۹ نکته مهمی که در نگهداری از ایرفرایر باید رعایت کنید

how to use philips airfryer elemarket.ir

تمیز کردن ایرفرایر نکات خاص خود را دارد. با ما همراه باشید تا در این مطلب از المارکت به مهم‌ترین نکات نگهداری از ایرفرایر بپردازیم. چه کسی است که از یک بشقاب سیب زمینی سرخ‌شده ترد و خوشمزه در کنار مرغ سوخاری برشته لذت نبرد!؟ تا همین چند سال پیش برای میل کردن چنین غذایی لازم بود به فست‌فودی برویم و هزینه زیادی را بپردازیم؛ اما حالا با داشتن سرخ کن بدون روغن می‌توانیم چنین غذایی را با حفظ سلامت کامل و صرف کم‌ترین روغن آماده کنیم.

اگرچه انتخاب و خرید یک ایرفرایر یا سرخ کن بدون روغن باکیفیت انتخابی سخت است، اما رعایت نکات نگهداری از آن تاثیر بیشتری در دوام دستگاه دارد. نگهداری از ایرفرایر و تمیز کردن هواپز فرآیندی دقیق و بسیار حائز اهمیت است که عمر دستگاه را افزایش داده و کیفیت غذاها را بهبود می‌بخشد. اگر از دستگاه هواپز خود به درستی نگهداری نکنید و اجزای داخلی آن را به‌طور دقیق شست‌وشو ندهید، ملاحظه خواهید کرد که غذای تهیه شده در دستگاه یک تکه خام و یک تکه پخته است و کیفیت لازم را ندارد.

نگهداری از ایرفرایر

مهم‌ترین نکات نگهداری از ایرفرایر

  1. بیشتر از ظرفیت سرخ کن غذا در آن قرار ندهید. قرار دادن مرغ کامل و غذاهای با حجم زیاد در سرخ کن مانع از جریان یافتن هوای کافی در اطراف ماده غذایی می‌شود.
  2. اگرچه سرخ کن بدون روغن یا ایرفرایر دستگاهی برای پخت سریع و آسان انواع غذا و خوراکی‌های خوشمزه است؛ اما برخی غذاها را به‌هیچ عنوان نباید در آن بپیزید. از جمله این موارد که به دستگاه آسیب رسانده یا باعث کثیفی شدید آن می‌شوند، می‌توان به برنج خام، کلم بروکلی، سبزیجات، چاشنی‌های خشکی که در جریان هوا پخش می‌شوند، مرغ کامل، کیک، پنیر پیتزا و… اشاره کرد. 
  3. برای نگهداری از ایرفرایر شرایط قرارگیری آن را مساعد کنید. ایرفرایر باید روی سطحی صاف، هموار، یک دست و تمیز قرار گیرد و همچنین از اطراف خود حداقل ۲۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. رعایت این فاصله به خنک شدن موتور دستگاه کمک می‌کند؛ چراکه منافذی روی بدنه ایرفرایر تعبیه‌ شده‌اند که داغی اضافه دستگاه را به خارج انتقال می‌دهند. بنابراین اگر جلوی این منافذ را با وسایل دیگر بپوشانید، کارایی ایرفرایر کاهش می‌یابد.
  4. در صورت بروز مشکل یا ایراد در اجزای مختلف سرخ کن می‌‌توانید از لوازم جانبی دستگاه که برند سازنده آن را ارائه می‌دهد استفاده کنید. این بدان معنی است که اگر سبد سرخ‌کن یا هر بخشی از آن آسیب دید لازم نیست حتماً دستگاه جدیدی تهیه کنید؛ بلکه می‌توانید از تعمیرکاران خبره و لوازم جانبی جایگزین استفاده نمایید.
  5. ظروف فلزی را درون هواپز خود قرار ندهید.
  6. فضای خاصی را برای نگهداری ایرفرایر درنظر بگیرید. یک نکته بسیار مهم در نگهداری از ایرفرایر این است که به‌نحوی از آن مراقبت کنید که به‌هیچ عنوان هیچ بخشی از دستگاه در فشار و آسیب نباشد. بنابراین کمد یا کابینتی که قصد دارید ایرفرایر را در آن قرار دهید، باید فضای کافی را داشته باشد و ایرفرایر را به‌طوری در آن قرار دهید که از طرف دیگر وسایل، فشاری به بدنه یا کابل آن وارد نشود.
  7. استفاده از ایرفرایر و سرخ کردن انواع غذا در آن نیازمند حداقل چند قاشق روغن است. از روغن‌های مرغوب استفاده کنید تا کیفیت غذا و فرآیند پخت افزایش یابد. برای این کار حتماً از روغن سرخ کردنی استفاده نموده و به هیچ عنوان چند روغن را با هم مخلوط نکنید.
  8. پیش از هر بار روشن کردن سرخ کن باقیمانده غذای قبل و روغن‌های استفاده شده را دور بریزید.
  9. پس از پخت غذا و سردتر شدن سبد سرخ‌کن برای شستن آن اقدام کنید. تمیز کردن ایرفرایر طول عمر دستگاه را افزایش داده؛ از هزینه‌های اضافه تعمیر و تعویض آن می‌کاهد و کیفیت غذاها را بهبود می‌دهد. اما سوال مهم اینجاست که تمیز کردن ایرفرایر چگونه است؟

