همه چیز درباره‌ سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن

مشغله‌ی زیاد و حفظ سلامت غذا همراه با طعمی دلچسب، آشپزی را به دغدغه‌ی بسیاری از افراد تبدیل کرده‌ است. به همین منظور بسیاری از تولیدکنندگان محصولات خانگی در تلاشند تا لوازم پخت‌وپزی وارد بازار کنند که هم در مصرف انرژی و زمان صرفه‌جویی کند و هم به حفظ سلامت مشتریان کمک کند. یکی از این محصولات سرخ کن‌های بدون روغن هستند که با مصرف کم‌ترین میزان روغن غذایی لذیذ و ترد برای شما به ارمغان می‌آورند. در این مطلب از المارکت به معرفی سرخ کن بدون روغن یا همان هواپز می‌پردازیم و این محصول را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

۲ دسته اصلی سرخ کن

سرخ کن چیست

سرخ‌کن‌ها گروهی از لوازم آشپزخانه هستند که در کوتاه‌ترین زمان و در دمای مشخص غذایی لذیذ برای شما فراهم می‌کنند. سرخ‌کن‌ها در دو گروه سرخ کن معمولی و سرخ کن بدون روغن یا رژیمی طبقه‌بندی می‌شوند. 

سرخ‌کن‌های معمولی غذای شما را در سبد محصول درون روغن غوطه‌ور می‌کنند تا سرخ شود. غذای سرخ شده در این محصولات تردتر، طعمی لذیذ‌تر و کالری بسیار بالاتری نسبت به سرخ‌کن‌های رژیمی دارد.

سرخ کن

سرخ‌کن بدون روغن چیست

غذاهای سرخ‌شده طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد اما کالری بالای این غذاها و خطرشان برای سلامتی باعث شده تا روش‌های جدیدی جایگزین سرخ‌کردن مواد غذایی در روغن شود. سرخ کن بدون روغن یکی از محصولاتی است که با فناوری‌های جدید توانسته‌ تا حدودی جایگزین سرخ‌کن‌های معمولی شود. سرخ‌کن‌های رژیمی با داشتن سیستم تهویه، تایمر و هشدار دهنده‌ی صوتی کار را برای شما راحت‌تر کرده‌اند و ایمنی استفاده از این لوازم را افزایش داده‌اند. علاوه بر این‌ها این لوازم برقی چندکاره هستند و شما می‌توانید در آن پیتزا یا کیک طبخ کنید. اگر شما هم به سلامت خود اهمیت می‌دهید و یا در پروسه‌ی کاهش وزن هستید اما نمی‌توانید از غذاهای سرخ‌‌شده دل بکنید، پیشنهاد ما به شما خرید سرخ کن بدون روغن است. در ادامه با روش کار سرخ کن بدون روغن بیش‌تر آشنا می‌شویم.

طرز کار سرخ کن رژیمی

سرخ کن بدون روغن عملکردی شبیه به فر‌های مجهز به کانوکشن دارد به این معنا که واکنش میلاردی که در سطح مواد غذایی برای سرخ شدن رخ می‌دهد به کمک جریان همرفت هوای داغ است. در این محصولات یک فن و المنت‌های حرارتی پرقدرت تعبیه شده است که المنت‌ها با حداکثر سرعت دمای هوای داخل محصول را افزایش داده و فن هم با جابه‌جایی هوا به ایجاد جریان همرفتی بهتر کمک می‌کند. سبد این محصولات با داشتن سوراخ‌های فراوان به گردش بهتر هوای داغ اطراف مواد غذایی کمک می‌کند و می‌توان گفت که غذا در این سرخ‌کن‌ها با هوای داغ سرخ و ترد می‌شود. این گونه شما می‌توانید با مصرف یک قاشق روغن از یک غذای سالم و کم کالری لذت ببرید. البته باید بدانید که طعم غذاهای سرخ شده در این محصولات صد در صد شبیه به غذاهای سرخ‌شده در روغن فراوان نیست ولی این تفاوت طعم قابل چشم‌پوشی است.

