امروزه انواع روغن سرخ کردنی در بازار موجودند و برای استفاده‌های گوناگون مانند استفاده در سرخ‌کن یا گریل کاربرد دارند. بااینکه پزشکان مرتباً توصیه می‌کنند که از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنیم، بازهم از لذت خوردن یک وعده سیب‌زمینی سرخ‌شده یا مرغ سوخاری چرب‌وچیلی نمی‌توان گذشت؛ اما درنهایت اگر نتوانیم روغن را از سبد غذایی خود حذف کنیم لااقل می‌توانیم از انواع روغن، سالم‌ترین آن را برای استفاده در سرخ‌کن تهیه کنیم. با ما باشید تا درباره انواع روغن سرخ کردنی بیشتر بدانید.

مقدمه

این روزها وقتی به فروشگاه‌ها سر می‌زنید، روغن‌های متنوعی را در قفسه فروشگاه‌ها می‌بینید. آیا همه این روغن‌ها را می‌توانید برای سرخ ‌کردن استفاده کنید؟ در سال‌های اخیر روغن‌های مایع جای خود را به روغن‌های جامد دادند و کمتر کسی از روغن نباتی یا روغن حیوانی استفاده می‌کند. روغن‌های نباتی و حیوانی سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند و برخی از آن‌ها طی فرآیندی در کارخانه‌ها هیدروژنه می‌شوند. مصرف روغن اشباع در طولانی‌مدت باعث می‌شود کلسترول بد خون افزایش یابد و مسیر عروق خونی به‌مرور مسدود شوند. روغن‌های اشباع خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش داده و شما را در معرض انواع سکته‌ها قرار می‌دهند. روغن‌های سرخ‌کردنی به‌صورت مایع به بازار عرضه می‌شوند و برای سرخ کردن در دمای بالا و سرخ کردن عمیق مناسب هستند.

بهترین برای استفاده در سرخ کن کدام است؟

به گزارش سلامت نیوز دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این‌که انواع روغن سرخ کردنی را به دو گروه حیوانی و گیاهی تقسیم‌بندی می‌کنند، بیان کرد: روغن‌های حیوانی با دو ویژگی مشخص می‌شود؛ اول این‌که اسیدهای چرب اشباع‌شده دارد و دوم این‌که حاوی مقداری کلسترول است. این روغن‌ها وقتی وارد بدن می‌شود، دو مشکل عمده ایجاد می‌کند؛ ازیک‌طرف چون این روغن‌ها جامد است، در بدن نیز رسوب می‌کند از طرف دیگر میزان کلسترول را افزایش می‌دهد و با این‌که این روغن‌ها برای سرخ کردن دوام بیشتری دارد توصیه ما این است که کمتر مصرف شود؛ اما روغن‌های گیاهی که در حرارت معمولی مایع است دو ویژگی ممتاز را داراست، اول این‌که در بدن رسوب نمی‌کند و دوم این‌که کلسترول ندارد؛ بنابراین روغن‌های گیاهی ازجمله زیتون، ذرت، کنجد، کانولا و… بدون کلسترول است و وقتی وارد بدن می‌شود، حتی میزان کلسترول را کاهش می‌دهد.

انواع روغن سرخ کردنی

روغن سرخ کردنی

مهم‌ترین ویژگی انواع روغن سرخ کردنی این است که پایداری و نقطه دود آن‌ها در مقایسه با سایر روغن‌ها بیشتر است. زمانی که شما مقدار زیادی سیب‌زمینی را با روغن غیر سرخ‌کردنی غوطه‌ور می‌کنید، این روغن خیلی زود دود می‌شود. روغن مایع مخصوص پخت‌وپز در دمای پایینی با اکسیژن ترکیب می‌شود، ترکیبات سمی تولید می‌کند و رنگ آن تیره می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود این روغن‌ها پایداری کمی دارند. روغن‌های اشباع مثل روغن سرخ‌کردنی، نقطه دود بالایی دارند، اما روغن سرخ‌کردنی را چندین مرتبه تصفیه می‌کنند تا کاملاً شفاف و روشن شوند. روغن مخصوص سرخ‌کردنی مرغوب معمولاً دمای بیش از ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. نقطه دود روغن‌‌ سرخ‌کردنی به زمان استفاده از آن‌ها هم بستگی دارد. اگر شما مقدار زیادی از آن را در مدت طولانی در معرض حرارت قرار دهید، به‌تدریج دود می‌شود. روغن‌های سرخ‌کردنی در بین انواع روغن‌ها، قابلیت استفاده بیش از یک مرتبه را دارند و این به دلیل پایداری بیشتر آن‌ها است.

بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن

روغن نارگیل

روغن نارگیل بهترین گزینه در میان انواع روغن سرخ کردنی برای سرخ کردن محسوب می‌شود. نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهد حتی هشت ساعت سرخ کردن در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد کیفیت این روغن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. این روغن همچنین دارای اثرات خوبی روی سلامتی انسان است که از آن جمله می‌توان به اثرات باکتری‌کشی، افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL)، افزایش متابولیسم و کمک به سوزاندن چربی‌های شکم اشاره کرد. درصد اسیدهای چرب اشباع این روغن ۹.۹۱ درصد و اسیدهای چرب غیراشباع آن ۱.۸ درصد است که بالا بودن درصد اسیدهای چرب اشباع آن را به گزینه مناسبی برای سرخ کردن مواد غذایی تبدیل کرده است.

انواع روغن سرخ کردنی

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل داشتن درصد بالایی اسیدهای چرب تک غیراشباعی از مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر برخوردار است. در این روغن درصد اسیدهای چرب چند غیراشباعی پایین است. باوجود این‌که کیفیت روغن زیتون بکر در حین سرخ کردن حتی در طولانی‌مدت حفظ می‌شود، اما طعم و بوی ویژه آن به‌ویژه اگر در دماهای بالا حرارت داده شود در طولانی‌مدت حفظ نمی‌شود.

روغن بادام‌زمینی

این روغن نیز از انواع روغن سرخ کردنی است که دارای نقطه دود بالایی است (۲۳۰ درجه سانتی‌گراد). این روغن به دلیل طعم مطلوب خود گزینه مناسبی برای سرخ کردن است. ازآنجاکه این روغن طعم مواد غذایی را به خود نمی‌گیرد، بنابراین می‌تواند برای سرخ کردن متوالی مواد غذایی مختلف مورداستفاده قرار بگیرد. این روغن به سرخ کردن در زمان طولانی حساس است.

انواع روغن سرخ کردنی

از این روغن‌ها برای سرخ کردن استفاده نکنید:

روغن سویا، ذرت، کانولا یا کلزا، پنبه‌دانه، گل‌رنگ، سبوس برنج، هسته انگور، آفتاب‌گردان و کنجد به دلیل وجود درصدهای بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع شاید از جنبه‌های سلامتی، روغن‌های مناسبی باشند، اما ثبات حرارتی بسیار پایینی داشته و در سرخ کردن عمیق در زمان طولانی نباید مورداستفاده قرار بگیرند.

شما می‌توانید انواع سرخ کن و گریل را با بهترین کیفیت و خدمات پس از فروش از فروشگاه اینترنتی المارکت تهیه نمائید.