چیدمان اتاق خواب خود را اصولی کنید!

چیدمان اتاق خواب

چیدمان اتاق خواب اصولی دارد که رعایت کردن آن‌ها نه‌تنها زیبایی و دل‌نشین بودن محیط را به ارمغان می‌آورد، بلکه به کیفیت خواب و استراحت شما نیز کمک می‌کند. در این مطلب از وبلاگ المارکت به ارائه نکاتی برای دکوراسیون بهتر اتاق خواب می‌پردازیم. با ما همراه باشید!

مقدمه

اتاق خواب مکانی برای استراحت جسم و روح است بنابراین آنچه در دکوراسیون اتاق خواب اهمیت دارد ایجاد یک فضای آرام‌بخش است. در طراحی دکور اتاق خواب داشتن فضای کافی ازلحاظ متراژ به ما کمک می‌کند اما اگر اتاق خواب شما کوچک است نگران نباشید زیرا شما می‌توانید با چیدمان مناسب برای فضاهای کوچک و نقلی بهترین دکوراسیون را برای اتاق خواب خود انتخاب کنید و اتاق دنج خود را تبدیل به استراحتگاهی رؤیایی کنید.

بایدها و نبایدهای چیدمان اتاق خواب

رعایت اصل سادگی

بهترین راه برای بهبود چیدمان اتاق خواب، رعایت اصل سادگی است. همه ما به دنبال ایجاد دیزاینی پیچیده و باشکوه برای اتاق خوابمان هستیم و فرقی نمی‌کند که کدام سبک دکوراسیون را برای آن انتخاب کرده‌ایم.

در مورد انتخاب عناصر چیدمان اتاق خواب صرفاً آن‌هایی را که موردنیازند، مدنظر قرار دهید که این اغلب شامل تختخواب، یک یا دو میز کنار تختی، یک دراور یا کمد و یک صندلی است. هر چیز دیگری خارج از این لیست می‌تواند فضای آن را آشفته و نامرتب سازد.

کوسن و بالش‌های مختلف روی تختتان بچینید

برای شیک شدن و مرتب شدن تختتان از بالش‌های استاندارد و کوسن‌های با سایز متفاوت استفاده نمایید و بالش‌های بزرگ و بی‌قواره را روی تختتان نگذارید. انتخاب بالش برای تختتان باید طبق طرح و نقش کالای خواب باشد تا تختتان نمای زیباتری داشته باشد.

تخت خوابتان را در جای مناسب قرار دهید

تخت خواب، مهم‌ترین عنصر و نقطه کانونی در چیدمان اتاق خواب است و عناصر دیگر در پیرامون تخت خواب قرار می‌گیرند. لذا در مرحله اول طراحی و چیدمان اتاق خواب بهتر است بهترین محل قرارگیری تخت خواب را مشخص نماییم.

تخت خواب را باید درجایی قرارداد که از در ورودی اتاق امکان دیدمستقیم به آن نباشد. معمولاً دو دیوار متصل به در ورودی جای مناسبی برای تخت نیستند. تخت خواب باید جایی قرار گیرد که احساس آرامش به افراد دست دهد و در دیوار پشت تخت بهتر است پنجره یا در یا کمد نباشد چراکه باعث می‌شود ثبات و آرامش افراد به هم بخورد. این نکته ازنظر اصول فنگ شویی برای خوابی بهتر نیز توصیه شده است.

دید از روی تخت به اطراف باید طوری باشد که فرد احساس تنگنا و خفگی نکند. لذا توصیه می‌شود از روی تخت بتوان به فواصل دور از طریق پنجره نگاه کرد. مناظر زیبای طبیعت و نمای شهری می‌تواند از روی تخت خواب و از طریق قاب پنجره دیده شود. ضمناً برای احساس امنیت فرد در اتاق باید بتوان از روی تخت عناصر مختلف اتاق مثل در ورودی، کمدها و پنجره را رؤیت کرد. درنتیجه تخت خواب را جایی قرار دهید که کامل‌ترین و بهترین دید را داشته باشد.

نور رسانی را در اتاق خواب کوچک جدی بگیرید

برای پرانرژی شدن فضای اتاق و ورود نور به داخل، پرده‌ها را به حداقل برسانید تا بیش‌ترین نور طبیعی وارد اتاق شود یا در صورت استفاده از پرده از کرکره‌های ساده و یا پرده‌های نازک استفاده کنید تا اتاق شما خیلی تاریک نشود و در مواقع لزوم پرده‌ها را بکشید.

در اتاق خواب کوچک از فضای نگه‌دارنده سرتاسری استفاده کنید

برای استفاده از هر سانتی‌متر از اتاق‌خوابتان یک فضای نگه‌دارنده سرتاسری (از کف تا سقف) بسازید و از این فضا برای قرار دادن کتاب‌ها و اشیای تزئینی استفاده کنید همچنین چند کشو در آن برای قرار دادن لوازم شخصی‌تان طراحی کنید. از سطوح این فضاهای نگه‌دارنده می‌توان برای قرار دادن آباژور و به‌عنوان میزهای کناری استفاده کرد.

چیدمان اتاق خواب

انتخاب نقطه کانونی در چیدمان اتاق خواب

فرقی نمی‌کند اتاق‌خوابتان چه ابعادی دارد درهرصورت باید حداقل یک نقطه کانونی داشته باشد (بله اتاق‌های بزرگ‌تر می‌توانند بیشتر از یک نقطه کانونی داشته باشند). منظور از نقطه کانونی عنصری از دکوراسیون است که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. معمولاً تختخواب با روتختی برجسته‌ای به‌عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته می‌شود اما در اتاقی کوچک پنجره‌ها هم می‌توانند این کارکرد را داشته باشند.

وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب دور نگه دارید

دور نگه‌داشتن وسایلی همچون تلویزیون، لپ‌تاپ و یا وسایل ورزشی‌تان از اتاق خواب شما را یک‌قدم به تجربه آرامش در فضای آن نزدیک می‌کند. اتاق‌خوابتان بهتر است صرفاً برای استراحت کردن، خواب و مطالعه مورداستفاده قرار گیرد تا ذهن شما به‌طور ناخودآگاه با قرار گرفتن در آن محیط به سمت یکی از این سه گزینه برود.

تاثیر گیاهان در چیدمان اتاق خواب

گل‌ها و گیاهان مزایای زیادی دارند که باعث می‌شوند بتوانیم برای فضاهای مختلف از آن‌ها بهره‌مند شویم. یکی از این فضاها اتاق خواب است که وجود گل‌ها و گیاهان فضایی آرامش‌بخش، هوایی پاکیزه و جلوه‌ای روستیک به آن می‌بخشند. گیاهانی در ابعاد مختلف را به چیدمان اتاق خواب اضافه کنید تا محیطی شاداب و انرژی‌بخش داشته باشید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید:

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه برای این مطلب
*
*
*

نظرات کاربران

  • mahdiyeh
    من از راهنماییتون استفاده کردم خیلی خوب شده
    پاسخ دهید