برای نگهداری از مایکروویو چه کارهایی باید کرد؟

نگهداری از مایکروویو

برای نگهداری از مایکروویو چه کارهایی باید کرد؟ مایکروویو یکی از کارآمدترین وسایل برقی آشپزخانه است. با خرید یک مایکروویو خوب، آشپزی سرعت می‌گیرد و دیگر نیاز نیست ساعاتی طولانی را در آشپزخانه سپری کنید. خوبی وسایلی از قبیل مایکروویو را هنگام مهمانی‌ها یا زمانی که وقت تنگ است بیشتر درک می‌کنید. مایکروویو همانطور که از اسمش پیدا است، از امواج برای گرم کردن غذا استفاده می‌کند. این امواج با بالا بردن سرعت ملکول‌های آب و دیگر ملکول‌های قطبیده درون مواد غذایی، دمای آن را افزایش می‌دهند. این عمل اساس کار مایکروویو است. در ادامه با ما باشید تا نکاتی را برای نگهداری از مایکروویو به شما بگوییم.

نکاتی برای نگهداری از مایکروویو

شما هر روز از مایکروویو استفاده می‌کنید، بدون اینکه به تعمیر و نگهداری آن فکر کنید. نحوه استفاده و مراقبت از مایکروویو می‌تواند در ماندگاری آن تأثیر بسزایی داشته باشد. شما با رعایت چند عادت خوب در نگهداری از مایکروویو می‌توانید تفاوت اساسی ایجاد کند. به طور متوسط مایکروویوها بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند اما اگر خوب از آن استفاده کنید، می‌توانید عمر مفید آن را افزایش دهید. در ادامه نکاتی برای نگهداری از مایکروویو آورده شده است.

۱- همیشه مایکروویو را تمیز نگهدارید

نگهداری از ماکروویو

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش طول عمر مایکروویو، تمیز کردن منظم آن است. بسیاری از مردم نمی‌دانند که مواد غذایی یا پاشیدن مایعات می‌تواند انرژی را جذب کند. این امر منجر به سوختن لکه‌ها و حتی آسیب رساندن به اجزای مایکروویو می‌شود. بیشتر غذاها و مایعات را می‌توان با آب و صابون گرم یا یک دستمال تمیز کننده مخصوص مایکروویو خارج کرد.

برای لکه‌های سمج‌تر هم می‌توانید یک فنجان آب را به مدت ۶۰ تا ۹۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید. بخار آب باعث نرم شدن لکه‌ها می‌شود، این کار باعث می‌شود بتوانید آن‌ها را به راحتی پاک کنید. همینطور برای تمیز کردن می‌توانید از راهکارهای خانگی برای تمیز کردن ماکروویو هم استفاده کنید. از طرفی می‌توان با خرید روکش مایکروویو برای پوشاندن سر ظروف در حین فرآیند گرم شدن، به راحتی از پاشیده شدن مواد غذایی به بدنه داخلی مایکروویو جلوگیری کنید.

۲- در انتخاب ظروفی که در مایکروویو می‌گذارید دقت کنید

نگهداری از ماکروویو

ظروف مخصوص مایکروویو را با دقت و حساسیت بالا انتخاب کنید. انتخاب ظروف نامناسب می‌تواند باعث آتش سوزی یا انفجار شود. بنابراین به دلیل ایمنی و دوام بیشتر مایکروویو، فقط باید از ظروف مخصوص مایکروویو استفاده کنید. کاغذ آلومینیوم، ظروف فلزی و ظرف‌های نقره‌ای و فلزی را هرگز نباید در مایکروویو بگذارید. به طور معمول وسایل سرامیکی، شیشه‌ای و پلاستیکی برای مایکروویو ایمن هستند، اما موارد استثنایی هم وجود دارد.

برای خرید ظرف مناسب مایکروویو حتما دقت داشه باشید که برچسب «قابل استفاده در مایکروویو» را داشته باشد. همچنین با یک آزمایش ساده می‌توان متوجه شد که ظرف انتخابی شما مناسب مایکروویو هست یا خیر. در ظرف مورد نظرتان که می‌خواهید تست کنید، یک فنجان آب بریزید و به مدت یک دقیقه در مایکروویو گرم کنید. اگر ظرف انتخابی بسیار داغ شده باشد، انرژی زیادی جذب کرده و استفاده از آن در مایکروویو توصیه نمی‌شود.

۳- از درب مایکروویو خوب نگهداری کنید

نگهداری از ماکروویو

درها از جمله قسمت‌های مهم مایکروویو هستند. در برخی از مواقع، اکثر افراد به دلیل نداشتن دست آزاد، درب مایکروویو را کوبیده‌اند، آن را با آرنج بسته‌اند و یا در را باز کرده‌اند بدون اینکه ابتدا مایکروویو را خاموش کنند. همه این کارها به تدریج باعث خرابی مایکروویو شما می‌شود. درب مایکروویو سوئیچ‌های پیچیده‌ای دارد که در صورت استفاده نادرست، به راحتی آسیب می‌بینند. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر درب مایکروویو خراب شد دیگر به هیچ عنوان نمی‌توانید از آن استفاده کنید و حتما باید آن را به تعمیرگاه ببرید.

