راهنمای کامل تمیز کردن کتری برقی

تمیز کردن کتری برقی

کتری برقی یکی از کاربردی‌ترین لوازم آشپزخانه است و یکی از اجزاء ثابت صبحانه‌های دل‌انگیز شماست. اگر رسوب دیواره‌های کتری برقی شما را فرا گرفته باشد یا کتری برقی شما کثیف شده باشد، علاوه بر جنبه بهداشتی، قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های شما نیز دیگر طعم سابق را نخواهد داشت و نمی‌توانید مانند گذشته از طعم جذاب این نوشیدنی‌های گرم لذت ببرید. باتوجه‌به این نکته، تمیز کردن کتری برقی امری ضروری است که باید هرازگاهی در دستور کار خود قرار دهید. در این مطلب از بلاگ المارکت قصد داریم به بررسی راهنمای تمیز کردن کتری برقی بپردازیم و نکات مهم نگهداری از کتری برقی را به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین، اگر علاقه‌مندید هر روز نوشیدنی گرم خود را با بهترین طعم ممکن بچشید و کتری برقی تمیزی داشته باشید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

هر چند وقت یک‌بار باید تمیز کردن کتری برقی را در برنامه خود قرار دهید؟

برای استفاده از کتری برقی تمیز و بدون رسوب، شما باید تمیز کردن کتری برقی خود را به یک عادت تبدیل کنید و پس از چند بار مصرف، دستگاه خود را رسوب‌زدایی کنید. فاصله زمانی میان هر بار تمیز کردن کتری برقی به میزان سختی آب محل زندگی شما بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی، اگر به شکل ماهانه کتری برقی خود را تمیز کنید، چای، قهوه و… شما همیشه طعم عالی خود را حفظ خواهد کرد. استفاده از آب تصفیه‌شده مانند آب‌ریز یخچال می‌تواند باعث کمترشدن رسوب‌های داخل کتری برقی شود و در صورت استفاده از این نوع آب، می‌توانید هر دو ماه یا سه ‌ماه یک‌بار رسوب‌زدایی کتری را انجام دهید.

آنچه برای تمیز کردن کتری برقی خود نیاز دارید

نگهداری از کتری برقی فرایندی ساده است که می‌توانید آن را تنها با چند وسیله خانگی و بدون نیاز به صرف هزینه انجام دهید. نگهداری از کتری برقی به دو بخش تمیزکردن روزانه و تمیزکردن داخلی کتری و رسوب‌زدایی تقسیم‌بندی می‌شود.

تمیزکردن روزانه

تمیزکردن روزانه کتری مربوط به بخش بیرونی کتری است و تنها کافی است با استفاده از یک پارچه مرطوب بخش بیرونی کتری را تمیز کنید. می‌توانید با استفاده از یک دستمال خشک و استفاده از آن، پس از پارچه مرطوب، بدنه بیرونی کتری خود را خشک کنید و جلا دهید.

تمیزکردن داخلی و رسوب‌زدایی

برای تمیز کردن بخش داخلی کتری برقی تنها چیزی که نیاز دارید یک فنجان سرکه سفید است. با استفاده از سرکه سفید می‌توانید به‌راحتی تمیز کردن کتری برقی خود را انجام دهید و کیفیت نوشیدنی‌های خود را به بهترین حالت آن بازگردانید.

مراحل تمیز کردن کتری برقی با استفاده از سرکه سفید

تمیز کردن کتری برقی با سرکه سفید

گام اول: ترکیب‌کردن آب و سرکه سفید

یک‌چهارم کتری برقی خود را با سرکه سفید و سه‌چهارم دیگر را با استفاده از آب پر کنید.

گام دوم: ترکیب مدنظر را به دمای جوش برسانید

کتری برقی خود که مخلوط آب و سرکه درون آن است را روشن کنید و ترکیب مدنظر را به دمای جوش برسانید. پس از رسیدن به دمای جوش و خنک‌کردن کتری، اجازه دهید ترکیب فوق ۱۲ ساعت داخل کتری بماند و سپس کتری را خالی کنید.

گام سوم: جوشاندن آب در کتری

پس از خالی‌کردن ترکیب آب و سرکه، کتری را با آب پر کنید و پس از رسیدن به دمای جوش، آب را خالی کنید. این کار را چند بار انجام دهید تا دیگر کتری شما بو یا طعم سرکه را ندهد. پس از اینکه این مرحله به پایان رسید، کتری شما دوباره قابل‌استفاده و آماده‌به‌کار است و می‌توانید از چشیدن طعم نوشیدنی‌های گرم موردعلاقه‌ خود لذت ببرید.

