نکات مهم در نگهداری از دستگاه تصفیه هوا

نگهداری از دستگاه تصفیه هوا

هوای آلوده کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان، تبریز و… باعث شده دستگاه تصفیه هوا مهمان این روزهای خانه‌های ما باشد. استفاده از تصفیه‌کننده هوا سبب می‌شود تا آلودگی‌های محیط منزل کاهش یابد و با چندین بار  تعویض هوا در هر ساعت، هوا داخل منزل، محل کار و… تمیز و پاکیزه شود. یکی از نکات مهم در مورد استفاده از تصفیه‌کننده هوا، نحوه نگهداری از این دستگاه است. اگر از این دستگاه به‌خوبی نگهداری نکنید، طول عمر دستگاه کاهش می‌یابد و ممکن است کارایی آن نیز دیگر مانند گذشته نباشد. تمیزکردن فیلترهای دستگاه تصفیه هوا، یکی از بخش‌های مهم نگهداری از این دستگاه است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی نکات نگهداری از دستگاه تصفیه هوا بپردازیم و نحوه تمیزکردن فیلترهای این دستگاه را به شما آموزش دهیم.

بررسی نکات نگهداری از دستگاه تصفیه هوا

با رعایت نکاتی که در این بخش جهت نگهداری از دستگاه تصفیه‌کننده هوا مطرح می‌کنیم، شما می‌توانید طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید و به عملکرد بهتر آن کمک کنید.

دستگاه تصفیه هوا

قراردهی دستگاه در مکانی تمیز

اولین نکته در مورد نگهداری از دستگاه تصفیه هوا، قراردادن آن در مکانی تمیز و عاری از گردوغبار است. اگر دستگاه در سطح کثیف یا پر از گردوغبار قرار گیرد، ممکن است این گردوغبار وارد بخش موتور دستگاه شوند و آسیبی جدی به دستگاه وارد نمایند. بنابراین پیشنهاد می‌شود دستگاهی را بر روی سطحی تمیز قرار دهید.

تمیزکردن بخش بیرونی دستگاه

جهت کاهش میزان گردوغبار ورودی به بخش موتور دستگاه، هنگام تمیزکاری سایر بخش‌های منزل، تنها با یک دستمال مرطوب بدنه این دستگاه را تمیز کنید.

منبع برق دستگاه تصفیه‌کننده

این دستگاه برای شروع عملکرد خود می‌بایست حداقل ۱۲۰ ولت از جریان متناوب شهری را دریافت نماید و نباید بیش از اندازه به آن جریان وارد شود؛ ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود یک محافظ جریان را در مسیر اتصال برق این دستگاه قرار دهید.

بررسی لوله خروجی دستگاه

لوله خروجی دستگاه را همیشه در حالت مستقیم قرار دهید؛ زیرا درصورتی‌که لوله خروجی به شکل خوبی قرار نگیرد، ممکن است رطوبت داخل این لوله تجمع کند و به داخل دستگاه برگردد. بازگشت رطوبت می‌تواند برای دستگاه آسیب‌زا باشد و طول عمر دستگاه را کاهش دهد. پیشنهاد می‌شود گاهی اوقات شرایط لوله خروجی دستگاه را بررسی کنید.

تمیزکردن سیم پیچ کندانسور

سیم پیچ کندانسور نیز از بخش‌هایی است که باید همواره تمیزی آن را مورد بررسی قرار دهید. معمولاً پس از گذشت مدت‌زمانی از استفاده از دستگاه تصفیه هوا، مقداری چربی، دوده و روغن روی سیم پیچ کندانسور می‌نشیند و تمیزکردن آن سبب افزایش بهره‌وری و طول عمر دستگاه می‌شود. می‌توانید برای تمیزکردن این دستگاه از تمیزکننده سیم پیچ یا هر محلول اسیدی مانند آب و آب‌لیمو و سرکه استفاده کنید. محلول اسیدی خود مانند سرکه را روی سیم پیچ بپاشید و برای چند دقیقه صبر کنید. پس از پاک‌شدن آلودگی‌ها، سیم پیچ را با خشک کنید و سیم پیچ را در جایگاه خود قرار دهید.

تمیزکردن فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا باتوجه‌به نوع فناوری و عملکرد خود ممکن است از چندین فیلتر مختلف بهره بگیرند. باتوجه‌به ساختار مختلف هر کدام از این فیلترها، نحوه تمیزکردن آن‌ها نیز متفاوت است. ازاین‌رو، در این بخش به شکل کامل شرایط تمیزکردن هر یک از فیلترها را بررسی می‌کنیم.

فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

پیش فیلتر

پیش فیلتر شامل یک توری است که در دهانه لوله ورودی قرار گرفته و وظیفه‌اش جذب ذرات درشت، مو و پرزها است. استفاده از پیش فیلتر در دستگاه تصفیه هوا باعث عملکرد بهتر فیلترهای هپا می‌شود و به پاک‌سازی هوا کمک می‌کند. پیش فیلتر قابل شست‌وشو است و می‌توانید آن را به‌راحتی زیر آب بشویید. می‌توانید برای پاک‌کردن راحت پیش فیلتر از یک برس نرم استفاده کنید تا گردوغبار، موها و پرزها راحت‌تر جدا شوند.

