نگهداری از چرخ خیاطی به روش حرفه‌ای‌ها

نگهداری چرخ خیاطی

خیاطی در خانه و استفاده از چرخ خیاطی برای اغلب افراد جذاب است. اما معمولا بعد از مدتی چرخ خیاطی با مشکلات ریز و درشتی مواجه شده و کار آن مختلف می‌شود. این موضوع به دلیل عدم رسیدگی مناسب به چرخ پیش می‌آید. نگهداری از چرخ خیاطی ترفندهای خاص خود را دارد که باید آن‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید عمر چرخ را زیاد کنید.در ادامه این مطلب از بلاگ المارکت قصد داریم به بررسی نکات نگهداری از چرخ خیاطی بپردازیم؛ اگر شما نیز علاقه‌مندید در این رابطه اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا پایان ما را همراهی کنید.

نگهداری از چرخ خیاطی

نکات مهم در نگهداری از چرخ خیاطی

در این بخش به بررسی فهرستی از نکات مهم در نگهداری از چرخ خیاطی خواهیم پرداخت که رعایت‌کردن آن‌ها می‌تواند باعث افزایش طول عمر دستگاه و قطعات دستگاه شما شوند و فرایند دوخت پارچه با چرخ خیاطی را برای شما ساده‌تر از گذشته کنند.

استفاده از سوزن چرخ خیاطی مناسب

با اینکه استفاده از سوزن نو برای دوخت‌ودوز با چرخ خیاطی، مهم‌ترین نکته در استفاده و نگهداری از چرخ خیاطی است؛ اما انتخاب سوزن در نوع و سایز مناسب نیز تأثیر بسزایی در عملکرد بهتر و سالم ماندن چرخ خیاطی شما خواهد داشت. پرکاربردترین سوزن چرخ خیاطی سایز ۱۲ یا سایز ۸۰ است که دوخت‌ودوز با چرخ خیاطی بیش از ۹۰ درصد مواقع با استفاده از این سوزن انجام می‌شود. با استفاده از این سوزن می‌توانید پارچه‌های سبک تا متوسط را بدوزید و از نخ‌های همه‌منظوره برای دوخت استفاده نمایید. باتوجه‌به این نکته، پیشنهاد می‌شود سوزن سایز ۱۲را به میزان کافی در دسترس داشته باشید تا علاوه بر امکان تعویض سوزن به‌موقع و مرتب، از سوزنی مناسب و کاربردی بهره بگیرید. هنگامی که قصد دوختن پارچه‌های دیگری مانند جین را دارید، می‌توانید از سوزن سایز ۱۴ یا ۹۰ و هنگامی که قصد دوخت پارچه‌های نازک و ابریشمی را دارید، می‌توانید از سوزن سایز ۱۰ یا ۷۰ استفاده کنید. استفاده از سوزن متناسب با شرایط پارچه و نخ، تأثیری شگفت‌انگیزی بر شرایط دوخت و سلامت دستگاه شما خواهد داشت.  

عوض‌کردن  مرتب و به‌موقع سوزن چرخ خیاطی

مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین راهکار برای نگهداری از چرخ خیاطی و  حل بسیاری از مشکلات دوخت چرخ خیاطی، عوض‌کردن مرتب و به‌موقع سوزن خیاطی است. سوزن مهم‌ترین بخش چرخ‌خیاطی است که عمل دوختن را انجام می‌دهد و پس از گذشت زمان و کارکردهای متوالی، دچار ساییدگی می‌شود. ساییدگی سوزن باعث کندشدن عملکرد آن می‌شود؛ باتوجه‌به این شرایط باید طبق یک برنامه مدون و با گذشت مدت‌زمانی مشخص، سوزن چرخ‌خیاطی خود را تغییر دهید. پیشنهاد می‌شود پس از گذشت ۱۲ الی ۱۸ ساعت دوخت مداوم، سوزن چرخ خیاطی خود را عوض کنید. پیشنهاد می‌شود اگر قصد ایجاد یک پروژه گل‌دوزی یا خیاطی را دارید، پیش از شروع پروژه خود از سوزنی جدید استفاده کنید تا پروژه شما به بهترین شکل ادامه پیدا کند. بنابراین تعویض به‌موقع و مرتب سوزن را به عنوان یکی از نکات نگهداری از چرخ خیاطی در نظر داشته باشید تا نتایج بهتری را دریافت کنید.

