مشکلات رایج مخلوط کن و ترفند‌های حل آن‌ها

مشکلات رایج مخلوط کن

مشکلات رایج مخلوط کن می‌توانند از توقف در حین کار کردن گرفته تا اینکه مخلوط کن کلا روشن نشود را شامل شوند. دلایل مختلفی باعث بروز این مشکلات رایج مخلوط کن می‌شوند که در این مطلب از وبلاگ المارکت به بررسی این مشکلات و راه‌های حل آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

مقدمه

امروزه مخلوط کن یکی از وسایل برقی‌ پرکاربرد در اکثر منازل، کافه، رستوران و … است. برخی از مشکلات رایج مخلوط کن را خودتان در منزل می‌توانید به‌راحتی رفع کنید، ازجمله این مشکلات می‌توان به: کمبود برق، رفع فشار زیاد روی موتور دستگاه، قطعی پریز برق، خرابی سیم برق، کوتاه شدن زغال دستگاه اشاره کرد. اما سایر مشکلات اعم از: سوختن موتور، خرابی اورلود دستگاه، پاره شدن سیم‌ها و اتصال کوتاه آن‌ها و … را باید به کمک تعمیرکار رفع کنید.

مخلوط کن از اجزای مختلفی تشکیل شده است و آموزش تعمیرات مخلوط کن به خللی که در هرکدام از قطعه‌ها ایجاد می‌شود، اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین پیش از هر کاری بایستی اجزای داخلی دستگاه، عملکرد آن‌ها و مشکلات رایج مرتبط با هر بخش را بشناسید. این شناخت شما را در امر رفع مشکلات رایج مخلوط کن همراهی می‌کند.

مشکلات رایج مخلوط کن

روشن نشدن مخلوط کن

در برخی موارد ممکن است پس از فشردن دکمه on دستگاه مخلوط کن، متوجه روشن نشدن آن شوید. دلایل مختلفی ازجمله: خرابی اورلود دستگاه، سوختن موتور، کوتاه شدن زغال دستگاه، خرابی سیم برق مخلوط کن و … باعث روشن نشدن مخلوط کن خواهد شد.

کمبود برق

  • یکی از دلایل روشن نشدن مخلوط کن کمبود برق است. در برخی موارد پس‌ازاینکه متوجه مشکل روشن نشدن دستگاه شدید، بهتر است قبل از انجام هر کاری برق محیط را بررسی کنید و از اینکه برق دارید مطمئن شوید. اگر برق نداشته باشید بدون شک هیچ‌گونه وسیله برقی روشن نخواهد شد.
  • در مرحله بعد اگر برق داشتید اما دستگاه روشن نشد، باید پریز برق را به کمک یک فازمتر چک کنید، اگر فازمتر در دسترس شما نبود بهتر است مخلوط کن را با یک پریز دیگر امتحان کنید.
  • همچنین ممکن است این مشکل به علت بروز نوسانات برق رخ داده باشد.

سیم‌های برق متصل به مخلوط کن را چک کنید

در برخی موارد خرابی سیم برق اتصال مخلوط کن به پریز برق، علت اصلی روشن نشدن مخلوط کن است. در این حالت پس از بررسی برق ساختمان، پریزهای برق و اطمینان از سالم بودن آن‌ها سیم اتصال مخلوط کن به پریز را بررسی کنید.

اگر مشکل از سیم برق بود، جهت رفع این مشکل باید سیم برق اتصال مخلوط کن به پریز را به همراه دوشاخه آن تعویض کنید.

خرابی پریز را بررسی کنید

ابتدا قبل از انجام هر کاری بهتر است پریز را به‌وسیله یک فازمتر بررسی کنید. درصورتی‌که فازمتر در دسترس شما نبود، می‌توانید یک وسیله برقی دیگر به پریز متصل کنید. اگر روشن شد، مشکل از دستگاه است؛ در غیر این صورت پریز خراب است و بهتر است از یک پریز دیگر استفاده کنید.

شما می‌توانید انواع مخلوط کن را با بهترین کیفیت و ارسال رایگان از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمایید.

قطعی سیم دستگاه

در برخی موارد علت روشن نشدن مخلوط کن قطع شدن سیم اتصال دستگاه به پریز است، در این حالت سیم را بررسی کرده درصورتی‌که پوسیده یا قطع بود آن را تعویض کنید.

