بررسی ۷ علت داغ شدن موتور، یکی از خطرناک‌ترین مشکلات جارو برقی

مشکلات جارو برقی

گرم شدن قسمت موتور جارو برقی یک اتفاق طبیعی است. وقتی موتور روشن است و جارو در حال کار است مقداری گرما تولید می‌شود که جای نگرانی ندارد. اما اگر موتور بیش از اندازه گرم شود و هوای داغ از آن بیرون بیاید نگران کننده است. در این مطلب از مطالب آموزشی المارکت می‌خواهیم یکی از خطرناک‌ترین مشکلات جارو برقی، یعنی داغ شدن موتور را بررسی کنیم.

چگونه داغ شدن موتور جارو برقی را تشخیص دهیم

اولین نشانه‌ی داغ شدن موتور جارو برقی احساس بوی داغی یا سوختگی از آن است. پس از آن با دست زدن به بدنه‌ی جارو می‌توانید متوجه گرمای غیر عادی در قسمت موتور شوید. در مواردی مشکلات جارو برقی همراه با شنیده شدن صدای ناهنجار در موتور یا لرزش در بدنه‌ی آن قابل تشخیص است. ۷ دلیل عمده باعث داغ شدن جارو است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱- خرابی ترموستات

خرابی ترموستات جارو برقی

در جارو برقی‌ها قطعه‌ای به نام ترموستات قرار دارد که وظیفه‌ی محافظت از موتور را دارد. اگر دمای موتور به صورت غیر طبیعی بالا برود، ترموستات می‌تواند موتور را خاموش کند. اما وقتی ترموستات خراب باشد دمای موتور بالا رفته و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. در نتیجه موتور به شدت داغ می‌شود. راحت‌ترین روش تشخیص این مشکل از مشکلات جارو برقی این است که اگر بعد از ۱۰ دقیقه کار از جاروبرقی بوی داغی به مشام رسید یعنی ترموستات خراب است. پس باید آن را خاموش کرده و برای عیب‌یابی و تعمیر به دست متخصص سپرده شود.

۲- خرابی بُرد الکترونیکی

خرابی بُرد الکترونیکی جارو برقی

وقتی بُرد جارو برقی خراب یا سوخته باشد اطلاعات ترموستات را به شکل نادرست به مدار منتقل کرده و با افزایش دمای موتور، جریان را قطع نمی‌کند. در نتیجه موتور به شدت داغ می‌شود. تنها راه برطرف کردن این مشکل از مشکلات جارو برقی تعویض بُرد الکترونیکی است.

۳- موتور نیم‌سوز شده

۳

در موتور جارو برقی یک سیم‌پیچ اصلی و یک سیم‌پیچ کمکی قرار دارد که با اتصال به مدار می‌توانند موتور را به کار اندازند. حالا اگر در قسمت اتصال این دو سیم‌پیچ اتصالی پیش بیاید موتور به اصطلاح نیم‌سوز شده و در زمان کار کردن به شدت داغ می‌شود. این مشکل از مشکلات جارو برقی کمی هزینه‌زا است و در اغلب مواقع باید موتور را عوض کرد.

۴- وارد شدن بار بیش از توان به موتور

مشکلات جارو برقی

به دلایل مختلفی، مثل خرابی مدارهای داخلی، ممکن است بیشتر از توان موتور به آن بار وارد شود و این ناهماهنگی باعث داغ شدن سریعِ موتور یا حتی سوختن آن می‌شود. اگر در زمان کار با جاروبرقی احساس کردید موتور پس از روشن شدن سریع گرم شده است بلافاصله جارو برقی را خاموش کرده و با یک متخصص تماس بگیرید.

۵- خرابی کلید گریز از مرکز

۵

کلید گریز از مرکز مسئولیت خارج کردن جریان از سیم‌پیچ راه‌انداز را دارد. وقتی این کلید خراب می‌شود، جریان از سیم‌پیچ راه‌انداز خارج نشده و موتور خیلی سریع داغ می‌شود. اکثر تعمیرکاران حرفه‌ای با گوش دادن صدای موتور این مشکل از مشکلات جارو برقی را تشخیص می‌دهند، پس به آن‌ها اعتماد کنید.

۶- کثیف بودن فیلتر، پر بودن کیسه و مسدود شدن مسیر لوله‌ها

مشکلات جارو برقی - داغ شدن موتور

کثیف بودن فیلتر مانع از برقراری جریان هوا و تبادل هوای بیرون و داخل جارو می‌شود. این کار به موتور فشار آورده و آن را به سرعت داغ می‌کند. اگر لوله‌ی جاروبرقی هم مسدود شده باشد دقیقا همین اتفاق برای موتور پیش می‌آید پس همیشه از تمیز بودن فیلتر و لوله‌ی جاروبرقی مطمئن شوید. پر بودن کیسه‌ی جارو هم می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد کند. وقتی کیسه پر است و جارو را روشن می‌کنید صدای متفاوتی از موتور خارج می‌شود. در این زمان باید بلافاصله جارو را خارج کرده و با خالی کردن کیسه از بروز مشکلات جارو برقی جلوگیری کنید.

۷- خرابی فن موتور

۷

فن موتور مسئولیت خنک کردن موتور را دارد. حالا اگر خراب شده باشد، سوخته باشد یا ناقص کار کند دیگر توانایی به جریان انداختن هوا را نداشته و باعث داغ شدن بیش از حد موتور می‌شود. از نشانه‌های خراب بودن فن، سخت کار کردن جارو برقی است. پس اگر احساس کردید جارو مثل قبل کار نمی‌کند، آن را برای بررسی به متخصص نشان دهید. فقط با تعویض فن این مشکل از مشکلات جارو برقی برطرف می‌شود.

مرور کلی

جاروبرقی وسیله‌ای است که این روزها در تمام خانه‌ها وجود دارد و کار تمیز کردن خانه را راحت کرده است. اما این وسیله هم مانند دیگر وسایل برقی نیاز به مراقبت، بررسی دوره‌ای و نگهداری مناسب دارد. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث داغ شدن موتور جارو برقی می‌شوند. در این مطلب ۷ علت عمده‌ی پیش آمدن این مشکل از مشکلات جارو برقی را بیان کردیم. توصیه‌ی ما به شما این است که در صورت بروز مشکل برای جارو برقی حتما به سراغ تعمیرکار با تجربه و متخصص بروید تا به راحتی و با کم‌ترین هزینه‌ی ممکن مشکل پیش آمده را برطرف کنند.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*