فیلتر هپا

فیلترهای هپا دارای ساختاری درهم‌تنیده هستند و معمولاً از جنس الیاف شیشه، الیاف‌های مصنوعی، فوم‌های مصنوعی، الیاف گیاهی یا فلزات منبسط‌شده هستند. وظیفه فیلترهای هپا جذب دوده، گرده، کپک و سایر ریزذرات در هواست. اگر یک فیلتر هپا طبق استانداردهای هانی طراحی شده باشد، می‌تواند تا ۹۹.۹۷ درصد ریزذرات موجود در هوا را جذب نماید. باتوجه‌به عملکرد این دستگاه باید آن را هر ۳ تا ۶ ماه تمیز کنید. باتوجه‌به حالت کاغذی اغلب فیلترهای هپا نباید آن‌ها را با استفاده از آب تمیز کنید. بهترین راهکار برای تمیزکردن فیلترهای هپا، استفاده از سرعت کم جاروبرقی است. با مکش جاروبرقی ذرات ریز موجود بر روی فیلتر جمع‌آوری می‌شوند و فیلتر تمیز می‌شود.

فیلتر کربن فعال یا بوزدا

فیلترهای کربن فعال یا بوزدا، از جنس زغال فعال هستند که ترکیبی از کک نفتی، پوست نارگیل، زغال‌سنگ نارس و خاک اره است. این فیلترها با هدف جذب بوهای غلیظ مانند بوی سیگار، بوی بنزین و… در ساختار دستگاه تصفیه هوا قرار گرفته‌اند. برای بهبود عملکرد این فیلتر تنها کافی است در دوره‌های سه تا شش ماه، این فیلتر را در معرض حرارت کمی قرار دهید. طول عمر این فیلترها معمولاً بسیار طولانی است و می‌توانند تا ده سال برای شما کار کنند. برای تمیزکردن این فیلتر تنها کافی است آن را به مدت ده دقیقه زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

فیلتر الکترواستاتیک

در برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا، فیلتر الکترواستاتیک جایگزین فیلتر هپا شده و در برخی موارد نیز از این فیلتر در کنار فیلتر هپا استفاده می‌شود. این فیلتر باتوجه‌به ساختار خود و بهره‌گیری از انرژی برق ساکن، ذرات معلق در هوا را به سمت دستگاه جذب می‌کند. این فیلتر نیازی به تعویض ندارد و فیلتر دائمی و قابل شست‌وشو است. شما می‌توانید در بازه‌های سه الی شش ماهه این فیلتر را بشویید. فیلترهای الکترواستاتیک دارای دو بخش تارهای نازک و بدنه اصلی فیلتر هستند. پیش از اقدام به تمیزکردن این فیلتر حتماً دستگاه تصفیه هوا را از برق بکشید.  بخش مربوط به تارهای نازک را بااحتیاط جدا کنید و زیر شیر آب با استفاده از یک دستمال تمیز کنید. بدنه اصلی فیلتر را داخل یک سطل آب قرار دهید و پس از یک ساعت خارج کنید و با استفاده از فرچه مخصوص این فیلتر آن را تمیز کنید. پس از پایان فرایند تمیزکاری این فیلتر، آن را خشک کنید و در جایگاه خود قرار دهید.

فیلتر رطوبت ساز

در برخی از دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا علاوه بر فیلترهای هپا و پیش فیلتر، از فیلتر رطوبت‌ساز نیز استفاده شده است. پیشنهاد می‌شود این فیلتر را به شکل ماهانه یا دو ماه یک‌بار تمیز کنید. برای تمیزکردن این فیلتر، ابتدا دوشاخه دستگاه را از برق بکشید و سینی رطوبت‌ساز را از دستگاه خارج کنید. بدون نیاز به خارج‌کردن فیلتر از سینی، هر دو طرف آن را با آب بشویید. فیلتر را خیس کنید و داخل دستگاه قرار دهید.

تمیزکردن سنسورهای دستگاه تصفیه هوا

اگر سنسورهای دستگاه تصفیه هوا دچار آلودگی شوند، دیگر اطلاعاتی که محیط کسب می‌شود، دقیق نیست و ممکن است سیستم اتوماتیک دستگاه حتی زمانی که هوا محیط پاکیزه است نیز کار کند. با تمیزکردن سنسورها این فرایند تصحیح می‌شود و حالت اتوماتیک دستگاه می‌توانید عملکرد مناسبی را ارائه دهد. شما می‌بایست بر اساس دفترچه راهنما محصول، محل قرارگیری سنسورها را پیدا کنید. پس از یافتن سنسورها می‌توانید با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل یا با استفاده از حالت دمنده جاروبرقی، سنسور را تمیز کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

تصفیه هوا بلو ایر Blueair Health Protect 7440i
تصفیه هوا بلوایر Blueair Health Protect 7440i
تخفیف
۴۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان 36,900,000 تومان
تصفیه هوا بلوایر Blueair Classic 480
تصفیه هوا بلوایر Blueair Classic 480
تخفیف
۳۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان 29,300,000 تومان
تصفیه هوا بلو ایر Blueair Classic 680i
تصفیه هوا بلوایر Blueair Classic 505
تخفیف
۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان 33,100,000 تومان
تصفیه کننده هوا بلانتون BCR-AP4200
تصفیه کننده هوا بلانتون BCR-AP4200
تخفیف
۱۳,۹۰۰,۰۰۰ تومان 13,250,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*