روش‌های نگهداری از ماشین ظرفشویی

Dishwasher 068 scaled

امروزه بشر بیش از هر زمان دیگری به ماشین‌ها وابسته‌ است و با استفاده حداکثری از ماشین‌ها سعی در راحت کردن زندگی خود دارد. ماشین ظرفشویی از جمله اختراعاتی است که به کمک ما آمده تا از زحمت روزانه ما کم کند.

علاقه فراوان و روز افزون ما به غذاها قابل انکار نیست. تنها مسئله‌ای که کار را سخت می‌کند ظرف‌هایی است که بعد از هر وعده غذایی با آن روبه رو می‌شویم. حال این شرایط را وقتی در نظر بگیرید که دوستان زیادی را برای صرف غذا به خانه خود دعوت کرده‌اید و وضعیتی که بدون ماشین ظرفشویی بعد از آن مهمانی برای شما پیش می‌آید را تصور کنید.

درست وقتی که ظرف‌های زیادی برای تمیز کردن دارید، ماشین ظرفشویی به کمک شما می‌آید تا تنها با قرار دادن ظروف درون محفظه ماشین و فشار دادن چند دکمه، کار طاقت فرسا و چند ساعته شما را انجام دهد.

ماشین ظرفشویی کی و از کجا آمد؟

مخترع ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی در سال ۱۸۸۷ توسط یک زن اشرافی اختراع شد. جوزفین کوکرین که ظروف چینی بسیار با ارزشی داشت، بالاخره از شکسته شدن ظروف خود توسط خدمتکارانش در حین شست و شو به تنگ آمد و به دنبال جلوگیری از از دست رفتن ظروف خود، دست به ساخت وسله ای زد تا دخالت نیروی انسانی را در شستن ظرف‌ها به حداقل برساند. به نوعی ما اختراع ماشین ظرفشویی را به کارمندان بی دقت یک خانه اشرافی میدون هستیم.

در سال‌های بعد کوکرین تلاش کرد تا اختراع خود را به تولید انبوه و به مصرف عموم برساند. اما تقریبا به مدت ۶۰ سال بعد از اختراع ماشین ظرفشویی، تنها رستوران‌ها و هتل‌های بزرگ بودند که به این ماشین اقبال نشان دادند.

قدیمی‌ترین ماشین ظرفشویی

نگهداری از ماشین ظرفشویی

همان طور که خرید ماشین ظرفشویی نیاز به تحقیق و اطلاعات دقیق دارد؛ مراقبت و نگهداری از آن نیز باید طبق اصول دقیق انجام شود تا ضمن افزایش عمر ماشین، بهره‌وری آن نیز افزاریش یابد.

ظرف شستن با ماشین ظرفشویی

هنگامی که یک ماشین ظرفشویی تهیه کردیم، بازگشت به سینک و شستن ظروف با دست کار بسیار سختی خواهد بود. به همین دلیل برای پیشگیری از بازگشت دوباره به دوران رنج و سختی شستن ظرف‌ها و همچنین جلوگیری از پرداخت هزینه سنگین تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز داریم نکاتی را رعایت کنیم:

به تاثیر کیفیت آب منطقه بر کارایی و دوام ماشین ظرفشویی دقت کنید

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که آب مصرفی روزانه شما حاوی مواد معدنی و ناخالصی است؛ ممکن است لازم باشد که رسوبات معدنی از اجزای ماشین ظرفشویی گاه به گاه تمیز شود. برای این کار باید از یک محصول تمیز کننده ویژه یا یک محلول اسیدی مانند سرکه رقیق شده در آب استفاده کرد و از آن برای خیساندن قسمت‌های قابل جدا شدن ماشین بهره برد.

ظرفشویی

ظروف را قبل از قرار دادن در محفظه، تمیز کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهتر کار کردن و همچنین پایداری ماشین ظرفشویی شما این است که مراقب آنچه در آن قرار می‌دهید باشید. قبل از بارگذاری بشقاب‌های اضافی، مواد غذایی اضافی را خراشیده یا بشویید‌، زیرا این امر باعث جلوگیری از تجمع و انسداد زودرس پسماندها درون ماشین می‌شود.

درب ماشین را پس از استفاده باز بگذارید

بهتر است پس از هر بار استفاده، در ماشین ظرفشویی مدتی باز بماند، زیرا بسته بودن آن باعث ایجاد محیطی مرطوب و گرم می‌شود که رشد میکروب‌ها در آن محیط بسیار راحت است. با این حال، در صورت لزوم می‌توان کثیفی‌های به وجود آمده به خاطر محیط بسته ماشین را با سفیدکننده تمیز کرد. مگر اینکه دستگاه شما از استیل ضدزنگ ساخته نشده باشد. در این حالت، تمیز کردن با مواد شوینده بدون سفیدکننده مناسب‌تر است.

موارد ماشین ظرفشویی

مراقب نقاط کور دستگاه باشید

نواحی مهر و موم و پرت دستگاه نیز می‌تواند محل مشکل باشد، زیرا در حین کار ماشین ظرفشویی آن‌ها شسته نمی‌شوند. تمیز کردن آن قسمت‌ها با اسپری و پارچه برای ورود به تمام گوشه‌ها روش خوبی برای مقابله با آلودگی در آن قسمت‌ها است، زیرا آن‌ها می‌توانند به سرعت مقدار شگفت‌انگیزی از لجن را جمع کنند.

اشتباهات ماشین ظرفشویی

بار اضافی ممنوع

با رعایت موارد ذکر شده می‌توان به سادگی عمر و کارایی ماشین ظرفشویی را بهینه کرد. اما اگر می‌خواهید خیالتان از بابت حفظ این اختراع بی‌نظیر راحت شود، از تمام فضای موجود در دستگاه استفاده نکنید و تا جایی که مقدور است از حجم ظرفی که در هر مرتبه استفاده، درون ماشین قرار می‌دهید کم کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*