گرمازدگی(heat stroke) برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. از ورزشکاران گرفته تا کارگران و حتی کسانی که دوست دارند مدت زیادی را در طبیعت بگذرانند. گرما می تواند برای بدن بسیار مضر باشد، مهم نیست که در چه سطح آمادگی جسمانی قرار دارید.

شروع گرمازدگی در محیط‌های گرم و مرطوب شیوع بیشتری پیدا می‌کند. به این روش فکر کنید: بدن با تعریق خود را خنک می‌کند، که به طور معمول 70 تا 80 درصد از ساز و کار کاهس گرمای بدن را تشکیل می‌دهد. وقتی در بدن کمبود آب دارید، سرعت تعریق شما کم می شود و بدن شما در گرما گیر می‌افتد. چه اتفاقی می‌افتد وقتی که دمای داخلی بدن شما مدام افزایش می یابد اما نمی‌تواند گرما را آزاد کند؟ در بدترین حالت، گرمازدگی.

علائم گرمازدگی

علائم گرمازدگی

علائم گرمازدگی شامل پوست خشک و داغ، عدم تعریق، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه، سردرد، گرفتگی عضلات، گشادی مردمک چشم، ضعف و تعریق زیاد است.

از علائم روحی گرمازدگی می‌توان به زدن سخنان بی‌ربط، گیجی، پرخاشگری، آشفتگی و هیجان، توهم، بی‌حالی، رخوت و بی‌حسی اشاره کرد

راهکار مقابله با گرمازدگی

راهکار مقابله با گرمازدگی

 غذای مناسب می‌تواند نقش مهمی در دور نگه داشتن این غذا داشته باشد. اما به جای وسوسه شدن برای نوشیدن نوشیدنی خنک کننده برای غلبه بر گرمازدگی، تمرکز باید بر روی خوردن غذاهایی باشد که ذاتاً خنک کننده باشند. یعنی از داخل بدن را به سمت خنک شدن سوق دهند و همچنین بدن را برای جلوگیری از رشد ویروس های فصلی تقویت کنند. اگر می‌خواهید بیشتر با این غذاها آشنایی پیدا کنید، در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

خیار

خیار
Cucumber and slices isolated over white background

نود و پنج درصد این سبزی آب را تشکیل می‌دهد. یک فنجان برش خیار فقط 16 کالری دارد که همین امر باعث می‌شود این سبزیجات گزینه مناسبی برای مقابله با گرمازدگی و در عین حال کاهش وزن شما در تابستان امسال باشد. محتوای آب زیاد آن با ذخیره طبیعی فیبرهای غذایی خود ترکیب می‌شود تا یک ماده موفق و دفع کننده سموم ایجاد کند.

هندوانه

هندوانه

اگر تا کنون یک برش هندوانه خنک را در هوای گرم امتحان نکره‌اید هر چه زودتر این لذت بی‌نظیر را تجربه کنید. هیچ میوه‌ای بیشتر از هندوانه به بهبود سیستم تعریق بدن شما کمک نخواهد کرد. بنابراین تا زمانی که یک هندوانه سرد در اختیار دارید، گرمازدگی را تجربه نخواهید کرد.

تخم ریحان

تخم ریحان

تخم شربتی در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای در می‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. این دانه ها منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که بدن قادر به تولید آن ها نیست و باید آن ها را از مواد غذایی دریافت کند.

برای داشتن یک نوشیدنی عالی با تخم ریحان کلیک کنید.


این اسیدهای چرب ضروری برای سلامت دستگاه گردش خون، کاهش التهاب بدن و حفظ سلامت پوست و مو لازم هستند. میزان آنتی اکسیدان موجود در تخم شربتی هم بسیار بالا است. این دانه ها سرشار از پروتئین، سدیم، فسفر و منگنز و البته فیبر هستند. تخم شربتی منبع خوبی از روی، مس، کلسیم، آهن و ویتامین های A، B و C هم است.

آب نارگیل

آب نارگیل

این نوشیدنی طبیعی را دوست صمیمی خود در تابستان ها قرار دهید، زیرا علاوه بر آبرسانی، حاوی مواد معدنی ضروری است که به بدن کمک می‌کند تعادل خود را حفظ کند. با یک آبمیوه گیری مناسب، آب نارگیل را تهیه کنید و نوش جان کنید.

جو

جو

در ماه‌های گرم زیاد به سمت جو بروید زیرا نه تنها ادرار آوری عالی‌ست بلکه به دفع سموم از روده و همچنین خنک نگه داشتن بدن در تابستان کمک می‌کند. برای استفاده از جو، آن را به مدت بیست دقیه بجوشانید، بعد آب را صاف کرده، در محفظه خنک شونده قرار دهید و وقتی به اندازه دلخواه خنک شد، یک عدد لیمو در آن فشار داده و بنوشید.