پخت و پز این مواد غذایی در آشپزی با مایکروویو ممنوع!

microwave elemarket.ir

آشپزی با مایکروویو یکی از شگفت‌انگیزترین مزایای آشپزخانه مدرن است. مایکروویو ابزاری فوق‌العاده کارآمد و سریع برای گرم کردن و پخت انواع مواد غذایی است که باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی ما می‌شود و با حداقل محدودیت و حداکثر بازدهی، انواع و اقسام مواد غذایی را می‌پزد. فرقی ندارد بخواهید یک مرغ خوشمزه درست کنید یا بخواهید لیوان چای‌تان را گرم نمایید، مایکروویو همیشه در اختیار شماست و در حداقل زمان ممکن، بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد. اما باید بدانید که آشپزی با مایکروویو دارای محدودیت‌هایی نیز هست و اگر بی‌توجه به دستگاه انواع و اقسام غذاها را در آن بپزید، دچار مشکل می‌شود.

اگر راهنمای استفاده از مایکروویو را خوانده باشید، حتما می‌دانید که ظروف پلاستیکی یا فلزی باعث آسیب دیدن دستگاه و ایجاد آتش‌سوزی می‌شوند. اما احتمالا از محدودیت غذاهای قابل پخت در مایکروویو مطلع نیستید. باید توجه داشته باشید که پختن و گرم کردن برخی غذاها در مایکروویو باعث ایجاد سموم غذایی، خطر آتش‌سوزی و انفجار و یا خرابی دستگاه می‌شود و به‌عنوان مثال امکان پختن یا گرم کردن تخم مرغ با پوست، فلفل قرمز، روغن، آب، برنج و برخی سبزیجات در مایکروویو وجود ندارد.

محدودیت‌های آشپزی با مایکروویو

اگر به تازگی مایکروویوی خریداری نموده و قصد آشپزی با مایکروویو را دارید، باید همین حالا با محدودیت‌های آشپزی با مایکروویو آشنا شوید. برای حفظ خواص غذا، حفظ ایمنی هنگام استفاده و همچنین سلامت دستگاه، باید از پختن غذاهای زیر در مایکروویو بپرهیزید.

آشپزی با مایکروویو

برنج خام

یکی از اولین و رایج‌ترین موارد منع پخت و پز در مایکروویو، پختن برنج خام است. البته که می‌توان برنج خام را به همراه ۴، ۵ پیمانه آب و نمک و روغن در مایکروویو پخت، اما این کار از لحاظ پزشکی اصلا اصولی نیست. چراکه در برنج خام ممکن است عوامل بیماری‌زا قارچی و باکتریایی موجود باشند و طی آشپزی با مایکروویو از بین نروند. این عوامل در بدن انسان ایجاد مسمومیت می‌کنند و سلامتتان را به خطر می‌اندازند.

پخت تخم مرغ همراه با پوست

برای پخت تخم مرغ، به‌هیچ عنوان آن را با پوست وارد مایکروویو نکنید. گرمای بالای فضای مایکروویو باعث تجمع بخار درون پوست تخم مرغ می‌شود و اینکه راه فراری برای این بخار وجود ندارد، ممکن است باعث انفجار تخم مرغ، هدررفت هزینه و کثیفی مایکروویو شود.

گرم کردن شیر برای کودک

خصوصا در خانه‌هایی که از نوزاد نگهداری می‌کنند، این امر بسیار رایج است که مادران مقداری از شیر باقیمانده را فریز کرده و در فرصت‌های بعدی گرم می‌کنند تا کودک میل کند. اما باید بدانید که در آشپزی با مایکروویو فضا برای گرم و ذوب کردن یکنواخت شیر وجود ندارد. وقتی شیر یخ‌زده را در مایکروویو می‌گذارید، قسمت‌هایی از آن فوق‌العاده داغ می‌شود و آسیب دیدن دهان و مجرای گوارشی کودک را به همراه دارد و بخش دیگر یخی می‌ماند و می‌تواند باعث گلودرد نوزاد شود. بهترین راه برای گرم کردن شیر فریز شده، استفاده از اجاق گاز است.

تهیه یک لیوان آب جوش!

آب جوش و آشپزی با مایکروویو؛ حداقل یکبار هم شده که بخواهید چای یا قهوه‌ای سریع‌ بنوشید و آب جوش مد نظر خود را در مایکروویو تهیه نمایید! برای این کار توصیه می‌شود حتما از یک کتری برقی استفاده کنید و ریسک جوشیدن و پاشیدن آب موجود در لیوان را به جان نخرید. چراکه با قرار دادن لیوان آب در مایکروویو، ممکن است با شرایطی مواجه شوید که آب دمای فوق بالایی داشته باشد اما جوش بودن خود را نشان ندهد و با برداشتن لیوان، انداختن چای کیسه‌ای یا پودر نسکافه و… سریعا به سر و صورتتان بپاشد.

