چطور چیدمان آشپزخانه خود را به چیدمانی منظم و زیبا تبدیل کنیم؟

نحوه چیدمان آشپزخانه

حتماً این جمله را شنیده‌اید که “آشپزخانه قلب خانه شماست”. شاید در ابتدا این جمله تبلیغی برای شرکت‌های تولیدکننده لوازم آشپزخانه به نظر برسد؛ اما اگر نگاهی دقیق‌تر به آن داشته باشید، درمی‌یابید که آشپزخانه هم از نظر کاربری و هم از نظر چیدمان، حقیقتاً قلب خانه شماست. به‌ویژه که در شرایط آپارتمان‌نشینی امروزی و طراحی‌های جدید، زیبایی چیدمان آشپزخانه تأثیر بسزایی در زیبایی کل آپارتمان شما خواهد داشت. باتوجه‌به اینکه ساعت‌های زیادی را درون آشپزخانه و برای تهیه غذا، شست‌وشوی ظرف‌ها و… می‌گذرانید، نظم و زیبایی چیدمان آشپزخانه علاوه بر تأثیر در چیدمان کلی خانه، بر روحیه شما نیز تأثیرگذار خواهد بود. از این رو، پیشنهاد می‌شود آشپزخانه خود را منظم، بهینه و جذاب چیدمان کنید تا از حضور در این فضا لذت ببرید. در ادامه این مطلب از بلاگ المارکت قصد داریم به بررسی شیوه‌های چیدمان بهینه و منظم آشپزخانه بپردازیم و به شما در مسیر ایجاد یک چیدمان جذاب کمک کنیم.

آیا باید کل چیدمان آشپزخانه خود را تغییر دهیم؟

چگونه چیدمان آشپزخانه را انجام دهیم

اولین پرسشی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آیا باید برای ایجاد یک چیدمان و دکوراسیون مناسب، تمامی اجزاء آشپزخانه خود را تغییر دهیم. پاسخ ما به این پرسش خیر است! برای دستیابی به چیدمانی مناسب و جذاب نیاز نیست حتماً تمامی لوازم آشپزخانه خود را تغییر دهید، شما می‌توانید با تغییر نحوه قرارگیری لوازم آشپزخانه، تغییر چیدمان را آغاز کنید و درصورتی‌که برایتان مقدور باشد، دست به تغییر لوازم آشپزخانه یا خرید لوازم جدید بزنید. البته اگر قصد خرید لوازم آشپزخانه جدید و تغییر دکوراسیون داشته باشید، کار شما برای ایجاد چیدمان مناسب و منظم ساده‌تر است؛ اما می‌توانید به مرور زمان و در چند مرحله نیز چیدمان آشپزخانه خود را به چیدمان‌های الگو نزدیک کنید. چه لوازم آشپزخانه شما به شکل توکار طراحی شده باشند و چه به شکل مستقل، شما می‌‌توانید با اجرای الگوهای مناسب چیدمان آشپزخانه، از فضای آشپزخانه خود به شکل بهینه استفاده کنید و چیدمانی منظم و زیبا را اجرا کنید. رعایت نکات چیدمان مناسب آشپزخانه می‌تواند در این مسیر برای شما راهگشا باشد. در ادامه برخی از نکات چیدمان بهینه آشپزخانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از طراحی مثلث و L شکل برای آشپزخانه خود استفاده کنید

نحوه چیدمان آشپزخانه

طراحی مثلث برای آشپزخانه یکی از چیدمان‌های آزمایش‌شده و کارآمد برای آشپزخانه است و هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود. در طراحی مثلث برای چیدمان آشپزخانه، سینک، اجاق گاز و یخچال هر کدام روی یک ضلع قرار می‌گیرند. در این حالت این سه جزء مهم آشپزخانه در یک راستا قرار نمی‌گیرند و دسترسی به آن‌ها نیز ساده‌تر و آسان‌تر خواهد بود. در برخی حالت‌ها که آشپزخانه‌ها دارای کابینت‌های جزیره هستند به این نوع طراحی، چیدمان U شکل نیز می‌گویند. در حالتی که آشپزخانه شما دارای طراحی U شکل است، سینک یا اجاق گاز بر روی جزیره قرار می‌گیرد و به زیبایی بیشتر  و دسترسی لوازم آشپزخانه کمک می‌کنند. اگر ساختار آشپزخانه شما به شکلی نیست که بتوانید ساختار U شکل را ایجاد کنید، می‌توانید از ساختاری L شکل بهره بگیرید. در این حالت باید سینک ظرف‌شویی را در مرکز ضلع بزرگ L قرار دهید و اجاق گاز و یخچال را در بخش‌های انتهایی آن. برای کارایی بیشتر آشپزخانه خود می‌توانید میان فواصل اجاق گاز، یخچال و سینک ظرف‌شویی از صفحه کابینتی استفاده کنید. قراردادن صفحه‌های کابینتی به‌عنوان میز کار، می‌تواند کارکردن در آشپزخانه را برای شما بسیار آسان‌تر کند.

