ترفندهای آشپزی با مولتی کوکر

آشپزی با مولتی کوکر

آشپزی با مولتی کوکر بسیار آسان و لذت بخش است. مولتی کوکر یکی از کاربردی‌ترین، پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستاوردهای صنعت آشپزی به شمار می‌رود و با ویژگی‌های بی‌نظیری که دارد بسیار با شکل زندگی‌های امروزی هماهنگ است. با توجه به مشغله بی‌شمار انسان‌ها و پیچیده شدن شکل زندگی‌ها، امروزه زمان بیشتر از همیشه حائز اهمیت است و همه‌ سازندگان لوازم‌خانگی فاکتور زمان را در اولویت کار قرار داده و سعی دارند که به انسان امروز کمک کنند تا از کمترین زمان بیشترین بهره را برده و آسوده‌تر زندگی کنند.

مولتی کوکر وسیله برقی است که در ظاهر شبیه پلوپزهای برقی بوده ولی در اصل این دستگاه علاوه بر قابلیت پلوپز شامل عملکرد‌های بخارپز، سرخ‌کن، آرام‌پز و زودپز نیز است. با توجه به داشتن قابلیت‌های چندگانه این دستگاه قادر است بیش از ۵۰ نوع غذا برای شما آماده کند. منوی گسترده این دستگاه شامل پخت انواع برنج (سفید/قهوه‌ای)، خورش، سوپ، آش، کیک، نان، خمیر پیتزا، انواع غذاهای سرخ‌کردنی، ماست، پنیر، فرنی، انواع دسر و… است.

ترفندهای آشپزی با مولتی کوکر

شما می‌توانید به‌جای این‌که برای پخت غذا‌های موردنظرتان از چندین قابلمه و ماهیتابه استفاده کنید با قرار دادن این دستگاه کم‌حجم و زیبا، روی کابینت آشپزخانه‌تان آن‌ها را فقط و فقط درنهایت خونسردی، نظم و پاکیزگی با مولتی کوکر در کمترین زمان ممکن بپزید. مولتی کوکر‌ها با داشتن صفحه نمایشگر لمسی این فرصت را به شما می‌دهند که اگر دستور غذایی‌ خارج از منو دستگاه دارید، بتوانید آن را نیز در حافظه دستگاه ذخیره کرده و هر وقت که خواستید استفاده کنید.

همچنین می‌توانید زمان و دمای پخت غذایتان را با توجه به نیاز خود از روی صفحه نمایشگر تنظیم کنید. علاوه بر این شما می‌توانید غذای پخته‌شده‌تان را تا زمان سرو غذا، توسط دستگاه مولتی کوکر با حفظ کیفیت گرم نگه‌دارید.

درواقع مولتی کوکر‌ها برای این ساخته‌شده‌اند که در موقع آشپزی، ظرف زیادی کثیف نشود، زمان زیادی برای آشپزی به هدر نرود، انرژی کمتری مصرف‌شده و غذاهای متنوع و لذیذ با حفظ کیفیت مواد غذایی در هر زمان و دمایی که شما تعیین کرده‌اید آماده شود و هیچ‌وقت نگران این مسئله نباشید که قرار است در پایان یک روز کاری پرمشغله غذای حاضری بخورید و یا اینکه از بیرون از منزل غذا را سفارش دهید که هم هزینه‌بر است و هم خیلی به سلامتش اطمینان ندارید.

آشپزی با مولتی کوکر بسیار لذت‌بخش است

شاید این‌گونه به نظر بیاید که مولتی کوکر دستگاهی پیچیده بوده و کار کردن با آن دشوار و گیج‌کننده است اما با چند دستورالعمل ساده متوجه می‌شوید که چه اندازه آسان و بی‌دردسر و درزمانی اندک می‌توانید به کمک این دستگاه غذا بپزید. کافی است با راهنمای استفاده از مولتی کوکر همراه شوید تا بدانید که چگونه می‌توان با فشار دادن چند دکمه، خیلی راحت و آسان خوراک موردنظرتان را طبخ کنید.

