش این چرخ‌ها بسیار کمتر از انواع دیگر است.

ماکو چرخ خیاطی

گفتار پایانی

حالا که با ماکو چرخ خیاطی و کمپلت آشنا شدید، درک بهتری نسبت به فرایند دوخت در این دستگاه به دست آورده‌اید. شما می‌توانید با سرویس‌کردن چرخ‌خیاطی خود و بررسی شرایط ماسوره، ماکو و کمپلت، شرایط دوخت چرخ‌خیاطی را بهبود ببخشید. درصورتی‌که قصد خرید چرخ‌خیاطی را دارید، می‌توانید با دیدگاه مناسب بر روی عملکرد دستگاه بر اساس سیستم ماکو کمپلت، خرید خود را انجام دهید و چرخ‌خیاطی به‌روز و با امکانات مناسب را خریداری کنید. شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به صفحه مربوط به چرخ‌خیاطی در فروشگاه اینترنتی المارکت، انواع چرخ‌خیاطی‌های موجود در بازار را بررسی کنید و اقدام به خرید چرخ‌خیاطی نمایید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*