پختن بعضی سبزیجات

گرم کردن و پختن بعضی سبزیجات از جمله کلم در داخل مایکروویو می‌تواند باعث ایجاد جرقه الکتریکی و آسیب دیدن دستگاه شود.

گرم کردن سیب‌زمینی پخته

در بسیاری از مواقع ممکن است سیب‌زمینی‌های پخته شده از شب قبل را در یخچال نگه دارید و برای ناهار فردا، قصد گرم کردن آن را داشته باشید. اما توصیه می‌شود که برای داغ کردن آن‌ها به‌هیچ عنوان از مایکروویو استفاده نکنید. مایکروویو نمی‌تواند سم بوتولینوم موجود در سیب‌زمینی را بکشد و وجود این باکتری در سیب‌زمینی چند بار گرم شده، خطرناک است.

گوشت منجمد

اگر مایکروویوی دارید که امکانی جداگانه برای آب کردن یخ گوشت، مرغ، ماهی، نان و… دارد، هیچ مشکلی از این بابت نیست؛ وزن گوشت را مشخص کنید و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه، گوشت را در مایکروویو قرار دهید. اما اگر نه، گوشت‌های منجمد را درون مایکروویو نگذارید. چراکه در مایکروویو، گرمای لازم در بافت گوشت منجمد توزیع نمی‌شود و ممکن است رشد بیشتر باکتری‌های خطرناک را در پی داشته باشد. به جای این کار چند ساعت قبل از آشپزی، گوشت را در یخچال بگذارید تا به تدریج سرمای خود را از دست بدهد.

گرم کردن نان

کافی است یکبار و برای چند ثانیه نان‌های صبحانه‌تان را در مایکروویو قرار دهید تا پاره آجرهایی دندان شکن را تحویل بگیرید! از آنجایی‌که رطوبت موجود در بافت نان بسیار کم است، سریعا داغ و خشک می‌شود. بهترین راه برای گرم کردن نان، استفاده از فویل آلومینیومی روی اجاق گاز است.

میوه‌های منجمد

اگر می‌خواهید میوه‌های فریزشده‌تان با دمای محیط به تعادل برسند، از مدتی قبل آن‌ها را داخل یخچال بگذارید تا به تدریج سرما و یخ‌زدگی خود را از دست بدهند. گذاشتن آن‌ها در مایکروویو باعث کاهش خواص میوه‌ها شده و آن‌ها را به تفاله‌هایی سرطان‌زا مبدل می‌سازد!

خشک کردن انگور

آشپزی با مایکروویو و خشک کردن انگور؛ اگر قصد خشک کردن انگور را دارید، حتی فکر استفاده از مایکروویو را از سر خود بیرون کنید. داغ شدن انگور و خصوصا هسته آن در مایکروویو، تولید گاز پلاسمایی را موجب می‌شود که در ادامه، ترکیدن انگور و به گند کشیده شدن مایکروویوتان را در پی خواهد داشت.

گرم کردن هویج

به‌دلیل آب نسبتا کمی که در بافت هویج وجود دارد، گرم کردن آن در حالت خام و در فضای مایکروویو به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چون این بافت کم آب در برخورد با حرارت مایکروویو خشک شده و می‌سوزد و در وهله اول، خواص خود را از دست می‌دهد. البته اگر هویج را قبلا بخارپز کرده باشید، گرم کردن آن در مایکروویو مانعی ندارد.

انواع روغن

فرقی نمی‌کند که قصد گرم کردن روغن‌های پخت و پز را دارید یا روغن‌های ماساژ و زیبایی و…؛ گرم کردن انواع روغن‌های کانولا، زیتون، انگور، بادام زمینی، آووکادو و غیره فایده‌ای برایتان ندارد. از آنجایی‌که ترکیبات انواع روغن از جمله روغن زیتون، چربی است و نه آب، این مایع اصلا تحت تاثیر مایکروویو قرار نمی‌گیرد و گرم نمی‌شود.

آشپزی با مایکروویو

سخن پایانی

در این نوشته مهم‌ترین محدودیت‌های آشپزی با مایکروویو را شرح دادیم. اگر استفاده درستی از آن‌ها داشته باشید، تا سال‌های سال مهمان آشپزخانه‌تان خواهند بود و در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین مواد غذایی را تهیه می‌کنند. البته لازم به یادآوری است که دفترچه راهنمای هر محصول بهترین اطلاعات را در اختیار شما خواهد گذاشت. ما سعی کرده‌ایم مواردی را اینجا گردآوری کنیم که به طور کلی برای اکثر مایکروویوها صادق است اما ممکن است دستگاهی که شما خریداری کرده‌اید تفاوت‌هایی داشته باشد.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*