در هنگام کار با چرخ خیاطی این ۱۶ نکته ایمنی را رعایت کنید

کار با چرخ خیاطی

کار با چرخ خیاطی اگرچه ساده و روان به نظر می‌رسد، اما با چالش‌های گوناگونی همراه است که تا وقتی چرخ زیر دستتان نباشد، متوجه آن نمی‌شوید. در هر حال چرخ خیاطی یک دستگاه برقی است و ساده‌ترین خطر آن، خطر برق‌گرفتگی می‌باشد. همچنین اگر جوانب احتیاط را رعایت نکنید، این احتمال نیز وجود دارد که دستتان زیر سوزن برود و زخمی شود! البته که باید به خاطر داشته باشید که صنعت مد و پوشاک وابسته به وجود چرخ خیاطی است و کنار گذاشتن چنین ابزاری از زندگی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

پس از آنکه نسبت به خرید چرخ خیاطی مناسب خود اقدام کردید، ایمنی کار با آن را در اولویت قرار دهید. راه در امان ماندن از خطرات گوناگون چرخ خیاطی، رعایت همین چند نکته‌ ساده‌ای است در ادامه محتوا شرح داده شده است.

نکات ایمنی کار با چرخ خیاطی

  1. پیش از روشن کردن چرخ خیاطی، از سالم بودن سیم آن اطمینان حاصل کنید. پیش از کار کردن با چرخ بررسی کنید که سیم آسیبی ندیده یا حتی پیچ و تاب نخورده باشد. همچنین برای حفاظت از سیم، بعد از اتمام کار آن را به نحو صحیح جمع کنید و به‌هیچ عنوان وسیله‌ای را روی آن قرار ندهید.
  2. موهایتان را جمع و جور نموده و سپس کار با چرخ خیاطی را آغاز کنید. جمع‌کردن موها پیش از کار با چرخ خیاطی نه تنها تمرکزتان را افزایش می‌دهد، بلکه یک نکته مهم در ایمنی کار با چرخ نیز هست. چرا؟ چون چرخ خیاطی دارای قطعات متنوعی است که در هنگام روشن بودن دستگاه، با سرعت فوق‌العاده بالا می‌چرخند و ممکن است که مو را به داخل بکشند. همچنین توصیه می‌شود که در هنگام کار با انواع چرخ خیاطی، لباس‌های گشاد با آستین‌های پهن، کمتر پوشیده شوند. چرا که دست‌وپا گیر هستند و خطرات هنگام کار را افزایش می‌دهند.
  3. در هنگام کار با چرخ خیاطی از انگشت‌هایتان محافظت کنید. بیشترین آمار حوادث برای کار با چرخ خیاطی، مربوط به آسیب‌دیدگی انگشت است. سعی کنید حدالامکان انگشت خود را دور از سوزن نگه‌دارید و اگر نمی‌توانید، از محافظ انگشت استفاده کنید.
  4. از چرخ خیاطی‌تان بیش از حد کار نکشید. اگر می‌دانید که چرخ خیاطی‌تان پارچه‌های ضخیم یا خاص را نمی‌دوزد، اصراری به این کار نداشته باشید. و همچنین اگر احساس کردید چرخ‌تان بیش از حد داغ شده، برای عیب‌یابی و تعمیر آن اقدام کنید.
  5. بعد از اتمام کار با چرخ خیاطی، سیم را از برق جدا کنید. البته برای جدا کردن آن، سیم را در دست خود نگیرید؛ بلکه با به دست گرفتن قسمت عایق دو شاخه این کار را انجام دهید.
کار با چرخ خیاطی
  1. ماهی یک بار سلامت سیم‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر سیمی ساییده شده یا در قسمتی از بین رفته است، به‌هیچ عنوان شخصا به آن دست نزنید و برای رفع آن، از یک متخصص کمک بگیرید.
