چطور سوزن چرخ خیاطی مناسب را انتخاب کنیم؟

سوزن چرخ خیاطی مناسب

با اینکه سوزن یکی از ارزان‌ترین قطعات و بخش‌های مربوط به چرخ خیاطی است؛ اما تأثیر بسزایی در فرایند دوخت لباس و کارایی این دستگاه دارد. درصورتی‌که سوزن چرخ خیاطی مناسب را انتخاب نکنید، ممکن است فرایند دوخت با مشکلاتی مانند گیرکردن سوزن، دوخت نامنظم، دوخت تکه‌تکه و… مواجه شوید. برای انتخاب سوزن چرخ خیاطی مناسب باید جنس و ضخامت پارچه، شماره سوزن و… را مدنظر قرار دهید. در ادامه این مطلب از بلاگ فروشگاه اینترنتی المارکت قصد داریم نحوه انتخاب سوزن چرخ خیاطی مناسب را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه انتخاب سایز سوزن مناسب چرخ خیاطی

بدیهی است که سایز سوزن باید متناسب با ضخامت پارچه مدنظر انتخاب شود. بدیهی است که هر چه ضخامت پارچه بیشتر باشد، باید برای دوختن آن باید از سوزنی ضخیم‌تر استفاده کنید و هر چه پارچه نازک‌تر باشد، می‌توانید از سوزن با قطر کمتر بهره بگیرید. سوزن‌های چرخ خیاطی در دو استاندارد آمریکایی و اروپایی سایزبندی شده‌اند. در سایزبندی آمریکایی نازک‌ترین سوزن شماره ۸ و ضخیم‌ترین سوزن شماره ۱۹ است. در سایزبندی اروپایی نازک‌ترین سوزن با شماره ۶۰ شناخته می‌شود و شماره‌بندی سوزن‌ها با فاصله‌هایی ۵تایی مشخص می‌شوند. ضخیم‌ترین سوزن در سایزبندی اروپایی دارای شماره ۱۲۰ است. این دو سایزبندی سوزن معادل یکدیگر هستند و می‌توان سوزن شماره ۱۹ در سایزبندی آمریکایی را با سوزن شماره ۱۲۰ در سایزبندی اروپایی یکسان دانست. استفاده از سایزبندی آمریکایی سوزن‌ها در ایران رایج‌تر است و خیاطان ایرانی از این شیوه سایزبندی سوزن استفاده می‌کنند. پرکاربردترین سایز سوزن چرخ خیاطی شماره ۱۴ است که با استفاده از آن پارچه‌های معمولی موجود در بازار را می‌دوزند. در کنار این سایز سوزن، از شماره ۱۲ برای نازک‌دوزی‌ها استفاده می‌شود. سوزن چرخ خیاطی مناسب برای دوخت پارچه‌های ضخیم‌تر مانند جین، فاستونی و پرده، شماره ۱۶ است که این سوزن را با نام سوزن جین‌دوزی نیز می‌شناسند. برای دوخت پارچه‌های ضخیم‌تر از سوزن‌های با قطر بیشتر مانند ۱۸، ۱۹ و… استفاده می‌شود.

انواع سوزن چرخ خیاطی

پس از بررسی و تعیین سایز سوزن، شما برای انتخاب سوزن چرخ خیاطی مناسب باید نوع و کاربرد چرخ خیاطی خود را بشناسید و سوزن مناسب را انتخاب کنید. در این بخش به معرفی انواع سوزن‌های چرخ خیاطی می‌پردازیم و کاربردهای هر یک را بررسی می‌کنیم.

انتخاب سوزن چرخ خیاطی مناسب

سوزن چرخ معمولی یا سوزن HA

سوزن چرخ معمولی که آن را تحت عنوان سوزن HA نیز می‌شناسند، در سایزهای ۹، ۱۱، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در بازار موجود است. این سوزن برای چرخ‌‌های خانگی و نیمه صنعتی مناسب است و حتی می‌توان از این سوزن برای چرخ‌های قدیمی نیز استفاده کرد.

سوزن چرخ صنعتی یا سوزن DB

این سوزن که کاربرد آن برای چرخ‌های صنعتی است، معمولاً در تولیدی‌ها برای راسته‌دوزی و ضخیم‌دوزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. خیاطان این نوع سوزن را با نام سوزن راسته‌دوز نیز می‌شناسند. از سوزن DB با شماره ۱۱ برای دوخت پارچه‌های ظریف مانند حریر استفاده می‌شود. سوزن DB شماره ۱۴ برای پارچه‌های معمولی مانند تریکو و… به کار می‌رود. از سایز ۱۶ این سوزن برای دوخت پارچه‌های ضخیم‌تر مانند کتان استفاده می‌کنند و معمولا در دوخت مانتو، شلوارهای کتان و… از این سوزن استفاده می‌شود. شماره ۱۸ سوزن DB مختص دوخت پارچه‌های ضخیم مانند جین، چرم و… است.

