با ترفند‌های دم آوری چای و دمنوش با چای ساز برقی آشنا شوید

چای ساز برقی

 نوشیدنی‌های گرمی چون انواع چای و دمنوش محدود به فصل خاصی نیستند و علاقه به چای خصوصا در ایرانیان کاملا مشهود است! به‌طوری‌که حتی اگر در گرمای تابستان مواد مذاب از آسمان بیاید، باز هم ایرانیان دست از علاقه خود به چای برنخواهند داشت! چای و دمنوش از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا هستند که علاوه بر عطر و طعم خوش، خواص زیادی را متوجه فرد می‌کنند و برای رفع خستگی و سردرد تاثیر به سزایی دارند.

شاید تا همین چند سال پیش تنها راه دم‌آوری چای و دمنوش استفاده از قوری و کتری به شیوه سنتی بود، اما امروزه خرید چای ساز برقی جای شیوه‌های قدیم را گرفته و با کیفیت بالا و سرعت بهینه در دم‌آوری چای، به پایه ثابت‌ خانه‌ها تبدیل شده است. اشتباه بسیاری از افراد در دم آوری با چای ساز برقی این است که تصور می‌کنند “بسیار خب این یک قوری کتری ساده است با چند دکمه! طرز کار سختی ندارد!” درحالی‌که خرید چای ساز برقی، ترفند استفاده از آن و حتی شستشوی آن، هر یک نکات خاص خود را دارند و هرگونه سهل‌انگاری در آن‌ها می‌تواند موجب کاهش بازدهی دستگاه و بروز عیب‌های احتمالی شود. در این نوشته از المارکت بیشتر به این موضوعات می‌پردازیم.

دم آوری با انواع چای ساز برقی

اگر برای خرید چای ساز برقی به بازار مراجعه کنید، حتما از تنوع بی‌حدومرز محصولات متعجب و سردرگم خواهید شد. چرا که طی چند سال اخیر تمام برندهای لوازم خانگی از محبوبیت چای‌سازها استفاده کرده‌اند تا خود را بهتر از همیشه به مخاطب ارائه کنند. اگر چه این محصولات از نظر مدل، ابعاد و جنس با هم تفاوت‌هایی دارند. اما سازوکار عملکردشان معمولا مشابه است و با یک سری اصول اولیه می‌توان به بهترین نحو از آن‌ها استفاده نمود.

البته برخی نکات ایمنی و اصول استفاده از دستگاه، برای چای‌ساز با جنس‌های مختلف فرق می‌کند. به عنوان مثال در مورد قوری پیرکس یا شیشه‌ای باید توجه داشت که قوری دارای استحکام کافی باشد و در هنگام کار نشکند و یا بیشتر ماندن چای باعث بدرنگ شدن آن نشود. اما قوری فلزی از جنس استیل ضدزنگ این مشکل را ندارد و باید برای پیشگیری از خطر سوختگی آن جوانب احتیاط را رعایت نمود.

انواع چای ساز برقی

همچنین سازوکار دم آوری با چای ساز برقی در انواع چای‌سازها متفاوت است و درحالی‌که برخی با استفاده از صفحه گرمکن چای را به دم می‌آورند، برخی دیگر دارای قوری و کتری هستند که در ابعاد جمع‌وجور چایی باکیفیت را به عمل می‌آورند. به‌طورکلی باید بدانید که قوری، کتری، صفحه یا پایه و المنت‌های گرم‌کننده اجزا اصلی یک چای ساز برقی هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های ساخت جدید، به همراه امکاناتی نظیر قطع‌کن خودکار، تایمر و… ارائه می‌شوند. اما برای نخستین بار دم آوری با چای ساز برقی چگونه است؟

نکات مهم راه‌اندازی چای ساز برقی

برای افزایش طول عمر و کارایی بالاتر دستگاه، بسیار مهم است که آن را به شیوه صحیح و با رعایت نکات، راه‌اندازی نمایید. بهترین منابعی که برای این کار می‌توانید از آن بهره ببرید، دفترچه راهنمای محصول و همچنین یک متخصص باتجربه در این زمینه است. با رعایت نکات زیر، صدمه‌ای به دستگاه وارد نمی‌شود و با نصب استاندارد، چای ساز آماده تهیه یک چای دبش است:

  1. بهتر است چای ساز روی اوپن یا کابینتی قرار گیرد که به دور از یخچال و گاز است. وسایل سرمایشی و گرمایشی می‌توانند دستگاه را دچار مشکل کنند‌.
  2. سطح قرارگیری چای ساز باید صاف و بدون شیب باشد. این نکته از لحاظ ایمنی نیز حائز اهمیت است.
  3. برای کارکرد صحیح دستگاه با استفاده از جریان الکتریکی، حتما یک سه راهی محافظدار‌ را بین پریز و دستگاه قرار دهید.
  4. حداقل ۱۰ سانتی‌متر فاصله را از هر جهت بین دستگاه و دیوار و وسایل قائل شوید و اطمینان حاصل کنید که محل قرارگیری دستگاه به دور از رطوبت است.
  5. سعی کنید محل انتخابی‌تان برای دستگاه به‌طوری باشد که با ارتفاع مناسب کاربری آسانی را برایتان فراهم کند‌.
انواع چای ساز برقی

نکات مهم دم آوری با چای ساز برقی

برای تهیه یک چای و دمنوش خوش عطر و خوش‌طعم، نکات زیر را مرحله به مرحله عملی کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چای را تحویل بگیرید:

  1. کتری دستگاه را در حد ظرفیت خود پر کنید. (پر کردن بیش از ظرفیت باعث سر رفتن آب و ریختن روی صفحه پایه می‌شود و دستگاه را با اختلال مواجه می‌کند.)
  2. طبق دستورالعمل دفترچه راهنما کتری را روی دستگاه بگذارید و دکمه on آن را فشار دهید.
  3. کتری به محض جوش آمدن با سیستم قطع کن خودکار، خاموش می‌شود.
  4. قوری را بردارید و برحسب این یک یا دو لیتر گنجایش دارد، یک یا دو قاشق غذاخوری چای خشک را درون آن بریزید. (البته می‌توانید این‌طور نیز حساب کنید که برای تهیه هر فنجان چای نیاز به یک قاشق چای خشک دارید!)
  5. با توجه به نوع چای ساز برقی (دارای صفحه گرمکن یا قوری و کتری) دمای ایده‌آل (حدود ۹۰ درجه و کمتر) را تنظیم نمایید و قوری را بر کتری قرار دهید تا دم بکشد.
چای دم شده با چای ساز برقی

نکات ایمنی استفاده از چای ساز برقی

  1. پیش از به جوش آمدن کامل آب و خاموش شدن دسنگاه، به بدنه و در کتری دست نزنید.
  2. برای برداشتن کتری از دستگیره پلاستیکی مقاوم آن استفاده کنید.
  3. برای ریختن آب در قوری، کتری را به اندازه ایده‌آل کج کنید و احتیاط کنید که آب به بیرون نریزد.
  4. همچنین کتری را بر لبه کابینت یا اوپن قرار ندهید.
  5. به هیچ عنوان چای ساز را در نزدیکی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید و اطمینان حاصل کنید که محل قرارگیری آن خشک است.
  6. درصورتی‌که چای ساز روشن نشد و یا علائم غیرطبیعی از خود نشان داد، نزدیک آن نشوید و برای تعمیرات به افراد مجرب مراجعه نمایید.
  7. برای پر کردن کتری با آب آن را از روی پایه بردارید و با احتیاط آب را داخل آن بریزید. چرا که امکان نفوذ رطوبت به داخل دستگاه و خرابی آن وجود دارد.

سخن آخر

اگرچه باید در خرید چای ساز برقی نهایت دقت را داشته باشید و مارک‌های معتبر و باکیفیت را انتخاب کنید. اما تأثیرگذارترین عامل تعیین‌کننده برای طول عمر دستگاه، شیوه استفاده شما از آن است. در این نوشته از المارکت ترفند‌های دم‌آوری چای و دمنوش با چای‌ساز برقی را مورد بررسی قرار دادیم. اما بی‌شک بهترین مرجع برای نکات استفاده شما دفترچه راهنما است. با رعایت نکات ایمنی و اصول استفاده استاندارد از دستگاه می‌توانید عمر مفید آن را به طور چشمگیری افزایش دهید و از خرابی آن جلوگیری به عمل آورید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

چای ساز اسمارت S801
چای ساز اسمارت S801
تخفیف
۶,۲۰۰,۰۰۰ تومان 6,000,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*