در دوخت عجله نکنید

نحوه کار چرخ خیاطی شگفت‌انگیز و امری پیچیده است؛ همان‌طور که می‌دانید، نگهدارنده پارچه یا دینه، فرایند حرکت پارچه را کنترل می‌کند و ماسوره نخ را به سوزن می‌رساند و سوزن نخ را از بین لایه‌های پارچه عبور می‌دهد و اتصال مدنظر را ایجاد می‌کند. این مجموعه از قطعات ظریف و حساس در کنار یکدیگر این فرایند پیچیده را انجام می‌دهند و دوخت را به بهترین شکل به پایان می‌رسانند. در برخی موارد که در حال دوخت پارچه‌های پشمی ضخیم، خز مصنوعی، مخمل کبریتی، پارچه مبلی، برزنت و… هستید، به دلیل ضخامت بیشتر پارچه‌ها ممکن است فرایند دوخت با چرخ خیاطی فرسایشی‌تر و سخت‌تر باشد. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود سرعت دوخت خود را کم‌تر کنید و برای رسیدن به نتیجه‌ای ایده‌آل، صبر و حوصله بیشتری به خرج دهید و نگهداری از چرخ خیاطی به شکل اصولی را نیز مدنظر قرار دهید. در برخی از چرخ‌خیاطی‌ها امکان تنظیم‌کردن سرعت نیز وجود خواهد داشت و با کاهش سرعت، می‌توانید به عملکرد بهینه دست یابید.

پرزها را حذف کنید

بعد از هر بار دوخت و دوز پرزهای پارچه و نخ در بین چرخ‌دنده‌ها و قسمت‌های مختلف چرخ خیاطی جمع می‌شوند. برای نگهداری از چرخ خیاطی در بهترین حالت، باید بعد از هر بار استفاده پرزها را با کمک قلم‌مو و برس‌های ریز و درشت از روی قسمت‌های مختلف چرخ حذف کنید. بهتر است هر چند وقت یک بار هم چرخ خیاطی را به تعمیرگاه ببرید تا با کمک اسپری هوای فشرده پرزها را از آن بیرون کنند.

روغن‌کاری چرخ‌خیاطی خود را مرتب انجام دهید

روغن‌کاری مرتب چرخ خیاطی  از دیگر نکات مهم در نگهداری از چرخ خیاطی است. تمامی چرخ‌خیاطی‌ها نیاز به روغن‌کاری دارند و باید به شکل مرتب و به‌موقع روغن‌کاری شوند. البته در نظر داشته باشید که نحوه روغن‌کاری هر دستگاه متفاوت است و باید برای یادگیری نحوه درست روغن‌کاری، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه و بررسی کنید. البته نکته حائز اهمیت در روغن‌کاری چرخ‌خیاطی این است که دستگاه‌های قدیمی‌تر و مکانیکی‌تر را باید در دفعات بالاتر و در قطعات بیشتری روغن‌کاری کرد؛ اما چرخ‌خیاطی‌های کامپیوتری نیاز چندانی به روغن‌کاری ندارند و باید در دفعات کمتری روغن‌کاری آن‌ها را انجام داد. پیشنهاد می‌شود هر دو هفته یک‌بار و پس از تمیزکردن پرزها، یک قطره روغن در ناحیه ماسوره بریزید تا دستگاه شما بهتر کار کند. در مدل‌های جدیدتر چرخ‌خیاطی نواحی که لازم است روغن‌کاری شوند، در دسترس کاربر نیستند و باید روغن‌کاری توسط تکنسین صورت پذیرد. نکته آخر در مورد روغن‌کاری و نگهداری از چرخ خیاطی این است که اگر تصمیم دارید خودتان روغن‌کاری را انجام دهید، پیشنهاد می‌شود حتماً از روغن‌های مخصوص چرخ‌خیاطی استفاده نمایید. استفاده از روغن‌های دیگر مانند روغن‌های چندکاره و روغن جامد می‌تواند منجر به آسیب‌دیدن شدید دستگاه شما شود.

نگهداری از چرخ خیاطی

مواد شیمیایی را از چرخ خیاطی خود دور نگه دارید

اگر در هنگام دوخت از مواد شیمیایی مانند تثبیت‌کننده‌های مایع، انواع چسب‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده الکلی و… استفاده می‌کنید، حتماً توجه داشته باشید که این مواد با چرخ‌خیاطی شما در تماس نباشد. برخورد مواد شیمیایی با چرخ خیاطی شما می‌تواند منجر به آسیب‌دیدن دستگاه و کوتاه‌شدن طول عمر قطعات شود. ازاین‌رو، این مورد از لیست نکات نگهداری از چرخ خیاطی را به یاد داشته باشید و مواد شیمیایی را از چرخ خیاطی خود دور نگه دارید.