بر اساس فضای موجود در آشپزخانه خود، لوازم آشپزخانه را خریداری کنید

اگر قصد خرید یخچال و فریزر، اجاق گاز، ماشین ظرف‌شویی و… را دارید، پیشنهاد می‌شود حتماً پیش از خرید ابعاد فضای مدنظر را در آشپزخانه خود اندازه‌گیری کنید و سپس دست به خرید بزنید. ابعاد لوازم آشپزخانه باید مناسب ابعاد آشپزخانه شما باشد و در غیر این صورت، چیدمانی شلوغ و دست و پا گیر خواهید داشت. برای مثال، اگر آشپزخانه شما فضای لازم برای یخچال دو درب یا سایدبای‌ساید را ندارد، به سراغ چنین یخچالی نروید و یخچالی با ابعاد کوچک‌تر را انتخاب کنید.

از لوازم آشپزخانه توکار استفاده کنید

لوازم آشپزخانه توکار باعث بهره‌وری بیشتر فضا و زیبایی ظاهری آشپزخانه شما می‌شوند. لوازم آشپزخانه توکار یک‌دست بودن و انسجام فضا را برای چیدمان آشپزخانه به ارمغان می‌آورند و ظاهری زیبا به آشپزخانه شما می‌بخشند. یکی از اجزاء مهم آشپزخانه که می‌توانید آن را به شکل توکار استفاده کنید، اجاق گاز است. استفاده از ترکیب اجاق رومیزی و فر توکار می‌تواند با حفظ انسجام کابینت‌ها و کارایی مناسب، انتخابی جذاب برای چیدمان آشپزخانه شما باشد. با قراردادن اجاق رومیزی در بخش میانی یک ضلع آشپزخانه، می‌تواند حالت قرینه را ایجاد کنید و نظم بیشتری را بر فضای آشپزخانه خود حاکم کنید. علاوه بر نظم و جذابیت بصری، می‌توانید از فضای زیر گاز رومیزی نیز برای کشو استفاده کنید و بسیاری از ظروف و لوازم آشپزی خود را در این کشوها قرار دهید.

از میز جزیره چندکاره در چیدمان آشپزخانه خود بهره بگیرید

چیدمان آشپزخانه

میز جزیره علاوه بر اینکه به‌عنوان میزغذاخوری یا صفحه مربوط به اجاق گاز به کار می‌رود، می‌تواند فضایی برای قراردادن لوازم پخت‌وپز و لوازم آشپزخانه شما باشد. شما می‌تواند برای استفاده بهینه از میز جزیره، اجاق گاز یا سینک را در میز جزیره خود نصب کنید و فضای بیشتری را در ضلع‌های دیگر آشپزخانه خود برای صفحه کابینتی نگه دارید. اگر فضای آشپزخانه شما به نحوی است که نمی‌توانید از تعداد زیادی کابینت برای قراردادن وسایل استفاده کنید، می‌توانید گاز رومیزی و فر توکار را در میز جزیره خود جای دهید و سایر فضاهای آشپزخانه را به کابینت‌های ایستاده و یک‌دست اختصاص دهید. در کل میز جزیره می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد و می‌توانید یکی از اجزاء اصلی چیدمان آشپزخانه مانند سینک یا گاز رومیزی را در آن قرار دهید و از بخش‌های دیگر آن برای قراردادن ظروف و وسایل آشپزی استفاده کنید.

در آشپزخانه فقط “آشپزی” کنید!

پیشنهاد می‌شود ماشین لباسشویی را در فضای دیگری از خانه قرار دهید و آشپزخانه را تنها به لوازم مربوط به آشپزی اختصاص دهید. در صورتی که می‌توانید در آپارتمان یا خانه خود، فضای دیگری را به ماشین لباسشویی اختصاص دهید، حتماً این کار را انجام دهید؛ زیرا باعث نظم بیشتر آشپزخانه و ایجاد فضای بیشتر برای قرارگیری لوازم آشپزخانه می‌شود.

گفتار پایانی

با رعایت نکات فوق می‌توانید چیدمان آشپزخانه منظم و بهینه را داشته باشید و با بهره‌گیری از تمام فضای ممکن در آشپزخانه، فضایی دل‌نشین را برای خود و خانواده‌تان فراهم سازید. اگر قصد دارید به خانه‌ای جدید نقل مکان کنید، پیشنهاد می‌شود پیش از چیدمان وسایل و نصب کابینت‌ها، طراحی‌های مرسوم و جذابی مانند مثلث یا L شکل را بررسی کنید و بر اساس طراحی‌های اصولی وسایل آشپزخانه خود را خریداری کنید و بچینید. اگر هم قصد تغییرات اساسی ندارید، می‌توانید تنها موقعیت لوازم آشپزخانه خود را تغییر دهید و شرایط قرینه بودن یا طراحی‌های مثلث یا L شکل را ایجاد نمایید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*