چیدمان اصولی آشپزخانه باید چگونه باشد؟

چیدمان اصولی آشپزخانه

چیدمان اصولی آشپزخانه مهمترین عامل ایجاد فضای بهینه و کاربردی در آشپزخانه است. چه آشپزخانه شما کوچک و چه بزرگ باشد یک چیدمان هوشمندانه به شما برای استفاده بیشتر از فضا کمک می‌کند. امروزه چیدمان آشپزخانه، چیزی فراتر از قرار دادن کابینت و اجاق‌گاز است؛ ارگونومی نیز نقش اساسی دارد. اطمینان از فضای کافی برای رفت و آمد، قرارگیری وسایل و سهولت استفاده، همه می‌توانند در لذت شما از آشپزخانه تأثیرگذار باشند.

در حالی که طراحی کف خانه شما چیدمان آشپزخانه شما را تعیین می‌کند، همواره می‌توانید فضا را برای کارکرد بهتر بهینه‌سازی کنید. در اینجا چند نمونه چیدمان آشپزخانه که طرفدار بیشتری دارد، آورده شده است. پس در ادامه با ما همراه باشید تا چیدمان اصولی آشپزخانه را به شما بگوییم.

چه فاکتورهایی باید برای چیدمان آشپزخانه در نظر گرفت؟

  • اولین فاکتوری که باید مورد توجه قرار گیرد طراحی کف آشپزخانه است، زیرا آشپزخانه هر خانه‌ای به یک شکل طراحی می‌شود.
  • بعد از آن، قرار دادن وسایل ضروری مانند ماشین ظرفشویی، یخچال و سینک ظرفشویی از دغدغه‌های اصلی هر خانواده است. بین چیدمان وسایل برقی، مناطق خاصی باید مشخص شود تا فضای آماده سازی، پخت و پز و سرو غذا فراهم آید.
  • عوامل مهم دیگری شامل در دسترس بودن سطح کار، ذخیره‌سازی کارآمد و نورپردازی هم در دیزاین آشپزخانه بسیار تأثیرگذار است.

در ادامه آشپزخانه‌های مختلف مجزا شده و نحوه چیدمان آن‌ها آورده شده است.

آشپزخانه یک دیوار

چیدمان اصولی آشپزخانه

این چیدمان ساده که معمولاً در آشپزخانه‌های کوچک‌تر یافت می‌شود، کارآمد است. آشپزخانه One Wall متشکل از کابینت‌های نصب شده در یک دیوار است و می‌تواند دارای کابینت‌های بالا و پایین باشد. در آشپزخانه یک دیوار شما عرض زیادی برای کار دارید. بنابراین بالا بردن کابینت‌ها تا آنجا که ممکن است به ایجاد فضای ذخیره‌سازی اضافی کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که مثلث کار در آشپزخانه یک جداره امکان پذیر نیست. پس سعی کنید یخچال خود را در یک انتهای آن، اجاق گاز را در وسط و سینک ظرفشویی را در انتهای دیگر قرار دهید. اگر کابینت‌های شما تا سقف بالا نمی‌روند، از فضای بالای آن برای قرار دادن وسایل کم‌مصرف استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از این فضا به‌عنوان یک فضای نمایشگر برای نشان دادن جذابیت تم آشپزخانه خود استفاده کنید.

آشپزخانه گالی

چیدمان اصولی آشپزخانه

آشپزخانه گالایی با استفاده از دو ردیف کابینت رو به روی هم تشکیل شده و یک راه رو یا یک توری بین آنها ایجاد می‌کند. این نوع چیدمان با حذف لوازم اضافی از هر میلی‌متر فضا بهترین استفاده را خواهد برد. طراحی بهینه همچنین به معنای وجود تعداد کمتری از لوازم خاص است که این امر را به گزینه‌ای مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

آشپزخانه گالی با یک ردیف اضافی کابینت، انعطاف پذیری بیشتری برای فضا ارائه می‌دهد. این مدل آشپزخانه برای خانواده‌های پرجمعیت یا آشپزخانه‌های مشترک در محیط‌های عمومی استفاده می‌شود. همچنین این مدل به شما کمک می‌کند تا از ترافیک مثلث کار جلوگیری کرده و خطر آسیب‌های جدی را برطرف کنید.