سوزن چرخ زیگزاگ صنعتی یا سوزن DC

ارتفاع این سوزن‌ها نسبت به سوزن‌های DB کمتر است  و نام‌های دیگری مانند سوزن زیگزال، اورلوک، سرنخ و… نیز به سوزن DC اطلاق می‌شود. قطر بخش بالایی این سوزن نسبت به بخش بالایی سوزن DB ضخیم‌تر است. معمولاً از این سوزن برای دوخت با سرعت بالاتر استفاده می‌شود. این سوزن در سایزهای ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ تولید می‌شوند و شما می‌توانید این دسته از سوزن‌ها در برگ‌های ۱۰ عددی خریداری کنید.

سوزن چرخ صنعتی میان‌دوز یا سوزن DV

از سوزن DV برای دوخت‌ودوز با چرخ‌های میان‌دوز استفاده می‌کنند و اغلب کاربرد این سوزن‌ها برای دوخت جادکمه و بخش‌های حساس لباس است. این سوزن که اغلب برای دوخت حرفه‌ای و تمیزدوزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، در سایزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۴ تولید می‌شود.

سوزن چرخ پس‌دوز

اگر به دنبال سوزن چرخ خیاطی مناسب جهت دوخت لباس‌های ضخیم‌تر مانند پیراهن کتان، شلوار کتان، لباس‌های جین و… می‌گردید، سوزن چرخ پس‌دوز انتخاب مناسبی برای شماست. معمولاً سایز سوزن چرخ پس‌دوز نسبت به سوزن‌‌های تمیزدوزی بیشتر است و اغلب سوزن‌های چرخ پس‌دوز در سایز 16 کاربرد دارند.

سوزن ژرسه یا سوزن DP

سوزن DP کاربرد خاصی دارد و برای دوخت پارچه‌های لخت و خاص مانند ریون و استرچ به کار می‌رود. این سوزن را با نام سوزن خیاطی کشباف نیز می‌شناسند. اگر به دنبال سوزن چرخ خیاطی مناسب برای دوخت پارچه‌های تریکو و ریون هستید، استفاده از سوزن ژرسه دی پی گزینه‌ای مطلوب برای شماست. سوزن ژرسه DP در سایزهای ۱۴ و ۱۶ در بازار موجود است. پیشنهاد متخصصان و خیا‌ط‌های حرفه‌ای این است که برای دوخت با این سوزن از نخ‌های درجه یک و نازک مانند نخ ابریشم بهره بگیرید تا هیچ‌گونه سوراخی بر روی پارچه مدنظر ایجاد نشود.

سوزن دوقلو ژرسه

کاربرد سوزن دوقلو ژرسه لبه‌دوزی و دوخت درزهای مرتجع است. سوزن چرخ خیاطی مناسب برای دوخت لبه‌‌های پایین لباس، سوزن دوقلو ژرسه است و با استفاده از آن می‌توان به لبه‌های لباس شکل داد. دوخت با سوزن دوقلو ژرسه به دوخت لباس خاصیت ارتجاعی می‌دهد و این ویژگی سبب می‌شود دوخت لباس به‌سادگی دچار شکافتگی نشود.

انتخاب سوزن چرخ خیاطی مناسب

حال که با انواع سوزن‌های چرخ خیاطی آشنا شدید و دریافتید که با هر نوع سوزن می‌توان دوخت چه نوع پارچه‌ای را انجام داد، انتخاب سوزن چرخ خیاطی مناسب برای شما ساده‌تر شده است. با تعیین پارچه و ضخامت آن می‌توانید نوع و سایز سوزن مدنظر را انتخاب کنید و فرایند دوخت را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

 فروشگاه اینترنتی المارکت با عرضه چرخ خیاطی‌های باکیفیت این امکان را برای شما فراهم کرده است که دوخت لباس‌های مدنظر خود به شکل خانگی یا صنعتی را به بهترین شکل انجام دهید. پیشنهاد می‌شود حتماً سری به بخش فروشگاهی المارکت و بخش مربوط به چرخ خیاطی بزنید و مدل‌های جدید و نوین چرخ خیاطی را بررسی کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*