آموزش آشپزی با ماکروویو: آشپزی به کمک ماکروویو راحت‌تر از همیشه!

آشپزی با ماکروویو

با ورود انواع ماکروفر و ماکروویو به آشپزخانه‌های ما، آشپزی با ماکروویو به روتین تهیه غذای آشپزها تبدیل شده است. در این مطلب از وبلاگ المارکت به ویژگی‌هایی از ماکروویو و ماکروفرها اشاره می‌کنیم که درست کردن وعده‌های غذایی را راحت‌تر و سریع‌تر از همیشه کرده‌اند. با ما همراه شوید.

مقدمه

اجاق ماکروویو یکی از دستگاه‌های کارآمد برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی به شمار می‌رود. این دستگاه از امواج ماکروویو برای پخت غذا استفاده می‌کند. ماکروویو به معنی امواج کوتاه است. ماکروویوها امواج الکترومغناطیسی با طول‌موج کوتاه و درنتیجه انرژی بالا هستند که از آن‌ها می‌توان برای پخت مواد غذایی آبدار استفاده کرد. امواج ماکروویو در برخورد با اشیاء مختلف واکنش‌های متفاوتی دارند. مثلاً فلزات این امواج را دفع می‌کنند موادی مانند شیشه و پلاستیک این امواج را عبور می‌دهند و مواد آبدار این امواج را جذب می‌کنند.

چه ظروفی برای آشپزی با ماکروویو مناسب هستند؟

ظروف آرکوپال، سرامیکی و پیرکسی که فاقد لبه‌های فلزی باشند برای آشپزی با ماکروویو مناسب هستند. فقط آن دسته از ظروف پلاستیکی که مخصوص مایکروفر ساخته‌شده‌اند برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند. به‌هیچ‌عنوان از ظروف فلزی برای داخل ماکروویو استفاده نکنید.

مزایای آشپزی با ماکروویو چیست؟

ازجمله مزیت‌های آشپزی با ماکروویو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پخت سریع‌تر غذا
  • با توجه به زمان کوتاه‌تر پخت مقدار بیشتری از مواد غذایی مفید و ویتامین‌ها در غذای پخته‌شده باقی خواهند ماند.
  • صرفه‌جویی در هزینه و وقت
  • نیاز کمتر به ظروف و درنتیجه شست‌وشوی کمتر

شما می‌توانید انواع ماکروویو و ماکروفر را به‌راحتی از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمایید.

معنی کلمات روی مایکروفر و کاربرد دکمه‌های پنل

کلمات روی مایکروفر (ماکروویو) و دکمه‌های روی پنل آن‌ها با توجه به برند و همچنین مدل دستگاه متفاوت بوده و اطلاع از مفهوم هر یک برای آشپزی با ماکروویو کاملاً ضروری است. معنای کلمات عمومی روی مایکروفر عبارت‌اند از:

Start/quickstart

پس از تنظیم برنامه پخت موردنظر با فشردن این دکمه می‌توان برنامه را اجرا نمود.

Stop/cancle

هر یک از برنامه‌های پخت دارای مدت‌زمان خاصی هستند که پس از اتمام به‌صورت خودکار توقف صورت می‌گیرد. به دلایل مختلف اگر قصد دارید در حین اجرای برنامه اجرای آن را متوقف کنید کافی است دکمه stop یا cancel را فشار دهید.

Microwave

انتخاب این برنامه برای پخت سریع غذا یا گرم کردن آن کاربرد دارد و گزینه‌ای مناسب برای پخت سیب‌زمینی و سبزیجات در مدت‌زمان کوتاه با مصرف آب و روغن کم است.

Defrosting

به‌منظور یخ‌زدایی از غذا از این دکمه می‌توان استفاده نمود.

Auto defrost

پلن یخ‌زدایی با انتخاب این دکمه با توجه به وزن غذا به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، کافی است وزن غذای یخ‌زده را وارد نمایید تا دستگاه به‌صورت خودکار مدت‌زمان موردنیاز برای این کار را محاسبه و اعمال کند.

Auto reheat

عملکرد این دکمه روی پنل مایکروفر شباهت زیادی با auto defrost دارد و با ورود وزن غذا، مدت‌زمان و دمای موردنظر برای گرم شدن آن تنظیم و برنامه اجرا می‌گردد.

Vegetable steamer

از دیگر کلمات روی مایکروفر می‌توان به دکمه پخت و بخارپز شدن سبزیجات اشاره نمود.

Pizza function

در برخی از برندها دکمه‌ای و برنامه مخصوص برای پخت پیتزا در نظر گرفته شده است که زمان و دمای موردنیاز برای آن به‌صورت خودکار تنظیم می‌گردد.

Staem cook

به‌منظور بخارپز شدن غذا از این دکمه استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که در برخی از برندها این دکمه با نام Persian cook مشخص شده است.

Crisp

یکی از کلمات روی ماکروفر که کاربرد زیادی دارد، crisp است. این دکمه روی پنل برای برشته شدن مواد غذایی مختلف از قبیل سیب‌زمینی کاربرد دارد

Fan over

به‌منظور پخش شدن هوای گرم در داخل دستگاه و کمک به پخت سریع‌تر غذا می‌توان از این دکمه استفاده نمود. با استفاده از این قابلیت درواقع فضای داخلی مایکروفر شبیه به فرهای برقی خواهد شد.

