چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه باید چگونه باشد؟

چیدمان وسایل برقی

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه باید چگونه باشد؟ چیدن وسایل برقی در آشپزخانه اصول خود را دارد و نمی‌شود هرچیزی را هرجایی گذاشت. موقعیت دقیق وسایل برقی با توجه به سهولت استفاده و اندازه آن مشخص می‌شود. تمام این اصول براساس این چیده شده که شما دسترسی راحت‌تری به وسایل مورد نیازتان داشته باشید. این کار تجربه آشپزی را برای شما لذت‌ بخش‌تر و سریع‌تر می‌کند. همینطور با رعایت این قوانین آشپزخانه‌ای زیباتر و منظم‌تر خواهید داشت. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه باید چگونه باشد؟

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه

برخلاف سایر اتاق‌های خانه، فضای آشپزخانه از نظر محتوای آن انعطاف‌پذیری محدودی دارد. همیشه در آشپزخانه سه وسیله بزرگ یعنی یخچال، اجاق گاز و ماشین لباسشویی وجود داشته است. با گذشت زمان کم کم لوازم برقی کوچک‌تری مانند آون توستر، میکسر، بلندر، غذاساز، خمیر ساز، قهوه‌ساز و… به آشپزخانه‌ها اضافه شد. اگرچه این وسایل پراستفاده و ضروری هستند اما فضای زیادی را اشغال می‌کنند. همیشه این سوال مطرح است که این لوازم را کجا قرار دهیم؟ یا اینکه چگونه آن‌ها را بدون بهم زدن چیدمان آشپزخانه در دسترس خود داشته باشیم.

با رعایت نکات زیر شما آشپزخانه‌ای زیبا خواهید داشت که تمام وسایل آن در دسترس است.

برای لوازم اصلی از ترکیب مثلث استفاده کنید

ترکیب مثلث در چیدمان وسایل برقی

مثلث طلایی آشپزخانه، یک مثلث فرضی است که جای‌گیری استاندارد و اصولی اجزای اصلی یک آشپزخانه یعنی اجاق گاز، یخچال و سینک ظرف‌شویی را مشخص می‌کند. چینشی که باعث کاهش هدررفت انرژی و آسان‌تر شدن تردد می‌شود. در بیشتر موارد سینک ظرفشویی و یخچال در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند به‌طوری که وسط آن فضای باز باشد. با این حال تا زمانی که هر سه وسیله آشپزخانه در مجاورت یکدیگر قرار داشته باشند، می‌توانید مثلث را متناسب با ابعاد و ویژگی‌های آشپزخانه خود تنظیم کنید.

وسایل برقی کوچک را در کابینت جا دهید

وسایل کوچک در چیدمان آشپزخانه

مایکروویو، میکسر، قهوه‌ساز و ازا ین دست وسایل برای بسیاری از افراد به یک وسیله ضروری در آشپزخانه تبدیل شده است. اما آن‌ها به هر حال ابعادی دارند و فضای قابل توجهی را اشغال می‌کنند. سعی کنید این دستگاه را در یک کابینت مخفی و دور از فضای اصلی کار قرار دهید.

قفسه لوازم خانگی را بسازید

قفسه لوازم خانگی در چیدمان آشپزخانه

گذاشتن وسایلی مانند قهوه‌ساز و توستر روی کابینت، باعث می‌شود دسترسی آسانی به آن‌ها داشته باشید. با این حال گذاشتن آن‌ها در فضای باز، ظاهری آشفته به آشپزخانه شما می‌بخشد. اگر یک کابینت بزرگ یا انباری در آشپزخانه ندارید از یک قفسه مرتفع استفاده کنید. حتی می‌توانید درهایی به این قفسه اضافه کنید که کاملا از جایشان خارج شوند و این وسایل را در درون یک قفسه کشویی قرار دهید تا به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

قفسه لوازم خود را در گوشه‌ای از آشپزخانه نزدیک محل تهیه غذا قرار دهید زیرا ممکن است از بسیاری از وسایل کوچک خود مانند دستگاه غذاساز و مخلوط کن برای تهیه غذا استفاده کنید.( غذاساز خیلی پراستفاده است زیرا غذاهای زیادی می‌توان در آن پخت. دستور ۵ غذایی که می‌توانید در غذاساز درست کنید را بلدید؟ ) فقط مطمئن شوید که در آن نزدیکی‌ها پریز برقی وجود داشته باشد تا بتوانید لوازم برقی خود را به‌راحتی روشن کنید.

پریز برق را در نظر بگیرید

پریز برق چیدمان آشپزخانه

در آشپزخانه شما اغلب دو نوع پریز وجود دارد، پریزهایی در بالای سطح کار و سوکت‌هایی در زیر سر کار قرار دارند. سوکت‌های بالای میز کار شما معمولاً برای وسایل روزمره مانند کتری، توستر و مایکروویو استفاده می‌شوند. این پریزها بسته به چیدمان آشپزخانه شما در مکان‌های مناسب نصب و قرار می‌گیرند.

نوع دوم پریزهای برق در آشپزخانه زیر پریزهای واحد قرار دارد. این‌ها برای دستگاه ثابت یا آزاد ایستاده شما مورد استفاده قرار می‌گیرند، پریزهای لوازم برق در قسمت کمد کنار دستگاه قرار دارند. وسایلی که معمولاً به این پریزها متصل می‌شوند، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، خشک کن، ظرفشویی، مایکروویو و اجاق‌های یکپارچه هستند. پریزهای ورودی این موارد باید در یک کمد به‌راحتی قابل دسترسی باشد تا بتوانید با خاموش کردن سوئیچ یا جدا کردن دستگاه از پریز، دستگاه را به‌راحتی خاموش کنید.

قفسه ریلی در دار بسازید

قفسه ریلی در دار در چیدمان آشپزخانه

می توانید یک قفسه ریلی درب دار طراحی کنید. در این قفسه ها بیشتر میکسر و لوازمی نظیر آن را قرار می دهند. قرار دادن میکسر روی قفسه ریلی باعث می شود تا هر وقت آن را نیاز داشتید به راحتی قفسه را باز کنید و میکسر را بردارید. این یک روش معمول برای قرار دادن لوازم کوچک آشپزخانه است.

بهترین محل قرارگیری ماشین لباسشویی در چیدمان آشپزخانه کجاست؟

قرارگیری ماشین لباسشویی در چیدمان آشپزخانه

اگر در این فکر هستید که ماشین لباسشویی‌تان را در حیاط خلوت بگذارید یا یک گوشه از انبار را برایش کنار گذاشته‌اید، باید بگوییم که از این کار صرف نظر کنید. چون رطوبت و گرد و خاک عمر مفید لباسشویی را به‌شدت کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که بهترین مکان برای نگهداری لباسشویی، آشپزخانه است و بهترین محل قرارگیری ماشین لباسشوی در آشپزخانه، در نزدیکی سینک است. در صورتی که خروجی‌ برای لوله لباسشویی در آشپزخانه‌تان وجود ندارد، می‌توانید با صرف هزینه‌ نه چندان زیادی لوله فاضلاب مناسبی بخرید تا برای پیدا کردن مناسب‌ترین محل قرارگیری ماشین لباسشویی در آشپزخانه با مشکلی مواجه نشوید.

گاهی هم برای قرار دادن ماشین لباسشویی در یک جای مناسب لازم است چند کابینت را بردارید یا جابه‌جا کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*