  2.  پیشگیری بهتر از درمان است. هر سال یا هر دو سال یک بار برای سرویس چرخ خیاطی خود اقدام کنید. این کار موجب افزایش بازده چرخ‌تان شده و ریسک خرابی دستگاه را کاهش می‌دهد.
  3. در صورت بروز مشکل، خودتان چرخ را باز نکنید! این کار را به یک فرد متخصص و باتجربه بسپارید.
  4. برای تمیز کردن چرخ خیاطی، از مواد شیمیایی استفاده نکنید و چیزی را بر سطح بدنه، سیم و پدال نپاشید! برای شستشوی چرخ خیاطی مجاز به خیس کردن بدنه آن نیستید. تنها می‌توانید از دستمال نرم و مرطوبی استفاده نمایید تا لکه‌های موجود بر سطح چرخ را از بین ببرید و سپس با یک دستمال خشک و بدون پرز، سطح آن را خشک کنید.
  5. با خستگی و حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی خیاطی نکنید! خصوصا اگر خیاطی تازه‌کار هستید، در مواقع خستگی و حواس‌پرتی خیاطی نکنید. چرا که در این صورت ریسک آسیب دیدن انگشتتان را به طرز وحشتناکی افزایش می‌دهید.
  6. به فرم بدنتان هنگام کار با چرخ خیاطی توجه کنید. خصوصا اگر ساعت زیادی را پشت چرخ خیاطی خود سپری می‌کنید، میز کارتان را دقیق انتخاب کنید. میزی را خریداری نمایید که ارتفاع مناسبی داشته و در هنگام کار با چرخ خیاطی، دست‌هایتان را در فرم ۹۰ درجه قرار دهد.
  7. نور محیط را تنظیم کنید. برای کار با چرخ خیاطی باید به جهت و میزان نور محیط توجه کنید. از این رو از زاویه روبه‌رو و به مقدار لازم، فضا را روشن کنید تا در حین کار، دقت بالایی داشته باشید و لازم نباشد برای دید بهتر، خود را به دستگاه نزدیکتر کنید.
  8. حواستان به سنجاق‌های متصل به پارچه باشد! پیش از کار با چرخ خیاطی و حرکت سوزن روی سنجاق‌ها، آن‌ها را از پارچه خود جدا کنید. چراکه اگر سوزن چرخ روی سنجاقی حرکت کند، می‌شکند و برایتان دردسرساز می‌شود.
  9. هرازگاهی استراحت کنید. استراحت‌های کوتاه میان کار، دقت و بازدهی کارتان را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد. پس به جای کار ممتد و طولانی، با استراحت‌های کوتاه گاه و بی‌گاه، کاری با کیفیت و اصولی داشته باشید.
  10. پس از هر ۵ ساعت کار پیوسته با چرخ، دستگاه را روغنکاری کنید. به‌طور استاندارد بعد از مدتی کنار گذاشتن چرخ و همچنین بعد از ۵ ساعت کار یکسره با چرخ خیاطی، باید آن را روغن‌کاری کنید. توجه داشته باشید که روغن سفید و رقیق قابل استفاده برای چرخ خیاطی است و روغن چرخ نباید غلیظ و چسبناک باشد. پس از روغن کاری چرخ، روی تکه پارچه اضافه‌ای، دوخت را امتحان کنید تا اضافه روغن به پارچه اصلی‌تان پس ندهد!
  11. به وضعیت سوزن توجه کنید. برای کار با چرخ خیاطی، سوزنی مناسب با چرخ خود را خریداری کنید که نوع و اندازه مناسبی داشته باشد. همچنین پیش از روشن کردن چرخ وضعیت قرارگیری آن را بررسی کنید که اگر سوزن کج باشد، خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد. در حین کار با چرخ نیز دستتان را موازی با سوزن قرار دهید و حدالامکان انگشتتان را به دور از نوک سوزن نگه دارید.
کار با چرخ خیاطی
اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*