سرخ کن بدون روغن

حالا که با روش کار سرخ کن بدون روغن آشنا شدیم به بررسی مزایا و معایب این محصولات می‌پردازیم تا بتوانید خرید بهتری داشته باشید.

مزایا و معایب هواپز

مزایای سرخ کن بدون روغن

چندکاره بودن دستگاه

این محصولات به جز سرخ‌کردن کارایی گسترده‌ای دارند  و از آن می‌توان برای گرم کردن غذا، یخ‌زدایی، گریل کردن انواع گوشت و ماهی، پخت کیک و شیرینی و حتی بو دادن آجیل استفاده کرد. اگر دستگاه شما سایز بزرگ باشد می‌شود یک مرغ کامل را درون آن بریانی کرد یا حتی پیتزا و لازانیا در آن طبخ کرد.

کالری پایین غذاهای طبخ شده

حداکثر میزان روغنی که در این دستگاه استفاده می‌شود یک قاشق غذاخوری است و به همین علت میزان کالری و چربی غذاهایی که در این محصول پخته می‌شوند بسیار پایین است. این ویژگی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که موجب محبوبیت این سرخ‌کن‌ها شده‌است. به علاوه در این محصولات دیگر نیازی به دور ریختن حجم زیادی از روغن استفاده شده نیست.

شست‌وشوی راحت

تمام بخش‌های این دستگاه‌ها به راحتی جدا می‌شود و قابل شست‌وشو چه با دست و چه در ماشین ظرفشویی است. به علاوه با مصرف کم‌تر روغن و چربی کم‌تر سطح سبد و سایر بخش‌های محصول زمان شست‌وشوی آن هم کاهش پیدا می‌کند.

صرفه‌جویی در زمان

سرخ‌کن‌های بدون روغن زمان پخت‌وپز را بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند. هر چه توان محصول بیش‌تر باشد سرعت پخت‌وپز نیز افزایش پیدا می‌کند.

مزایای سرخ کن بدون روغن

معایب سرخ کن بدون روغن

حجم کوچک دستگاه

یکی از معایب این محصول این است که در حجم‌های به نسبت پایین تولید می‌شود و هنگام مهمانی قابل استفاده نیست.

مضر بودن غذاهای سرخ‌کردنی

اگرچه هنگام تولید این محصولات تلاش بر این بود که حداقل زیان برای سلامتی مشتریان را داشته باشد اما در تحقیقات اخیر مشخص شد که این روش پخت هم ضرر و زیان خود را دارد اما در نهایت این میزان آسیب کم‌تر از غوطه‌ور کردن در روغن به روش معمول است. توصیه‌ی ما این است که برای جلوگیری از انواع بیماری‌های قلب و عروق کم‌تر از غذاهای سرخ‌کردنی استفاده کنید و از ورزش غافل نشوید.

پخت و پز با سرخ کن بدون روغن

مرور کلی

همه‌ی ما از محبوبیت غذاهای سرخ‌کردنی با وجود تاثیرات منفی آن‌ها بر سلامت انسان آگاه هستیم. در رژیم غذایی قرار نیست غذایی را حذف کنیم بلکه روش درست کم کردن میزان مصرف یا استفاده از روش‌های دیگر برای طبخ غذاست. یکی از فناوری‌های جدید شرکت‌های لوازم خانگی تولید سرخ‌کن‌های بدون روغن است که با کم‌ترین میزان روغن غذایی ترد و برشته برای شما آماده می‌کند که تفاوت اندکی با غذاهای سرخ‌شده در روغن دارند. در این مطلب از المارکت سعی کردیم از همه نظر سرخ‌کن‌ بدون روغن را بررسی کنیم و به بیان مزایا و معایب آن پرداختیم. شما می‌توانید برای مشاهده و خرید سرخ‌کن‌های بدون روغن به فروشگاه المارکت مراجعه کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*