۴- از روشن کردن مایکروویو خالی خودداری کنید

نگهداری از ماکروویو

روشن کردن مایکروویو بدون اینکه هیچ چیزی داخل آن باشد، می‌تواند به دستگاه شما آسیب جدی وارد کند. با روشن کردن مایکروویو، دستگاه امواجی برای گرم کردن غذا می‌فرستند. اگر هیچ غذایی در ماکروویو نباشد، این امواج توسط اجزای داخلی دستگاه جذب می‌شوند. این قطعات برای مقاومت در برابر این نوع انواج طراحی نشده‌اند، به همین دلیل ممکن است مایکروویو شما آسیب جدی ببیند. همینطور تعمیر یا تعویض قطعات مایکروویو می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد.

۵- زمان‌های آشپزی از پیش برنامه‌ریزی شده را امتحان کنید

نگهداری از ماکروویو

بسیاری از افراد به ندرت از زمان پخت از قبل برنامه‌ریزی شده مایکروویو استفاده می‌کنند. با این حال این زمان‌ها برای استفاده بهینه از مایکروویو ، با به حداقل رساندن اتلاف انرژی و گرم کردن مواد غذایی، طراحی شده‌اند. این حالت‌های پخت و پز را امتحان کنید، ممکن است بفهمید که غذای شما نه تنها بهتر بیرون می‌آید، بلکه مانع از سوختگی غذا و خرابکاری هم می‌شود.

۶- ظرفیت وزن مایکروویو خود را در نظر داشته باشید

نگهداری از ماکروویو

در بیشتر موارد در مورد وزن غذایی که در مایکروویو می‌گذارید جای نگرانی نیست. زیرا بسیاری از غذاها وزنشان خیلی کمتر از ظرفیت مایکروویو است. با این حال اگر ظرف‌های سنگین یا غذاهای منجمد بزرگ را در مایکروویو می‌گذارید، حتماً ظرفیت وزن واحد خود را بررسی کنید. معمولاً ظرفیت وزن مایکروویو روی درب آن چاپ می‌شود. در غیر اینصورت از کتابچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید. اگر وزن غذای شما بیش از ظرفیت مایکروویو باشد، به صفحه چرخان و موتور و اجزای مرکزی دستگاه فشار وارد می‌شود. همین امر حتی باعث می‌شود غذا به درستی پخته نشود،همینطور در درازمدت باعث خرابی دستگاه شما می‌شود.

۷- مراقب دیگر امواج باشید

نگهداری از ماکروویو

نوسان برق می‌تواند در اثر انواع حوادثی مانند صاعقه، افت ولتاژ برق و سوئیچینگ شبکه ایجاد شود. متأسفانه از بین تمام وسایل موجود در آشپزخانه، این ولتاژها به ویژه برای مایکروویو بسیار خطرناک است. اگر می‌خواهید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، می‌توانید مایکروویو خود را از برق جدا کنید یا حتما یک محافظ برق روی آن وصل کنید. محافظ ولتاژ مناسب‌ترین راه حل برای شماست. در این صورت اگر یادتان هم برود که هنگام نوسان دستگاه را از برق جدا کنید، دستگاه‌تان آسیبی نخواهد دید.

۸- تعمیر و نگهداری دستگاه را جدی بگیرید

نگهداری از ماکروویو

تعمیر و نگهداری اولیه باعث کاهش فرسودگی و فشار بر مایکروویو می‌شود. بسیاری از این مراقبت‌ها ساده است و خودتان در خانه به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید. تعویض قطعاتی مانند لامپ، قفل درب، میزهای گردان، موتور چرخان و فیلترهای زغالی ایمن و مقرون به صرفه است. تشخیص بیشتر این مشکلات نیز باید نسبتاً آسان باشد. به عنوان مثال فیلتر زغال یکی از قطعات ساده‌ای است که به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد. اگر فیلتر شما چرب به نظر می‌رسد یا اگر مایکروفر شما بوی عجیبی می‌دهد، این معمولا نشان دهنده این است که به فیلتر جدیدی نیاز دارید.

۹- بدانید که چه موقع باید برای کمک تماس بگیرید

نگهداری از ماکروویو

لازم به یادآوری است که مایکروویو از سیستم الکتریکی پیچیده‌ای استفاده می‌کند و مقدار زیادی انرژی ذخیره شده دارد. خازن موجود در مایکروویو حتی ممکن است شارژ زیادی را پس از جدا شدن مایکروویو از برق نگه‌دارد. این یعنی شما هرگز نباید سعی کنید قطعات برقی مایکروویو را به تنهایی تعمیر کنید؛ ممکن است صدمه دیگری وارد کنید یا به خود آسیب جدی بزنید. هر وقت با یک مشکل جدی مواجه شدید، کافی است با متخصص تماس بگیرید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*