خرابی دکمه on/off مخلوط کن

درصورتی‌که پریز و سیم دستگاه مشکل نداشتند، در مرحله بعد باید دکمه‌های دستگاه را بررسی کنید، چراکه در برخی موارد خرابی دکمه‌ها باعث روشن نشدن دستگاه می‌شوند. برای رفع مشکل باید دستگاه را باز کرده و آن‎‌ها را تمیز کنید. اگر مشکل برطرف نشد، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

مشکلات رایج مخلوط کن

ضربه خوردن دستگاه

در برخی موارد ممکن است دستگاه از دست شما افتاده و ضربه خورده باشد، در این حالت احتمال شکسته شدن قطعات دستگاه وجود دارد و ممکن است روشن نشود. جهت رفع این مشکل باید مخلوط کن را به‌صورت کامل از بیرون و داخل بررسی کنید. هرکدام از قطعات آن شکسته بودند را تعویض کنید تا مشکل آن برطرف شود.

بروز اختلال در موتور

در برخی موارد موتور دستگاه در اثر کار کردن در طولانی‌مدت، ضربه دیدن، نشت آب به داخل آن و … نیم‌سوز شده، یا به‌صورت کامل سوخته است و اجازه کار کردن به دستگاه را نمی‌دهد.

خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه به‌صورت خودکار

یکی دیگر از مشکلات رایج مخلوط کن، خاموش شدن ناگهانی دستگاه پس از روشن شدن است. علت اصلی خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه، کار کردن به‌صورت ناگهانی، بروز اختلال در عملکرد محافظ الکتریکی یا اورلود است، علت خرابی این قطعه می‌تواند کار کردن موتور در طولانی‌مدت باشد. به‌صورت کلی دلیل نصب اورلود روی این دستگاه این است که اگر فشار زیادی روی موتور بود دستگاه را خاموش کند.

  • در برخی موارد موتور توانایی کار کردن ندارد، درنتیجه اورلود دستور خاموشی می‌دهد.
  • اگر اورلود یا قطعات مرتبط با آن دچار مشکل شده‌ باشند باید آن‌ها را به‌صورت تخصصی بررسی کرده و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید.
  • از دیگر دلایل بروز این مشکل خرابی پروانه فن دستگاه است، در این حالت دستگاه داغ کرده و خاموش خواهد شد. با تعویض پروانه فن، می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

کاهش قدرت و سرعت کار مخلوط کن

در برخی موارد ممکن است پس از ریختن مواد غذایی درون دستگاه متوجه شوید که دستگاه مثل همیشه کار نمی‌کند، یعنی سرعت و قدرت کافی ندارد، دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند، ازجمله:

  • خرابی بوش موتور
  • خرابی بوش تیغه
  • کاهش زغال مخلوط کن
  • کثیفی کلکتور
  • نیم‌سوز شدن آرمیچر

جهت رفع این مشکلات باید این قطعات بررسی شده و در صورت لزوم، تعویض شوند.

شما می‌توانید انواع مخلوط کن را با بهترین کیفیت و ارسال رایگان از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمایید.

نشت مواد داخل پارچ مخلوط کن

نشت مواد داخل پارچ نیز از دیگر مشکلات رایج مخلوط کن است. ممکن است قسمت انتهایی پارچ مخلوط کن که یک پیچ بزرگ توخالی از جنس پلاستیک فشرده است، در اثر کار زیاد و یا ضربه دیدن دچار ساییدگی شود. در این حالت موادی که درون دستگاه می‌ریزید، به بیرون یعنی به کوپلینگ نشت می‌کند و باعث آسیب زدن به قطعاتی مثل کوپلینگ و قطعات متصل به آن ازجمله موتور خواهد شد. جهت رفع این مشکل باید پیچ شش‌ضلعی توخالی را تعویض کنید تا به قطعات داخلی دستگاه آسیب نزند.

له شدن و خرد نشدن مواد غذایی به حد کافی

از دیگر مشکلات رایج مخلوط کن له شدن کافی مواد غذایی است. علت اصلی خرد نشدن مواد غذایی درون مخلوط کن، کند شدن تیغه درون دستگاه است. جهت رفع این مشکل باید تیغه درون دستگاه را تعویض یا تیز کنید تا مشکل شما به‌صورت کامل رفع شود. درصورتی‌که پس از تعویض و یا تیز کردن تیغه‌ها مشکل شما برطرف نشد بهتر است به بررسی سایر دلایل بپردازید.

ازکارافتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ

در نهایت به بررسی از کار افتادن موتور مخلوط کن می‌پردازیم که از مشکلات رایج مخلوط کن است. علت اصلی ازکارافتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ، گریپاژ کردن تیغه دستگاه است. شما خودتان به‌راحتی می‌توانید این مشکل را در خانه برطرف کنید.

جهت رفع این مشکل با دست تیغه‎‌ها را بچرخانید تا حرکت کنند. سپس دستگاه را روشن کنید. درصورتی‌که مشکل رفع نشد، بهتر است قطعات مختلف پارچ که به کوپیلنگ وصل می‌شود را باز کنید و آن‌ها را گریس کاری کنید تا مشکل شما رفع شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*