آشپزی با مولتی کوکر

پس از نصب دستگاه مولتی کوکر آن را بر روی سطحی بلند، ایمن، ثابت و خشک به دور از رطوبت و منبع حرارتی و در فضایی که با دما و بخار صدمه نبیند قرار داده و به برق وصل کنید. ازآنجایی‌که دستگاه مولتی کوکر دارای عملکردهای چندگانه پخت است، ما برای سهولت کار شما در اینجا تمامی این عملکرد‌ها را به‌طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

عنوان این عملکردها عبارت‌اند از:

  • عملکرد pressure cook (زودپز)
  • عملکرد slow cook (آرام‌پز)
  • عملکرد reduce (پخت داغ)
  • عملکرد sear (تفت دادن)
  • عملکرد saute (سرخ کردن)
  • عملکرد steam (بخارپز کردن)
  • عملکرد simmer (جوشاندن)

عملکرد زودپز Pressure Cook

این برنامه برای پخت غذا در دمای بالا و زمان کم طراحی‌شده است و به شما این امکان را می‌دهد که با سرعتی ۷۰ درصد بیشتر از سرعت عادی غذا را آماده کنید. در حالت زودپز فشار داخل مخزن بالا رفته، دما افزایش پیدا می‌کند و به این شکل به‌طور قابل‌توجهی به عملیات پخت غذا سرعت می‌بخشد.

عملکرد آرام‌پز Slow Cook

این برنامه برای پخت غذا در زمان زیاد و دمای کم طراحی‌شده در این عملکرد ازآنجایی‌که غذا با دمای بسیار کم و آرام‌آرام می‌پزد، کاملاً مغزپخت، جاافتاده و خوش‌طعم خواهد شد. این ویژگی آشپزی با مولتی کوکر را بسیار بهینه می‌کند.

عملکرد Reduce

از این عملکرد دستگاه مولتی کوکر برای درست کردن انواع سس‌ها، سیروپ‌ها، شهد و شربت، مربا و به‌طورکلی خوراک‌هایی که نیاز به قوام آمدن و به غلظت رسیدن دارند استفاده می‌شود.

عملکرد تفت دادن Sear

این عملکرد دستگاه مولتی کوکر در آماده‌سازی مواد غذایی مانند انواع گوشت قبل از شروع مرحله زودپز و آرام‌پز دستگاه به شما کمک می‌کند. این کارکرد شما را در تفت دادن انواع مواد غذایی همراهی می‌کند.

در این برنامه می‌توانید مواد غذایی‌تان را بسته به نیاز خود هراندازه که لارم است تفت دهید، از مواد سبک و کم‌حجم مانند ‌پیاز و سیر گرفته (که به تفت کمتری نیاز دارند) تا موادی با بافت سنگین‌تر مانند انواع گوشت که با حرارت بالا و سرعت زیاد با حفظ طعم و آب موجود در بافت گوشت (تا جایی که سطوح خارجی آن بپزد) تفت‌داده می‌شوند و به‌راحتی آماده خواهند شد تا از آن‌ها برای پخت انواع خورش، سوپ و… استفاده کنید.

عملکرد سرخ کردن Saute

در این عملکرد، دستگاه مولتی کوکر قادر است برای شما انواع غذاهای سرخ‌کردنی مانند، نیمرو، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سوسیس تخم‌مرغ و … را مهیا کند. از این قابلیت دستگاه می‌توانید برای سرخ کردن انواع گوشت‌ها و سبزی‌ها تازه با حفظ سلامت و تازگی آن‌ها بهره ببرید. همچنین سبد سرخ‌کن نیز برای سرخ کردن مواد غذایی در این برنامه مولتی کوکر قابل‌استفاده است.

عملکرد بخارپز Steam/Boil

این عملکرد دستگاه مناسب پخت بدون روغن و بخارآب است. شما می‌توانید انواع سبزی‌ها، فیله مرغ، ماهی، میگو و در این برنامه به روشی سالم طبخ نمایید. طرفداران سبک زندگی سالم و افرادی که به دلایل مختلف باید رژیم غذایی داشته باشند، بسیار به این عملکرد دستگاه علاقه‌مند می‌شوند. نتیجه آشپزی با مولتی کوکر بسیار سالم و مفید است.

عملکرد جوش Simmer

این عملکرد در برخی از مولتی کوکر‌ها وجود دارد. این قابلیت از دستگاه، برای تهیه انواع خوراک‌های آبدار مانند سوپ‌ها، خورشت‌ها و آش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که با دمای یکنواخت و با حفظ مواد مغذی غذای موردنظر شما را می‌پزد.

آشپزی با مولتی کوکر

شما می‌توانید انواع مولتی کوکر و غذاسازها را از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمائید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*