Full grill

گریل کامل یکی دیگر از کلمات روی ماکروویو است که برای کبابی شدن غذا و برشته کردن کامل گوشت‌های ضخیم بدون سوختگی کاربرد دارد.

Convection

برای پخت غذاهای خمیری و همچنین خشک‌کردن میوه و نمونه‌های مشابه می‌توان به کمک این دکمه فضای داخلی مایکروفر را به فر برقی تبدیل نمود. با انتخاب این دکمه هوای داخل دستگاه گرم و خشک خواهد شد.

آشپزی با ماکروویو

در ادامه مطلب آشپزی با ماکروویو از وبلاگ المارکت، به ارائه چند طرز تهیه غذا با ماکروویو اشاره می‌کنیم.

آشپزی با ماکروویو: پخت ماهی با مایکروفر

مواد لازم

  • ۲ عدد ماهی (حدود یک کیلوگرم)
  • ۵۰ گرم کره
  • ۲ قاشق آب‌لیمو
  • به میزان لازم نمک

طرز پخت

۱. ابتدا شکم ماهی را برش داده و آن را خوب تمیز کرده می‌شوییم و می‌گذاریم آب آن گرفته شود.

۲. سپس کره را به مدت یک دقیقه با قدرت ۱۰۰% داخل ماکروویو می‌گذاریم و با چاقو برش‌هایی در بدن ماهی ایجاد می‌کنیم و ماهی را آغشته به کره و نمک کرده و آن را روی سه‌پایه فلزی (بلند) قرار می‌دهیم.

۳. دستگاه را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه با مایکرو ۶۰% و گریل روشن می‌کنیم (کلید ترکیبی) حتماً در این فاصله یک بار ماهی را زیرورو می‌کنیم تا دو طرف ماهی برشته شود.

آشپزی با ماکروویو: پخت میگو و سس با مایکروفر

مواد لازم

  • میگو تازه ۵۰۰ گرم
  • شیر ۱ فنجان
  • آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۱۵۰ گرم
  • خامه ۱۰۰ گرم
  • آب ۲ فنجان
  • جعفری خردشده قدری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

روش تهیه

۱. سس میگو: کره را در یک کاسه پیرکس به مدت ۱ دقیقه در مایکروفر با قدرت ۱۰۰% بگذارید سپس آرد را داخل کره بمالید و به مدت ۲ دقیقه دیگر با همان قدرت در مایکروفر قرار دهید تا کمی تفت‌داده شود.

۲. شیر را کم‌کم داخل آرد و کره بریزید و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و کاملاً مخلوط را هم بزنید و به مدت ۳-۴ دقیقه در مایکروفر با قدرت ۵۰% بگذارید تا سس کمی غلیظ شود. سپس خامه را به آن اضافه کنید.

۳. روش تهیه میگو: میگوها را از داخل پوست درآورده، تمیز کرده، بشویید. دو لیوان آب در یک ظرف پیرکس بریزید و یک قاشق نمک و فلفل نیز به آن اضافه کنید. ظرف را در مایکروفر با قدرت ۱۰۰% بگذارید تا به جوش آید. سپس میگوها را داخل آن بریزید 8-6 دقیقه دیگر در مایکروفر با همان قدرت قرار دهید تا بپزد، بعد میگوها را آبکش کرده و با سس آماده‌شده مخلوط نموده و کمی جعفری خردشده روی آن بپاشید.

شما می‌توانید انواع ماکروویو و ماکروفر را به‌راحتی از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمایید.

آشپزی با ماکروویو

آشپزی با ماکروویو: پیتزا در ماکروفر

مواد لازم

  • سوسیس و کالباس ۲۵۰ گرم
  • فلفل دلمه نصف پیمانه (خردشده)
  • قارچ ۱ پیمانه (خردشده)
  • پنیر پیتزا ۱۰۰ گرم
  • خمیر پیتزا آماده ۱ عدد
  • نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه

۱. خمیر را به‌تنهایی روی سه‌پایه فلزی قرار می‌دهیم و آن را به مدت ۱-۲ دقیقه قدرت ۶۰% در ماکروویو می‌گذاریم تا آب خمیر کمی گرفته شود. سپس با سس گوجه‌فرنگی سطح خمیر را می‌پوشانیم و روی آن را کمی پنیر پیتزا رنده شده می‌ریزیم.

۲. تمام مواد را که به شکل دلخواه ولی با قطر نازک خردشده‌اند را روی خمیر می‌ریزیم و لابه‌لای آن را پنیر می‌پاشیم پیتزا را روی سه‌پایه فلزی قرار می‌دهیم و دستگاه را به مدت ۶-۸ دقیقه با مایکرو ۶۰% و گریل روشن می‌کنیم (کلید ترکیبی) تا هم پیتزا پخته و هم سطح آن برشته شود بهتر است بعد از گذشت ۳ دقیقه از این زمان پنیر روی پیتزا اضافه شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*