آیا سرکه به کتری برقی آسیب می‌رساند؟

استفاده از سرکه برای تمیز کردن کتری برقی، راهی مطمئن و مؤثر است که هیچ‌گونه آسیبی به دستگاه شما وارد نخواهد کرد. اسیدیته ملایم سرکه به رسوب‌زدایی و شکستن تجمع مواد معدنی کمک می‌کند و آسیبی نیز برای بدنه دستگاه شما به همراه نخواهد داشت. با این حال شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تمیز کردن کتری برقی خود، دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید.

روش‌های دیگری برای تمیزکردن بخش داخلی کتری برقی

علاوه بر سرکه سفید، می‌توانید از آب لیمو، اسید سیتریک یا جوش شیرین نیز برای تمیز کردن کتری برقی استفاده کنید. می‌توانید یکی از این مواد را همراه آب داخل کتری بریزید و پس از گرم‌کردن آب و خالی‌کردن آن، با استفاده از یک اسفنج غیرساینده، بخش داخلی کتری برقی خود را به‌آرامی بشویید.

تمیز کردن کتری برقی با استفاده از آب لیمو یا اسید سیتریک

از آب لیمو یا اسید سیتریک می‌توان به عنوان یک سفیدکننده یا ضد عفونی‌کننده طبیعی استفاده کرد و بخش داخلی کتری برقی را تمیز کرد. مراحل تمیز کردن کتری برقی با آب لیمو یا اسید سیتریک به شرح زیر است.

مرحله اول: ترکیب‌کردن آب لیمو یا اسید سیتریک با آب

در مرحله اول باید مقداری آب لیمو یا پودر اسید سیتریک را به همراه آب داخل کتری برقی بریزید و کتری برقی خود را برای رسیدن به دمای جوش روشن کنید.

مرحله دوم: کتری را خالی کنید و بشویید

پس از رسیدن ترکیب مدنظر به دمای جوش، محتویات داخل کتری را خالی کنید و سپس یک الی دو بار کتری را با آب پر کنید و بجوشانید. سپس آب را در سینک خالی کنید و کتری خود را خشک کنید. اکنون کتری شما آماده‌به‌کار است.

تمیز کردن داخل کتری برقی با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نیز یکی از دردسترس‌ترین موادی است که حتماً آن در آشپزخانه خود دارید و می‌توانید با استفاده از آن، نگهداری از کتری برقی را انجام دهید.

تمیز کردن کتری برقی با جوش شیرین

مرحله اول: اضافه‌کردن جوش شیرین

یک الی دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به کتری خود اضافه کنید و سپس کتری خود را با آب پر کنید. کتری را روشن کنید تا به دمای جوش برسد.

مرحله دوم: خنک‌کردن کتری

پس از گرم‌شدن کتری، آن را از روی حرارت بردارید و ده دقیقه صبر کنید تا کتری خنک شود.

مرحله سوم: کتری را تمیز کنید

پس از سردشدن کتری، داخل آن را با استفاده از یک اسفنج غیر ساینده بشویید. سپس یک الی دوبار کتری را با آب بجوشانید و سپس آن را خشک کنید.

روش‌های تمیزکردن کتری استیل

برای تمیز نگه‌داشتن بخش بیرونی کتری استیل خود، می‌توانید علاوه بر پاک‌کردن آن با دستمال یا پارچه مرطوب و خشک از مایع ظرف‌شویی و روغن‌زیتون نیز استفاده کنید. می‌توانید بخش بیرونی کتری استیل را با اسفنج غیرساینده آغشته به مایع ظرف‌شویی تمیز کنید و سپس با استفاده از یک دستمال کف مانده بر روی کتری را پاک کنید. دستمال آغشته‌شده به مقدار کمی روغن زیتون نیز می‌تواند مانند پولیش برای کتری استیل عمل کند و زیبایی خاصی به کتری شما ببخشد.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

کتری برقی تفال KO250130
کتری برقی تفال KO250130
تخفیف
۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان 2,400,000 تومان
کتری برقی نینجا KT201
کتری برقی نینجا KT201
تخفیف
۸,۳۰۰,۰۰۰ تومان 7,700,000 تومان
کتری برقی تفال KO250830
کتری برقی تفال KO250830
تخفیف
۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان 2,400,000 تومان
ست توسترTT640810 و کتری برقی KO851830 تفال
ست توسترTT640810 و کتری برقی KO851830 تفال
تخفیف
۹,۸۰۰,۰۰۰ تومان 9,600,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*