نحوه تمیز کردن و نگهداری از ایرفرایر

در اولین مرحله باید اتصال برق دستگاه را قطع نموده و اجازه دهید که سرخ کن به طور کامل سرد شود. سپس تمام قطعاتی که قابل جدا شدن هستند را باید از دستگاه ایرفرایر جدا کنید تا به صورت مجزا شستشو داده شوند. فیلتر، سبد سرخ کن و سینی از جمله این اجزا هستند که باید با آب داغ و مایع ظرفشویی آن‌ها را بشویید تا به‌طور کامل چربی‌هایشان زدوده گردد. اغلب دستگاه‌ها این امکان را دارند که قطعاتشان را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و بشویید.

 در این میان باقی‌مانده غذا و روغن را از ظروف دستگاه پاک کنید و اجزائی که شستشو داده بودید را به‌خوبی خشک نمایید. حال می‌توانید بدنه دستگاه را با اسفنج یا پارچه‌ای لطیف و مرطوب پاک کنید تا چربی‌های روی آن به‌خوبی پاک شوند. مراقبت باشید که آب به قسمت‌های الکتریکی ایرفرایر وارد نشود.

 برای تمیز کردن المنت‌های گرم‌کننده ایرفرایر نیز می‌توانید از یک فرچه باکیفیت استفاده نمایید. البته برای تمیزی بهتر قطعات این امکان وجود دارد که از سرکه استفاده کنید؛ اما نباید فرآیند تمیز کردن ایرفرایر را با دستمال‌های زبر و بی‌کیفیت انجام دهید.

نگهداری از ایرفرایر

سخن پایانی

مواردی که گفته شد برای اغلب دستگاه‌ها صدق می‌کند اما همیشه لازم است برای آنکه اطلاعات دقیق‌تری در خصوص دستگاه خود داشته باشید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. برای مثال خیلی از دستگاه‌های ایرفرایر این امکان را دارند که بتوانید با آن یک مرغ کامل را بپزید. پس با در نظر گرفتن این موضوع و شناخت کافی از دستگاه خود، به بهترین نحو نسبت به نگهداری از ایرفرایر خود اقدام کنید.

برای خرید بهترین ایرفرایرهای موجود در بازار کافی است به فروشگاه اینترنتی المارکت مراجعه نمایید و به‌صرفه‌ترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها را خریداری کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

مولتی کوکر نینجا OP500
مولتی کوکر نینجا OP500
تخفیف
۱۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان 18,500,000 تومان

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*