شگردهای رفع بوی بد آب‌سردکن یخچال

بوی بد آب‌سردکن یخچال

بوی بد آب‌سردکن یخچال به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود و قطعاً بسیار آزاردهنده خواهد بود؛ اما راه‌هایی برای از بین بردن آن وجود دارد. در این مقاله به بررسی این عوامل و روش‌های رفع بوی بد آب‌سردکن یخچال می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

مشکل بوی بد آب‌سردکن یخچال همیشگی بوده و چیز جدیدی در یخچال‌های امروزی نخواهد بود. بلکه از گذشته این بو در یخچال و آب‌سردکن‌ها به وجود می‌آمد و همچنان نیز آن را در برخی یخچال‌ها استشمام می‌کنید. در فصل گرما و تابستان، بو گرفتن آب داخل آب‌سردکن می‌تواند یکی ازرده‌ترین عوامل باشد و لازم است بدانید که این بو بد از چه منبعی به وجود آمده و از چه طریقی می‌توان آن را از بین برد تا باعث سلب آرامش نشود؛ زیرا میزان مصرف آب در فصل تابستان بسیار زیاد است و شما نمی‌توانید آب آشامیدنی را که از آب‌سردکن یخچال تخلیه می‌کنید و با بو بد همراه است، مصرف کنید. دلایل بسیاری در ایجاد بو بد وجود دارند که هرکدام دارای راهکارهایی هستند.

علل بوی بد آب‌سردکن یخچال

تمیز کردن آب‌سردکن با پارچه‌های آلوده

استفاده از پارچه‌های کثیف برای تمیز کردن مخزن داخل آب‌سردکن باعث می‌شود تا آلودگی‌های موجود در آن به‌راحتی بر روی سطح آب آب‌سردکن شما جمع شود. این آلودگی‌ها مطمئناً روی طعم آب آب‌سردکن شما تأثیر خواهد گذاشت.

لذا همواره از پارچه‌های مخصوص، نو و تمیز برای نظافت شیرها آب‌سردکن استفاده کنید. پس‌ازآن اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ ثانیه آب از شیرها عبور کند تا آلودگی‌های موجود در مسیر خارج شود.

بوی بد آب‌سردکن یخچال به دلیل نو بودن دستگاه

بوی غیرطبیعی پلاستیک و یا مزه آهنی در روزهای اولیه پس از خرید آب‌سردکن‌های نو و تازه طبیعی است. این مشکل پس از چندین بار پر و خالی شدن مخزن دستگاه به‌سادگی رفع خواهد شد. در مورد آب‌سردکن‌های دومنظوره بهتر است تا حداقل برای یک‌بار مخزن آب دستگاه را پرکرده و سپس از طریق شیر آب، مخزن را خالی نمایید. در مورد مدل‌های استیل نیز شیر آب را کمی باز گذاشته تا آب به‌خوبی در مخزن و اتصالات داخلی آن به گردش درآید. سپس به‌تدریج مزه آب به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

ببوی بد آب‌سردکن یخچال به دلیل استفاده از آب تصفیه نشده

طعم نامطلوب در آب تصفیه نشده طبیعی است و املاح موجود در آن باعث رسوب‌گیری و ایجاد بوی نامطبوع می‌شود؛ بنابراین در صورتی که آب تغذیه آب‌سردکن تصفیه نیست و یا سختی آن بالا است، حتماً آب‌سردکن‌های حاوی فیلتر و یا دستگاه تصفیه آب استفاده نمایید. همچنین به‌موقع فیلتر دستگاه را تعویض کنید.

بوی بد آب‌سردکن یخچال

روش‌های از بین بردن بوی بد آب‌سردکن یخچال

تمیز کردن آبسرد کن

قبل از انجام هر کاری باید برق یخچال را از پریز جدا کنید. اگر آب بو و مزه پلاستیک یا کهنگی می‌دهد باید مشکل را در لوله‌های پلاستیکی جستجو کنید. این لوله‌های پلاستیکی وظیفه انتقال آب به مخزن آب‌سردکن را دارند.

گاه گیرکردن املاح آب و یا ایجاد شکاف در این لوله‌ها موجب کپک زدن آن‌ها می‌شوند. اگر آب آب‌سردکن بوی تخم‌مرغ فاسد می‌دهد، یعنی مخزن آب به‌شدت کثیف است و نیاز به تمیز کردن اساسی دارد.

شست‌وشو با سرکه

سرکه ماده‌ای قوی برای از بین بردن بو است. برای شست‌وشو درون یک سطل پر آب، مقداری سرکه اضافه کنید. از لیمو و یا آب آن نیز می‌توانید برای شست‌وشو استفاده کنید. به ازای هر قاشق غذاخوری سرکه نیم الی یک لیتر آب اضافه کنید.

سرکه به‌خوبی تمام باکتری‌های ریزی که موجب آلودگی و بو گرفتن مخزن شده‌اند را نابود می‌کند. امکان دارد که بوی سرکه در مخزن باقی بماند که می‌توانید با چند بار شست‌وشو با آب، آن را از بین ببرید.

استفاده از جوش‌شیرین

برای رفع بوی بد آب‌سردکن می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. ابتدا با کمک یک اسفنج و مقداری شوینده، داخل مخزن را حسابی شست‌وشو دهید تا اگر کپک یا قارچ وجود دارد، از بین برود. محلول جوش‌شیرین و آب را داخل مخزن بریزید تا آلودگی‌ها و میکروب‌های داخل مخزن را از بین ببرد.

پس از ۵ دقیقه با استفاده از آب، مخزن را به‌دقت شست‌وشو دهید تا تمام مواد ضدعفونی‌کننده از بدنه‌ی مخزن کاملاً پاک شود. همچنین قسمت‌های شیر و سینی کف محل چکه کردن آب را تمیز بشورید و سپس با دستمال تمیز، خشک‌کنید.

نکات مهم برای پیشگیری از بوی بد آب‌سردکن یخچال

  • آبسرد کن یخچال را هفته‌ای یک‌بار با استفاده از روش‌های ذکرشده تمیز کنید تا از ایجاد میکروب و یا کپک جلوگیری نمایید. شست‌وشو و تمیز کردن مداوم هم از ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند و هم در سلامت شما مؤثر است.
  • با استفاده از لیمو، قهوه، زغال یا بوگیرهای مناسب، یخچال را خوشبو نگه دارید.
  • از راکد ماندن آب درون مخزن خودداری کنید.
  • باقی‌مانده مواد غذایی را درون ظرف دردار نگهداری کنید.
  • در صورتی عدم استفاده از آب‌سردکن، آب مخزن را خالی کنید.
  • فیلتر دستگاه را به‌موقع تعویض کنید.
اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*