پیچ‌ها را بررسی کنید

هر چند وقت یک بار پیچ‌های چرخ خیاطی را بررسی کرده و آن‌هایی که شل شده‌اند را سفت کنید. البته بهتر است این کار توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود.

نگهداری از چرخ خیاطی

سیم‌ها را فراموش نکنید

برای نگهداری از چرخ خیاطی باید به صورت دوره‌ای سیم‌ها را چک کنید. به هر دلیلی ممکن است سیم‌ها آسیب دیده باشند یا به صورت نامناسب به محل خود متصل شده باشند. بررسی سیم‌ها می‌تواند جلوی آسیب‌ها و خرابی‌ها را بگیرد. روکش قسمتی از سیم از بین رفته و آسیب دیده بود حتما از فروشگاه معتبر مربوط به برند چرخ خیاطی خود، سیم و اتصافات جدید تهیه کنید.

از نخ باکیفیت استفاده کنید

با اینکه اغلب تولیدی‌ها یا افراد علاقه‌مندند در خرید وسایل برای چرخ‌خیاطی خود صرفه‌جویی کنند؛ اما خرید نخ ارزان‌قیمت به هیچ عنوان انتخابی اقتصادی و منطقی نیست و یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از چرخ خیاطی، انتخاب نخ با کیفیت مناسب است. نخ‌های ارزان‌قیمت دارای یکنواختی در بدنه خود نیستند و برخی از بخش‌های آن‌ها نازک‌تر و برخی از بخش‌های آن‌ها ضخیم‌تر خواهد بود. نخ‌های بی‌کیفیت ممکن است باعث ایجاد گره شوند و سوزن‌های چرخ‌خیاطی را خم و دستگاه را قفل کنند. در کنار این موارد، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نخ‌های بی‌کیفیت باعث ایجاد پرز می‌شوند و کار شما را در دوخت سخت می‌کنند. نکته‌ای دیگری که باید در هنگام انتخاب نخ در نظر داشته باشید، استفاده‌نکردن از نخ‌های قدیمی است. نخ‌های قدیمی حتی اگر باکیفیت باشند، استحکام خود را به‌مرورزمان ازدست‌داده‌اند و در صورت ایجاد کشش ممکن است پاره شوند. استفاده از نخ‌های قدیمی با این شرایط باعث کاهش کیفیت دوخت و دردسر هنگام دوخت‌ودوز می‌شوند. پس یکی دیگر از نکات نگهداری از چرخ خیاطی استفاده‌نکردن از نخ‌های قدیمی و بی‌کیفیت است.

نگهداری از چرخ خیاطی

سرویس دوره‌ای چرخ خیاطی

آخرین و مهم‌ترین اقدام برای نگهداری از چرخ خیاطی سرویس دوره‌ای آن است. اگر تمام ترفندها را به صورت دائمی اجرا کنید چرخ در طول مدت زمان استفاده آسیب نمی‌بیند و سرویس سالانه برای آن مناسب است. اما اگر در زمان استفاده صداهای عجیب و غریبی از چرخ شنیدید باید بلافاصله آن را به تعمیرکار نشان دهید. در مطلب قبلی درباره‌ی صداهای چرخ خیاطی و اقداماتی که باید انجام دهید صحبت کرده‌ایم.

آهن‌ربا و مواد مغناطیسی را دور از چرخ‌خیاطی خود نگه دارید

نزدیک‌شدن آهن‌ربا یا موادی که دارای خاصیت مغناطیسی هستند، می‌تواند باعث ایجاد تداخل در سیستم‌ها و قطعات الکترونیکی چرخ خیاطی شود. استفاده از این قطعات در نزدیکی چرخ خیاطی می‌تواند سنسورهای داخلی این دستگاه را تحت‌تأثیر قرار دهند و فرایند دوخت را با مشکل مواجه کنند. در برخی از موارد نزدیک‌شدن این مواد می‌تواند تأثیری جدی و دائمی بر روی دستگاه داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود آهن‌ربا و مواد مغناطیسی را به چرخ‌خیاطی خود نزدیک نکنید.

جمع‌بندی

نگهداری چرخ خیاطی هم مانند هر وسیله‌ی دیگری نیاز ترفندهای خاص خود دارد. در صورتی که آن‌ها را رعایت کنید و به صورت دوره‌ای هم برای سرویس چرخ به متخصص مراجعه کنید عمر چرخ خیاطی شما طولانی‌تر از آنچه که فکر می‌کنید می‌شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

کالاهای مرتبط

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ثبت می‌کنید!
ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*