آشپزخانه L شکل

چیدمان اصولی آشپزخانه

یک گزینه چیدمان عالی برای آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ، آشپزخانه L شکل دارای کابینت‌هایی در امتداد دو دیوار عمود است. برای عملی شدن این باید کابینت‌ها طراحی هوشمندانه‌ای داشته باشند. اما طرح اوپن آشپزخانه L شکل انعطاف‌پذیری زیادی را برای جای‌گیری وسایل خانه ایجاد می‌کند. اگرچه می‌توانید پایه L را تا جایی که فضای آشپزخانه اجازه می‌دهد ادامه دهید، اما بهتر است برای سهولت استفاده، آن را در کمتر از ۴/۵ متر نگه دارید.

با یک آشپزخانه L شکل، حتی ممکن است بتوانید یک گوشه را برای قرار دادن میز ناهارخوری استفاده کنید. در نتیجه لذت خانواده از آشپزخانه را بیشتر می‌کنید.

آشپزخانه U شکل

چیدمان اصولی آشپزخانه

یک ایده عالی برای آشپزخانه‌های بزرگتر، آشپزخانه U شکل شامل کابینت در امتداد سه دیوار مجاور است. این نوع چیدمان فضای ذخیره‌سازی زیادی را فراهم می‌کند. اما اگر در هر سه دیوار کابینت بالایی وجود داشته باشد ممکن است کمی فضا را شلوغ کند. برای جلوگیری از این کار، کابینت‌های بالایی را فقط در امتداد یک یا دو دیوار نصب کنید.

اطراف پنجره را در آشپزخانه U شکل باز و بدون تزیین نگه دارید. این نوع چیدمان آشپزخانه فرصت مناسبی را برای ایجاد یک مثلث کاری بدون اخلال در رفت و آمد فراهم می‌کند. بنابراین با داشتن مناطق کار در انتهای آشپزخانه، از فضا بهترین استفاده را داشته باشید.

آشپزخانه جزیره‌ای

چیدمان اصولی آشپزخانه

در واقع جزیره آشپزخانه مستقل از دیگر پیشخوان‌ها و کابینت‌ها است که در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد. علاوه بر این جزیره آشپزخانه مکانی چند کاره است که به کارایی آشپزخانه می‌افزاید و باعث می‌شود تا ظاهر آشپزخانه زیباتر به نظر برسد. در فضای اغلب آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ طرح جزیره آشپزخانه به چشم می‌خورد. در آشپزخانه جزیره هنگام تهیه غذا می‌توانید با خانواده و دوستان خود نیز در سایر نقاط خانه ارتباط برقرار کنید.

جزیره آشپزخانه T شکل

چیدمان اصولی آشپزخانه

در این مدل جزیره می‌توان میز غذاخوری را به وسط جزیره آشپزخانه بچسبانید و فضای آشپزخانه را یکپارچه کنید. این مدل جزیره آشپزخانه T شکل می‌باشد. به این صورت که قسمتی از جزیره را به‌عنوان میز غذاخوری و بخش بیشتری از آن را به‌عنوان میزکار در نظر گرفت. که با توجه به سلیقه و انتخاب مشتری و فضای موجود در آشپزخانه شما، جزیره می‌تواند به صورت یکدست و یکپارچه طراحی و اجرا شود.

آشپزخانه شبه جزیره

چیدمان اصولی آشپزخانه

مانند آشپزخانه جزیره، شبه جزیره فرصت خوبی برای تعامل در هنگام تهیه غذا فراهم می‌کند. این یک ایده عالی برای آشپزخانه کوچک محصور است. جایی که می‌توان یک دیوار را جدا کرد تا فضای اتاق مجاور را باز کند بدون اینکه از فضای ذخیره‌سازی صرف نظر کند.

آشپزخانه شبه جزیره دارای یک پیشخوان است که از دیوار یا کابینت خارج می‌شود. این یک راه حل عالی است که مزایای یک آشپزخانه جزیره‌ای را فراهم می‌کند، جایی که فضا اجازه نصب یک جزیره مستقل را نمی‌دهد. در حالی که آشپز مشغول تهیه غذا است می‌توان از این شبه جزیره برای تهیه غذا، خوردن غذا یا سایر کارها استفاده کرد.

نور و روشنایی آشپزخانه

از آنجایی که بیشتر وقت ما در آشپزخانه صرف می‌شود مهم است که محیط نور و روشنایی کافی داشته باشد. روشنایی آشپزخانه هم فضای آشپزی را جذاب‌تر می‌کند و هم در روحیه افراد تاثیر بهتری می‌گذارد. البته نور طبیعی به مراتب زیباتر از نور مصنوعی است. بنابراین طراحی آشپزخانه حتما باید به‌گونه‌ای باشد که از نور مستقیم برخوردار باشد اینگونه لذت آشپزی دو برابر می‌شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*